Prin
campania „Zâmbetele schimbă vieți”, compania britanică GSK
Consumer Healthcare și Smile Train, în parteneriat cu Spitalul
Clinic de Urgență pentru Copii M.S. Curie își propun să trateze
fiecare copil din România care se naşte cu această afecțiune.
Parte a unei campanii globale, care implică deja un angajament de
donare a 1.5 milioane de dolari anual pentru nevoile copiiilor
afectați de despicătură de buză și/sau palat din toată lumea,
campania din România se va desfășura pe mai multe planuri.
În primul rând, fiecare dintre noi se poate alătura cauzei. Pe
durata lunii iunie, pentru fiecare produs Sensodyne, parodontax,
Aquafresh și Corega cumpărat din magazinele și farmaciile
partenere din țară, GSK Consumer Healthcare va dona 1 leu către
Smile Train pentru tratamentul oferit copiilor cu despicătură de
buză și de palat inclusiv cele de la Spitalul Clinic de Copii M.S.
Curie.
Simultan,
și angajații GSK Consumer Healthcare donează pentru a susține
cauza, iar suma finală va fi dublată de companie.
O
altă latură a campaniei „Zâmbetele schimbă vieți” este
reprezentată de informarea corectă a populației și a personalului
medical în privința afecțiunii și a tratamentelor disponibile. Cu
cât se cunosc cât mai multe informații despre despicătura de buză
și de palat, cu atât mai puțin vor avea de suferit copiii afectați
de această boală, iar stigmatul social va putea fi eliminat.
„Mulți
dintre copiii născuți cu despicătură de buză și/sau palat nu
sunt tratați pentru că părinții nu cunosc întotdeauna ce opțiuni
de tratament sau finanțare pot accesa. Pentru a adresa această
problemă, suntem onorați să lansăm această campanie globală și
în România, să contribuim la îmbunătățirea vieții copiilor
care suferă de această afecțiune”, a declarat Nigel Stephenson,
General Manager GSK Consumer Healthcare Romania & Moldova.
Nigel
Stephenson a subliniat că, prin eforturile campaniei, va fi finanțat
tratamentul necesar copiilor afectați, pre și post-operator, dar și
trainingul echipelor medicale care tratează și gestionează această
afecțiune.
Astfel,
partenerii vor organiza și o serie de webinarii, dedicate medicilor
stomatologi din țară, despre tratamentul despicăturii de buză
și/sau palat al copiilor până la 18 ani.
Despicătura
de buză și de palat e o boală genetică care apare în timpul
dezvoltării fetale atunci când anumite părți ale corpului nu se
îmbină corect. Pentru că afectează buza sau cerul gurii, uneori
chiar ambele, afecțiunea duce la diverse tipuri de dificultăți:
copilul nu se poate hrăni bine, nu poate respira sau vorbi corect.
Mai mult, pentru că este vizibilă, afecțiunea e însoțită și de
o stigmă socială, care duce la marginalizarea copiilor și efecte
psihologice negative.
„Anomalia
aceasta are niște particularități deosebite. Pe de o parte, există
o foarte mare încărcătură psihologică. În familia în care se
naște un astfel de copil, apare o dramă, mai ales că gradul de
cunoaștere al anomaliei nu este așa de mare. Pe de altă parte,
tratamentul acestor copii se petrece pe termen foarte lung, de la
naștere până la vârsta de 18 ani, ceea ce înseamnă un efort
deosebit”, a explicat Conf. Univ. Dr. Radu-Iulian Spătaru,
Director Medical la Spitalul Clinic de Urgență pentru Copii M.S.
Curie, la evenimentul de lansare al campaniei „Zâmbetele schimbă
vieți”.
Așa
se explică faptul că, în trecut, copiii care se nășteau cu
despicătura de buză și/sau de palat erau
abandonați la naștere, în orfelinate. Între timp, evoluția în
medicină și în știință a dus la faptul că acum părinții pot
afla despre soluțiile potrivite cu suficient timp înainte de
nașterea copilului afectat, astfel încât tratamentul să înceapă
imediat după naștere și efectele negative să nu apară sau să
fie controlate cât mai bine.
Progrese
s-au înregistrat și în pregătirea specialiștilor din țară care
tratează despicătura de buză și/sau de
palat. În prezent, există șase echipe în țară: două în
București, la Spitalul Clinic de Urgență pentru Copii M.S. Curie
și la Spitalul Clinic de Urgenţă pentru copii Grigore
Alexandrescu, în Cluj, în Timișoara, în Iași și în Brașov.
Contribuie și faptul că tot mai multe familii sunt informate corect
în privința opțiunilor medicale la care au acces.
„Eforturile
noastre sunt departe de a se sfârși; încă există medici
stomatologi care ezită să îngrijească acești pacienți, precum
încă există multe familii vulnerabile care nu știu ce opțiuni
au. Așadar, întâmpinăm cu bucurie orice sprijin primim pentru a
ne continua misiunea de a ajunge la obiectivul de a nu mai avea nici
un caz de despicătură de buză și/sau palat rămas netratat.
Mulțumită susținerii GSK Consumer Healthcare și Smile Train, au
fost posibile deja anul trecut 40 de intervenții chirurgicale și
tratamente post operatorii, la timp și în condiții de siguranță.”,
a completat medicul Spătaru.
Dr.
Spătaru a subliniat și importanța unei abordări multidisciplinare
în tratamentul despicăturii de buză și/sau de
palat. Dincolo de tratamentul chirurgical prin care se corectează
funcțional și estetic anomalia, e nevoie de tratament ortodontic,
logopedic și altele similare. În acest sens, e nevoie de cât mai
mulți specialiști, din domenii conexe, pregătiți pentru
tratamentul acestei condiții medicale.
În
timpul anului trecut, din cauza pandemiei, s-au făcut puține
intervenții pentru tratamentul despicăturii de buză și/sau de
palat. Medicul Spătaru a vorbit despre faptul că ritmul de
tratament deja a fost reluat și estimează că anul acesta vor opera
mai mulți pacienți decât media celorlalți ani.
Evenimentul
de lansare al campaniei „Zâmbetele schimbă vieți” a avut loc
la reședința Ambasadorului al Marii Britanii și al Irlandei de
Nord, Andrew Noble LVO, cu susținerea acestuia.
Pe
lângă reprezentații partenerilor campaniei – GSK Consumer
Healthcare, Smile Train și Spitalul Clinic de Urgență pentru Copii
M.S. Curie – au participat și reprezentanți ai unor instituții
publice din România: Dna. Ioana Mihăilă, Ministrul Sănătății,
și Dna. Dr. Diana Loreta Păun, Consilier Prezindențial
Departamentul Sănătate Publică. Într-un scurt discurs, Ministrul
Sănătății a vorbit despre importanța colaborării, în cazul
acesta între stat și mediul privat, pentru a îmbunătăți
sistemul medical românesc.
Smile
Train, partenerul strategic al GSK Consumer Healthcare în cadrul
campaniei „Zâmbetele schimbă vieți”, este cea mai mare
organizație internațională dedicată tratamentului despicăturii
de buză și/sau palat. Organizația acționează concret și local,
susținând o gamă coerentă de servicii medicale oferite în mod
gratuit pacienților. Din 1999, ONG-ul a susținut peste 1,5 milioane
de pacienți la nivel mondial, oferindu-le de la sprijin nutrițional
și operații chirurgicale până la servicii de logopedie și
servicii de îngrijire orală.