Cuprins:
Cum au evoluat în timp rețelele de socializare
Dezvoltarea rețelelor sociale poate fi urmărită de la sfârșitul anilor 1990, odată cu lansarea platformelor de blogging și a primelor site-uri de socializare, precum LiveJournal și Xanga. La începutul anilor 2000, au apărut și alte platforme de social media, așa cum este cazul MySpace, iar la jumătatea acelui deceniu Facebook, Twitter și LinkedIn au început să câștige la capitolul popularitate pe scară largă, devenind în câțiva ani extrem de populare, fiind folosite la nivel global de milioane și milioane de oameni din întreaga lume.
Site-urile de social media fac parte și astăzi din viața noastră de zi cu zi și ne ajută să fim conectați cu persoanele dragi nouă. În timp ce majoritatea internauților sunt mai familiarizați cu Facebook, Instagram sau Twitter, trebuie să știi că, în momentul de față, există multe alte site-uri de acest gen care sunt, însă, mai puțin cunoscute. Dezvoltatorii acestora fac tot posibilul pentru a câștiga la capitolul popularitate și să răspundă cerințelor de pe anumite segmente demografice.
Putem afirma, fără teama de a greși, că rețelele de social media sunt în clipa de față în perioada lor de glorie. Fie că ești în căutarea unei astfel de platforme pentru conversații ocazionale, pentru a crea conținut de calitate ori pentru orice altceva, cu siguranță vei găsi una care să se potrivească nevoilor și preferințelor tale.
Reţele de socializare mai puţin cunoscute
În continuarea acestui articol îți vom prezenta câteva dintre aceste alternative la mult mai cunoscutele rețele de socializare și îți vom spune ce anume face atât de speciale aceste rețele aflate în zona nișelor, grupate fiind în funcție de diferite interese sau influențe, și de ce ar trebui să le încerci pe unele dintre ele.
Twitch
Anul lansării: 2011
Twitch este o platformă de livestreaming, care este deținută de Amazon și care este disponibilă în mai multe limbi. Este folosită în principal pentru transmisii de jocuri video, însă include și muzică, talk-show-uri și conținut creativ. Twitch a devenit una dintre cele mai mari platforme de acest gen din lume, având milioane de utilizatori activi și sute de mii de streameri. După cum informează site-ul Circles.life, acesta este disponibil atât ca platformă web, cât și ca aplicație mobilă pentru dispozitivele pe care rulează iOS și Android. Pentru a folosi Twitch trebuie să-ți creezi un cont (gratuit) după care poți să transmiți sau să vizionezi livestream-uri. De asemenea, streamerii pot folosi site-ul pentru a-și transmite jocul video sau alt conținut către abonații/urmăritorii lor, cu care pot interacționa printr-o funcție de chat încorporată. În plus, Twitch oferă și o serie de funcții pentru streameri, inclusiv instrumente pentru gestionarea și creșterea canalelor lor, emoții personalizate și capacitatea de a câștiga venituri prin abonamente, donații și reclame. Platforma este folosită și de educatori, artiști și alți creatori de conținut.
Snapchat
Anul lansării: 2011
Snapchat a fost lansat în urmă cu aproape doisprezece ani și se bucură în prezent de o mare popularitate în rândul internauților, în special printre adolescenți. După ce a cunoscut o creștere rapidă la început, Snapchat s-a confruntat cu o concurență puternică din partea altor platforme de social media, în special Instagram, care a introdus funcții de mesagerie similare. Drept urmare, numărul de utilizatori și creșterea veniturilor au încetinit procesul de dezvoltare al Snapchat la sfârșitul anilor 2010. Cu toate acestea, în ultimii ani, Snapchat a revenit puternic în primul rând datorită creșterii induse de pandemia de Covid-19 a utilizării rețelelor sociale și lansării de noi funcții și produse, care au contribuit la diferențierea de concurență, mai scrie sursa citată. Snapchat a continuat să se extindă și să inoveze odată cu lansarea de noi funcții precum Snap Map și Snap Games, precum și achiziția unor companii precum Fit Analytics și WaveOptics. În plus, aplicația de mesagerie permite utilizatorilor să trimită și să primească toate tipurile de fișiere (poze, videoclipuri, etc.) și oferă, totodată, o gamă largă de funcții pentru comunicare și interacțiune socială, inclusiv mesaje text și vocale, apeluri video și abilitatea de a crea și a partaja story-uri.
Patreon
Anul lansării: 2013
Platforma Patreon le permite creatorilor de conținut să primească finanțare recurentă de la susținătorii lor. A fost lansată ca o modalitate pentru artiști, muzicieni, scriitori și alți creatori de conținut de a primi sprijin financiar continuu din partea fanilor, devenind foarte populară în rândul creatorilor într-o gamă largă de domenii. Utilizatorii pot crea profiluri și pot configura diferite niveluri de acces, care oferă avantaje susținătorilor lor în schimbul unei taxe lunare. Aceștia pot alege nivelul de membru pe care doresc să îl susțină și își pot anula sau modifica suportul în orice moment. Creatorii de pe Patreon folosesc platforma pentru a finanța o varietate de proiecte și de activități, inclusiv crearea de artă, muzică, scris și alt conținut nou. Patreon preia un procent din fondurile strânse de creatori și le oferă instrumente și resurse pentru a-și gestiona programele de membru, dar și pentru a comunica cu „patronii” lor.
Telegram
Anul lansării: 2013
Telegram este o aplicație de mesagerie care a fost dezvoltată în urmă cu un deceniu de antreprenorii ruși Pavel și Nikolai Durov. Este disponibil pe mai multe sisteme de operare, inclusiv iOS, Android și Windows, și mizează foarte mult pe confidențialitate și securitate. Una dintre principalele caracteristici ale Telegram-ului este criptarea sa de tip „end-to-end” prin care se asigură că toate mesajele și apelurile sunt sigure și nu pot fi interceptate de terți. De asemenea, oferă o serie de alte funcții de securitate, precum capacitatea de a crea camere de chat secrete, care pot fi setate să se șteargă după o anumită perioadă de timp, și chat-uri protejate cu parolă. Aplicația este, totodată, recunoscută pentru mesajele sale rapide și de încredere, dar și pentru suportul pentru grupuri și comunități mari. Site-ul le permite utilizatorilor să creeze grupuri de până la 200.000 de membri și oferă o gamă largă de instrumente pentru gestionarea și moderarea acestora. Telegram a devenit popular cu o gamă largă de utilizatori, inclusiv persoane fizice, companii și organizații. Este disponibil în mai multe limbi și poate fi utilizat gratuit. Oferă și diverse abonamente opționale, cu caracteristici și beneficii suplimentare.
Discord
Anul lansării: 2015
Imaginează-ți un loc în care poți face parte dintr-un club școlar, dintr-un grup de jocuri sau dintr-o comunitate artistică, unde tu și ceilalți utilizatori din acel grup puteți petrece timp de calitate împreună. Discord este o platformă de comunicare concepută pentru comunitățile online, în special pentru gameri. Aceasta poate fi accesată pe internet sau pe dispozitivele cu iOS sau Android și permite utilizatorilor să creeze și să se alăture canalelor de chat vocale și text. De asemenea, oferă o gamă largă de funcții pentru comunicare și pentru construirea unei comunități. Aceste caracteristici includ apeluri vocale și video, partajarea ecranului și capacitatea de a crea și de a se alătura unor spații dedicate anumitor comunități sau grupuri. În același timp, Discord oferă o varietate de instrumente și de integrări pentru comunități. Acestea includ suport pentru emoții personalizate, integrări cu jocuri și servicii populare și capacitatea de a crea și gestiona roluri și permisiuni în cadrul unui server. Discord este folosit în principal pentru jocuri și divertisment, dar atrage și educatori, artiști și alți creatori de conținut. Este disponibil în mai multe limbi și este gratuit de utilizat, cu niveluri opționale de abonament pre-plătit, care oferă beneficii suplimentare.
BeReal
Anul lansării: 2020
BeReal este o aplicație care a apărut în Franța și care permite partajarea fotografiilor, fiind disponibilă pe toate dispozitivele care folosesc iOS și Android. În fiecare zi, utilizatorii sunt notificați să-și încarce un story la o oră aleatorie, iar pentru asta au la dispoziție doar două minute pentru a încărca respectiva fotografie. Dacă nu reușesc să facă acest lucru în timpul alocat, povestea este marcată ca fiind „postată cu întârziere” pentru ca, în acest fel, toată lumea să o poată vedea. După trimiterea poveștii, poți partaja imaginea BeReal pe Instagram, unde este posibil să fi văzut o imagine aleatorie cu o pictogramă minusculă asemănătoare cu FaceTime undeva pe povestea prietenilor tăi. În plus, BeReal nu dispune de filtre, ceea ce subliniază și mai mult motivul din spatele denumirii platformei, arătând oamenii fix așa cum sunt ei și ceea ce fac. Dezvoltată de Alexis Barreyat și Kevin Perreau, foști angajați ai companiei GoPro, platforma BeReal a început să urce vertiginos în preferințele internauților în decursul anului 2022, când a cunoscut un boom de popularitate în urma succesului TikTok. Site-ul are în medie 73,5 milioane de utilizatori în fiecare lună și continuă să primească finanțare pentru dezvoltarea ulterioară.
Polywork
Anul lansării: 2020
Polywork este o platformă socială dedicată facilitării parteneriatelor profesionale. Ajută utilizatorii să găsească oportunități de colaborare, permițându-le să colaboreze la diverse proiecte, să vorbească în cadrul unor podcast-uri, să ajute la testarea anumitor aplicații și multe altele. Polywork îi ajută pe utilizatori să găsească colaboratori pe baza criteriilor dorite. Spre exemplu, poți căuta designeri de produse dispuși să colaboreze în proiecte secundare sau ingineri software care doresc să testeze proiecte beta. De asemenea, utilizatorii își pot seta propriile profiluri pentru a fi deschise la anumite sarcini, cum ar fi mentorat sau vorbire. În multe privințe, platforma funcționează cam în același mod ca LinkedIn, însă scopul este acela de a interconecta utilizatorii în vederea încheierii unor parteneriate pe termen scurt mai degrabă decât pentru plasări în carieră pe termen lung. Centrul de ajutor al platformei poate fi deosebit de util celor care abia încep să folosească Polywork și vor sfaturi și îndrumări.
Supernova
Anul lansării: 2021
Supernova reprezintă o alternativă etică și morală la cele mai populare rețele de socializare, Facebook și Instagram, unde majoritatea veniturilor din reclame sunt destinate organizațiilor de caritate. Lansată în urmă cu doar doi ani, această aplicație este disponibilă în magazinele AppStore și Google Play și se autoproclamă ca fiind „rețeaua socială care dă înapoi” și nu oricum, ci pentru un motiv întemeiat. Astfel, aplicația donează o parte dintre veniturile sale din publicitate unor organizații caritabile care sunt alese de către utilizatori. În plus, Supernova moderează în permanență pentru a promova o comunitate bună și incluzivă și permite utilizatorilor să urmărească impactul lor, văzând cât de mult a fost strâns pentru diferitele cauze. Deși este încă relativ nouă în spațiul online, Supernova are potențialul de a transforma modul în care utilizatorii interacționează în mediul virtual.
Vezi şi ce este Google Flights!