Cuprins:
„Drumul printre nori”, așa cum mai este denumit traseul, Transfăgărășanul, măsoară aproximativ 151 km și face parte din DN 7C, drum ce începe din județul Argeș, sat Bascov, de lângă județul Pitești și se intersectează cu DN1, lângă comuna Cârțișoara, între Sibiu și Brașov.
Transfăgărășan – scurt istoric despre cel mai frumos traseu din România
Transfăgărășan a fost construit între aniii 1970-1974, pe o durată de 4 ani, în timpul lui Ceaușescu și, conform datelor oficiale, aproximativ 40 de oameni și-au pierdut viața în construirea traseului. Inaugurarea traseului a avut loc pe data de 20 septembrie, 1974.
Traseul pe care se desfășoară drumul Transfăgărășan începe din comuna Bascov din Județul Argeș și trece prin fața hidrocentralei Vidraru, apoi urcă spre Cetatea Poenari. Ajunge pe Barajul Vidraru, trece de trei tunele scurte, trece de baraj și lasă în partea stângă Lacul Vidraru, ajungând la Cascada Capra.
Trecerea de la Capra la Bâlea Lac este făcută printr-un tunel de aproximativ 887 de metri, Tunelul Bâlea, cel mai lung tunel din România. Este un tunel iluminat electric și ventilat natural și are o înălțime de aproximativ 4,4 m, lățime de 6 m și un trotuar de un metru.
Pentru cel mai spectaculos traseu din țară, Transfăgărășan, s-au folosit aproximativ:
- 3 milioane de tone de rocă ce au fost dislocate;
- 290.000 de metri cubi de material pentru zidărie;
- 41.000 de metri cubi rocă au fost escavați pentru construcția tunelului Capra-Bâlea;
- 20 de tone de dinamită;
- 3,573 tone de ciment;
- 89 tone oțel beton;
- 24.000 de ancore;
- 129 tone plase sudate;
- 14.200 m pătrați cofraje;
- 1.750 m liniari tuburi confecționate din beton;
- 4.100 m liniari țeavă;
- 50 tone de confecții metalice;
- 6.900 m cubi nisip;
- 6.000 m cubi pietriș;
- 3.000 tone cribluri;
- 740 lămpi pentru iluminat;
- s-au realizat 830 de lucrări transversale.
Sursă: turistderomânia.ro
Cum ajungi pe traseul Transfăgărășan
Denumirea de Transfăgărășan provine de la prefixul “Trans” și “Făgăraș” deoarece drumul leagă Muntenia de Transilvania, străbătând Munții Făgăraș, cei mai înalți munți din România. Drumul spre Transfăgărășan pornește din comuna Bascov, de lângă Pitești și urcă valea râului Argeș, trecând și prin orașul Curtea de Argeș. Drumul Transfăgărășan trece și prin fața hidrocentralei Vidraru, iar în apropierea cetății Poenari, drumul urcă pe serpentine și viaducte.
Traseul Transfăgărășan trece prin trei tunele mai scurte și ajunge pe Barajul Vidraru, de 307 m, care leagă Munții Pleașa și Vidraru. După baraj, drumul continuă lăsând pe partea stângă Lacul Vidraru și continuând să urce cursul văii râului Capra. Până în golful alpin, lângă Cabana Capra, drumul ajunge până la intrarea sudică a tunelului Capra-Bâlea, pe sub creasta Munților Făgăraș, între Vârfurile lezerul Caprei (2414 m) și Paltinul (2398 m).
Transfăgărășan – hartă rutieră
Tunelul Capra-Bâlea – cel mai lung tunel rutier din România, cu o lungime de 887 m.
Tunelul Capra-Bâlea, cunoscut și sub denumirea de Bâlea Lac este tunelul rutier montan care ajunge la o cotă de maximă altitudine de 2042 m. Se întinde pe teritoriul a două județe: portalul de sud în județul Argeș, iar portalul de nord în județul Sibiu.â
Este cel mai lung tunel, de 887 metri, și totodată lucrarea de artă rutieră situată la cea mai mare altitudine.
În partea nordică a drumului, Transfăgărășanul trece și prin rezervația naturală Golful Alpin al Munților Făgăraș, între Podragu-Suru și Valea Bâlii.
Drumul trece pe lângă lacul glaciar Bâlea și urmează o coborâre abruptă în serpentine, pe o lungime de 13 km. Ulterior, Transfăgărășanul trece prin apropierea cascadei Bâlea, cea mai mare cascadă în trepte din România, aflată la o altitudine de aproximativ 1230 m.
Drumul continuă și ajunge la Cabana Bâlea-Cascadă, iar de acolo până la intersecția cu DN1, în apropiere de comuna Cârțișoara mai sunt aproximativ 21 de km.
Sursă info: wikipedia.org
Pe timp de iarnă, atunci când traseul Transfăgărășan este închis circulației rutiere, poți ajunge la Lacul Bâlea cu telecabina de la cabana Bâlea Cascadă.
Program Transfăgărășan – când este deschis traseul Transfăgărășan pentru vizită
Dacă vrei să ajungi pe Transfăgărășan, trebuie să știi că circulația este deschisă doar în intervalul 1 iulie – 31 octombrie, în fiecare an. Din 1 noiembrie până în 30 iunie traseul este închis. Viteza recomandată pentru a circula cu mașina pe Transfăgărășan este de 40 km pe oră, viteza impusă datorită numeroaselor serpentine.
Iarna, drumul este în mod oficial deschis pe versantul sudic până la complexul Piscul Negru, km 104 – jud Argeș, iar pe versantul nordic drumul este deschis până la Cabana Bâlea-Cascadă, km 131, județul Sibiu.
În tot timpul anului, drumul este deschis circulaţiei rutiere tot timpul anului pe următoarele zone:
- Jud. Argeş – din localitatea Bascov până la Piscu Negru (km. 104) / Complex Capra (km.108);
- Jud. Sibiu – de la intersecţia DN 1 cu DN 7C (km. 152) până la Cabana Bâlea Cascadă (km. 130,8).
Important de știut este că pe timpul iernii se produc multe căderi de pietre în zona Poarta Întâlnirii, cota 1600, înainte de intrarea în Căldarea Glaciară Bâlea. Porțile tunelului Bâlea-Capra sunt închise pe timpul iernii.
Pe timp de vară, sunt impuse restricții în ceea ce privește perioada de întuneric (orele 22:00 – 6:00). Traseul este unul periculos, cu multe viraje și curbe în ac de păr, nu sunt prevăzute elemente reflectorizante, iar riscul căderii în gol este unul destul de mare.
Sursă info: wikipedia.org
Locuri de vizitat pe traseul Transfăgărășan. Care sunt cele mai frumoase obiective turistice pe traseu
Mănăstirea Curtea de Argeș
Curtea de Argeș este singurul oraș de pe traseul Transfăgărășan, iar unul dintre cele mai populare obiective turistice din România este Mănăstirea Curtea de Argeș. Datează de la începutul secolului al XVI-lea și cea mai cunoscută legendă a lăcașului de cult este cea a Meșterului Manole și a soției sale, Ana.
Mănăstirea Curtea de Argeș se poate vizita pe timp de vară în intervalul orar: 8:00 și 20:00, iar pe timp de iarnă de la 9:00 la 17:00.
- Află și care sunt cele mai frumoase manastiri din Romania
Cetatea Poenari
Monument istoric ce se află pe un vârf de munte ce domină Cheile Argeșului, Cetatea Poenari are cinci turnuri de apărare și ziduri de 2-3 metri grosime. Pentru a ajunge la cetate trebuie să urci 1.480 de trepte, însă la înălțime te vei bucura de cea mai frumoasă priveliște.
Cetatea Poenari poate fi vizitată de luni până duminică de la 9:00 la 18:00.
- Care sunt cele mai frumoase cetati din Romania pe care să le vezi în vacanță
Valea lui Stan
Este un traseu amenajat cu scări și cabluri considerat cel mai frumos canion din România. Traseul Valea lui Stan se face în circuit și durează aproximativ 4 ore, intrarea, cât și ieșirea din circuit este pe marginea drumului Transfăgărășan.
Barajul Vidraru
Este unul dintre cele mai cunoscute obiective turistice de pe traseul Transfăgărășan construit în 1965, cu o înălțime de peste 160 de metri. Barajul Vidraru este una dintre cele mai impunătoare structuri realizate de mâna omului, cu panorame impresionante pe care nu trebuie să le ratezi.
Cascada Capra
Cunoscută și sub denumirea de Cascada Iezerului, vei găsi Cascada Capra pe versantul sudic al Făgărașului, la 1960 metri altitudine. Cascada este aprovizionată din lacul glaciar cu același nume și are o cădere de apă de peste 40 de metri.
- Nu rata în concediul tău să vizitezi cele mai frumoase cascade din Romania
Bâlea Lac
Cel mai popular obiectiv turistic de pe traseul Transfăgărășan, Bâlea Lac este un lac glaciar cu peste 11 metri adâncime, iar spațiul ce îl înconjoară a fost declarat rezervație științifică. Pe timpul iernii, în apropiere de lac se amenajează Hotelul de Gheață cu zonă de bar și biserică, toate construite din blocuri uriașe de gheață scoase din lac.
Pe perioada iernii, când Transfăgărășanul este închis, la Bâlea Lac se poate ajunge cu telecabina, de la cabana „Bâlea Cascadă”.
Bâlea Cascadă
Între vârfurile Moldoveanu și Negoiu vei găsi lacul Bâlea, o cădere de apă de aproximativ 60 de metri. Pentru a ajunge la cascadă poți urma un traseu de la Cabana Bâlea Cascadă, pe marginea șoselei Transfăgărășan.
Hotelul de Gheață Bâlea Lac
În inima munților Făgăraș, în fiecare an, începând din anul 2005, se construiește pe timp de iarnă Hotelul de Gheață. Locația este exclusiv construită numai din zăpadă și din blocurile de gheață extrase din lacul glaciar Bâlea. Blocurile de gheață cântăresc aproximativ 70 de kg și ajung la dimensiunea de 70 de cm.
Hotelul de Gheață de la Bâlea este construit în aproximativ o lună de zile și este format dintr-o încăpere centrală unde se intră în cele 12 camere de cazare, dar și bar împreună cu restaurant și biserica de gheață. Camerele din hotelul de gheață au mobilier sculptat în totalitate din gheață.
Dacă vrei să rămâi cazat peste noapte la hotelul de gheață nu ai de ce să îți faci griji pentru temperatură. În ciuda faptului că paturile sunt construite din gheață, deasupra vei găsi saltele și saci de dormit care îți asigură o temperatură optimă pentru odihnă.
Muzeul Etnografic Badea Cârțan
Muzeu aflat în comuna Cârțișoara este dedicat cunoscutului țăran, Badea Cârțan, care a mers până la Roma pe jos pentru a vedea Columna lui Traian. Aici vei găsi o sumedenie de decorațiuni din secolul XIX și XX, dar și icoane pe sticlă și o gospodărie țărănească de la mijlocul secolului al XIX-lea.
Poți vizita Muzeul Etnografic Badea Cârțan doar vara, de marți până vineri, de la ora 10:00 la 18:00.
Statuia lui Prometeu
Obiectivul turistic, care mai este numit și Monumentul Electricității, este situat în apropierea barajului Vidraru, pe muntele Pleaşa. Statuia poartă numele titanului din mitologia greaca ce fura focul de la zei și îl dădea oamenilor.
Monumentul are o înălțime de 10 metri și a fost realizat în anul 1965 de sculptorul Constantin Popovici.
Statuia lui Prometeu se află în partea de est a barajului Vidraru, iar pentru a urca acolo se parcurge un traseu uşor, de 100 – 150 de trepte, vizitarea fiind gratuită.
- Dacă ajungi pe Transfăgărășan, te poți opri și în Sibiu. Noi îți spunem care sunt cele mai frumoase locuri de vizitat in Sibiu.
Trasee montane aproape de Transfăgărășan
Pasionații de drumeții pot găsi numeroase trasee montane în apropierea Transfăgărășanului.
- Cabana Bâlea Cascadă (1234m) – Cabana Paltinu (2050m)
- Cabana Paltinu 2050m – Vârful Vânătoarea lui Buteanu 2507m
- Cabana Paltinu 2050m – Vârful Moldoveanu 2544m
- Cabana Paltinu 2050m – Vârful Negoiu 2535m
- Cabana Paltinu – Vârful Paltinu 2399m – Vârful Iezarul caprei 2417m – Șaua Caprei 2315m – Cabana Paltinu
- Transfăgărășan – Valea lui Stan – Poiana Călugărița – Fosta Cabana Călugărița – Cascada Călugărița – Lacul Vidraru – Barajul Vidraru
Curiozități despre Transfăgărășan
Denumirea traseului Transfăgărășan poate proveni de la faptul că acesta traversează Munții Făgăraș. Până la construirea acestui traseu, în acea zonă, Munții Făgăraș nu puteau fi trecuți.
Ideea construirii acestui traseu i-a aparținut lui Nicolae Ceaușescu. Acesta a gândit traseul pentru a asigura militarilor un drum strategic peste munți. Inaugurarea tronsonului din DN7C a avut loc pe data de 20 septembrie 1974.
Printre propunerile inițiale ale traseului, a existat și cea a unui tunel de aproximativ 7 km, care ar fi putut evita zona de gol alpin, pornind din zona cabanei Bâlea Cascada, trecând pe sub Căldarea Glaciară Bâlea și creasta Făgărașului, și ieșind în zona Piscul Negru.
Transfăgărășanul se situează pe locul al doilea ca altitudine în clasamentul șoselelor alpine din România, după Transilvania (DN67C din Munții Parâng).
Pentru realizarea lucrărilor de terasare, poduri, tunel rutier, podețe, copertine, peste 50.000 de constructori au muncit timp de patru ani.
Echipa Top Gear din Marea Britanie a numit traseul Transfăgărășan: “un drum fabulos, cel mai uimitor pe care l-am văzut vreodată”.
Hotelul de gheață din apropierea lacului Bâlea a fost construit în anul 2006 și este primul hotel de gheață din Europa de Est în formă de iglu. Hotelul are 16 locuri.
Una dintre legendele des auzite despre Transfăgărășan, după construcția acestuia, susține că Sfântul Nectarie a urcat pe acolo, cu trabantul, până la Capra. Din cauza unei avalanșe, Sfântul Nectarie a fost nevoit să sară peste valul de zăpadă care venea spre el, iar mașina a fost găsită ulterior, atunci când zăpada s-a topit, după aproximativ 6 luni.
Sursă info: turistderomania.ro
Sursă foto: 123rf.com