În plus:
- Spectacolul “Tom și Jerry 2.0” regizat de Florin Piersic jr la Teatrul Național din Sibiu, transmis online
- Cartea “Delicatele frumuseți ale vieții. Sfaturi despre dragoste și viață de la Dragă Sugar” a scriitoarei americane Cheryl Strayed
FILM: “Acasă”, regie Radu Ciorniciuc, festivalul One World Romania
Oamenii și regulile lor
Mama, tatăl și cei nouă copii trăiesc într-o oază naturală, Delta Văcărești. În miezul orașului, dar așa departe de el, de fapt. Ei sunt familia Enache, cei pe care Radu Ciorniciuc, reporter și, acum, regizor, alături de Lina Vdovîi, reporter și, acum, scenaristă, îi urmăresc în documentarul “Acasă”.
Un pic despre viața de dinaintea documentarului. Inițial, reporterii documentau pentru un reportaj viața familiei Enache, care urma să fie evacuată din Delta Văcărești. Pentru că au simțit nevoia să facă mai mult decât le permiteau regulile eticii jurnalismului, să îi ajute, au făcut un pas înainte și au transformat totul într-un proiect complex: un proiect social, cu strângere de fonduri și îndrumarea, prin sociologi, psihologi etc., a membrilor familiei în noua lor viață, o carte cu fotografii pe film făcute de copii cu latură caritabilă și un film.
Pelicula a câștigat Premiul special al juriului pentru imagine la festivalul american Sundance, iar în țară, a fost premiat la Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF).
Pe scurt, vedem cum trece această familie de la o viață în armonie în mijlocul naturii, armonie și între ei, dar și în relația lor cu mediul în care trăiesc, la conflicte cu societatea care nu vrea sau nu știe cum să îi primească și pe care ei (încă) nu o înțeleg, ba chiar o sfidează (tatăl); ciocnirile astea cu lumea nasc, mai departe, conflicte în sânul familiei.
Camerele lui Ciorniciuc și a lui Mircea Topoleanu, celălalt director de imagine, urmăresc povestea cu tandrețe și curiozitate. Ce ar fi putut ajunge un documentar care să exploateze sărăcia sau să apese până la fund pedala discriminării rămâne o poveste onestă despre oameni. Oameni în relație cu alții, ceilalți, oameni care învață să se adapteze, oameni care au stabilit reguli pentru a trăi laolaltă în societăți.
În timpul filmului, m-am gândit mult la episoadele din copilărie pe care le-am trăit la țară, la bunici. Joaca liberă de acolo, regulile altei lumi pe care le învățam din mers. Am avut senzația că i-am înțeles un pic mai bine, emoțional, nu neapărat rațional, pe copiii din familia Enache.
Filmul va fi proiectat pe 21 august în cadrul festivalului One World Romania, în aer liber, la Verde Stop Arena. Există bilete pentru câte două persoane (35 de lei) sau pentru grupuri de patru (60 de lei); se găsesc pe eventbook.ro.
TEATRU: “Tom și Jerry 2.0”, Teatrul Național Sibiu, online
Pauza de râs
Doi colegi stau la masă într-un restaurant. Unuia îi stă gândul doar la a-și potoli foamea, așa că-i ascultăm printre hăpăieli explicațiile despre o misiune, celălalt e așa de speriat că nu se poate atinge de mâncare. Primul e veteran în meserie, celălalt e învățăcelul. Ar putea fi un cuplu de polițiști cum vedem des în filmele americane. Pe-aproape, doar că pe dos. Sunt doi criminali plătiți, hitmani cum se mai spune. Veteranul tocmai îl pregătește pe începător pentru prima lui misiune solo, adică prima lui crimă. O întreagă filosofie de viață se așterne dinainte, pe masă, printre farfurii și tacâmuri. Totul e explicat, justificat, cu rost. Sunt așa de serioși că te bufnește râsul. Apoi te mai gândești o dată.
E una dintre scenele din “Tom and Jerry 2.0”, noul spectacol online al Teatrului Național din Sibiu. Sub regia lui Florin Piersic jr, actorii Marius Turdeanu, Ali Deac și Ioan Paraschiv ne duc, timp de o oră și 35 de minute, în lumea unor ucigași americani, cu preocupările, fricile și răspunsurile lor la marile întrebări ale vieții – de la ce e bine și ce e rău la cine i-a ucis pe Kennedy și pe Marilyn Monroe. Pentru Florin Piersic jr, tema cu ucigașii plătiți nu e nouă. A mai explorat subiectul și în 2011, în filmul “Killing Time”.
Spectacolul e construit pornind de la piesa de teatru scrisă de Rick Cleveland, cunoscut pentru serialele “Six Feet Under” și “Mad Men”. Ce iese nu e nici teatru, nu e nici film, ci undeva între. E film prin felul în care e produs și prezentat spectatorilor, dar e teatru în spirit, prin emoția directă și intenția apropierii de spectator.
Pornind de la cuplul de ucigași plătiți și umanitatea lor, “Tom și Jerry 2.0” e și o ocazie de a revizita unde ne situăm în relația cu moartea sau cine decide ce e bine și ce e rău, felul în care conceptele pot fi reinterpretate, dar, peste toate, spectacolul e divertisment pur, cu toate ingredientele bune. Are umor negru și trimiteri (asumate) la stilul regizorului american Quentin Tarantino, scenele curg într-un ritm animat, iar la final primim și niște surprize care ne dau satisfacția momentului “aha!”. Peste toate, spectacolul are în distribuție actori cu mare chef de joacă. Marius Turdeanu, în rolul ucigașului veteran, mi s-a părut excelent, Ali Deac, discipolul, vine cu multă emoție și neîncredere, iar Ioan Paraschiv, care trece prin mai multe roluri episodice, e punctul de exagerare de care e nevoie uneori într-un banc.
Am apreciat spectacolul mai ales ca pe o pauză de la haosul lumii în care trăim. O pauză de la a analiza ce ni se întâmplă până la extenuare, o pauză de la lupta constantă pentru mai bine în situațiile socio-politice actuale. E omenește să obosim și e omenește să avem nevoie de o pauză. “Tom and Jerry 2.0” e o pauză de calitate, care ne face și să râdem. Și asta nu e puțin.
Următoarele reprezentații sunt programate pentru 2, 3 și 4 septembrie. Un bilet costă 30 de lei și se cumpără de pe https://www.tnrs.ro/program. Vizionarea se face la adresa https://www.tnrs.ro/scena-digitala/vizioneaza în ziua și la ora stabilite, cu un cod de acces primit la cumpărarea biletului.
CARTE: “Delicatele frumuseți ale vieții. Sfaturi despre dragoste și viață de la Dragă Sugar”, Cheryl Strayed, Editura Humanitas
Când învățăm unii de la alții
Mai știți rubricile din ziare și reviste în care cititorii trimiteau întrebări, iar specialiștii le răspundeau cu sfaturi? Exact asta era și rubrica “Dragă Sugar”, doar că online și la americani, pe site-ul theRumpus.net (încă există arhiva). Diferența e că, aici, cea care răspundea scrisorilor primite de la cititori era o anonimă care se semna cu pseudonimul Sugar. Nici specialistă în psihologie nu era, așa cum și ea sublinia cu fiecare ocazie. Trăise multe, avea experiență de viață și, mai ales, empatie și curiozitate, și asta o recomanda. Surpriza, dezvăluită mulți ani mai târziu, e că în spatele pseudonimului Sugar se ascundea scriitoarea americană Cheryl Strayed, cunoscută mai ales pentru “Wild”, volumul ei de memorii. De curând, a adunat scrisorile oamenilor și răspunsurile ei într-o carte, apărută la noi, la Humanitas, sub numele “Delicatele frumuseți ale vieții. Sfaturi despre dragoste și viață de la Dragă Sugar”.
E o carte de care te lipești foarte repede. Sugar are o sinceritate care te dezarmează și te face să-i faci loc în miezul ființei tale. În răspunsurile ei, nici nu știi la ce să te aștepți. Uneori răspunde scrisorilor cu sfaturi inspirate din experiența ei de viață sau din felul în care vede ea lumea. Alteori, scrie episoade biografice, ca niște foi din jurnalul personal necenzuat (vorbește inclusiv despre un abuz psihic și sexual pe care l-a suferit și despre moartea mamei sale). Partea bonus e că, fiind vorba de o scriitoare talentată, oricât ar fi de greu și de dureros subiectul, întotdeauna rezultatul e o povestire scurtă foarte bună.
Să citești cartea “Delicatele frumuseți ale vieții. Sfaturi despre dragoste și viață de la Dragă Sugar” nu e, sub nicio formă, un înlocuitor pentru terapie. Funcționează, în schimb, ca puncte de pornire pentru propriile căutări de răspunsuri, explicații și sens. Și mai e ceva: într-o lume în care oamenii par că nu mai știu să se asculte și să comunice de-adevăratelea, cel puțin dacă ne uităm la șirurile de comentarii de pe net, cartea asta pare o încurajare că sinceritatea mai e posibilă, dacă-i oferim șansa.
Cartea costă 43 de lei pe humanitas.ro.
1 și 2 – Foto credit: TNRS, Rareș Helici