Cuprins:
Mersul cu mocănița, o experiență unică
O excursie pe calea ferată Mocănița din Vișeu de Sus este unică, deoarece trenul cu aburi este ultimul tren forestier rămas în Europa. Calea ferată de pe Valea Vaserului a fost construită în 1932, iar trenurile forestiere erau folosite în principal pentru a transporta lemnul recoltat.
Începând cu anul 2000, turiștii pot, de asemenea, să observe munții Maramureșului, cu pădurile sale virgine și râurile curgătoare, din trenul cu aburi de epocă.
Pe măsură ce trenul ajunge în stația Paltin, pasagerii au timp pentru a explora împrejurimile pitorești și pentru a se bucura de un picnic.
Pe drumul de întoarcere spre Vișeu de Sus, conductorul poate chiar să se oprească pentru o pauză. Tururile regulate se desfășoară din primăvară până toamna târziu.
Trasee cu mocănița în România
Vișeu de Sus, Maramureș
Mocănița circulă de la Vișeu de Sus, în nordul județului Maramureș din România, până la Paltin, pentru o plimbare de două ore pe Valea Vaserului. Linia a fost construită inițial pentru transportul lemnului din zonă și este încă folosită ca linie forestieră, fiind ultima linie cu aburi rămasă în uz din lume.
Trenul circulă din martie până în noiembrie. Biletele costă între 35 de lei și 64 de lei. Orarul și opțiunile de preț pentru acest an pot fi verificate pe site-ul mocăniței.
Pentru cei care doresc să zăbovească puțin mai mult în zonă, lângă gara din Vișeu de Sus este disponibil un tren-hotel. Pot fi închiriate 20 de compartimente de dormit, fiecare cu câte două paturi, cu un spațiu total pentru 40 de persoane.
Crișcior – Brad, Abrud – Câmpeni, Hunedoara/Alba
Singurul tren Mocănița din centrul României, județul Hunedoara, circulă pe traseul de 7 km dintre Crișcior și Brad.
Trenul, care are o capacitate de 130 de locuri, circulă pe această rută de două ori pe săptămână, în zilele de sâmbătă și duminică între 2 iulie și 11 septembrie.
Se pleacă de la Gara Crișcior, la orele 11.00, 13.00 și 15.00, dar și de la Gara Brad, la orele 12.00, 14.00 și 16.00. Ultima cursă din Brad de la 16.00 nu are retur.
De asemenea, trebuie să se strângă 20 de călători pentru ca să poată fie efectuată cursa. Prețul unui bilet este de 25 de lei pentru adulți și 15 lei pentru copii.
Pe lângă plimbarea cu trenul, turiștii pot vizita atelierul de locomotive din Crișcior și Muzeul Aurului din Brad. În zilele de joi, poate fi vizitată și piața din Brad, situată chiar lângă traseul Mocăniței.
În timpul weekendurilor, trenul circulă între Abrud și Câmpeni, în județul Alba.
Teaca – Râciu, Bistrița
Trenul, denumit Mocănița Transilvaniei, face un tur de 35 de kilometri care leagă localitatea Teaca din Bistrița-Năsăud de Râciu, în județul Mureș. Plecările încep la ora 10.00, din stația Teaca. Trenul poate transporta maximum 60 de persoane și minimum 20.
Pe traseu, se fac opriri la Valea Lupului și în stația Ocnița. La Comlod, turiștii pot vizita Castelul Teleki. Primele călătorii au avut loc în lunile mai și iunie.
Huțulca (Moldovița) – Argel, Suceava
Trecând prin peisajele neatinse ale Bucovinei, această linie de tren cu aburi a fost deschisă în 1888, când era folosită pentru transportul forestier. Inițial, avea o lungime de 24 km, legând Moldovița de Roșiuța. După diverse lucrări de extindere și înființarea segmentului Râșcovei – Râșca Dreaptă și Arsuri, a ajuns la 73 km. Actuala linie de tren cu aburi are o lungime de 12 km.
Trenul circulă zilnic, dar pentru călătorie este necesar un număr minim de 10 pasageri.
Plecarea se face din Gara Moldovița. Sosirea este la Argel și durează trei ore.
Un bilet costă 45 de lei pentru adulți, dus-întors și 25 de lei pentru copii.
Sovata – Câmpu Cetății, Mureș
Această plimbare de două ore acoperă distanța de 14 km dintre Sovata și Câmpu Cetății. Locomotiva trenului a fost construită în 1949 în Polonia și a fost echipată cu componente fabricate în România, la Reșița, în 1919.
Până în septembrie, trenul circulă zilnic, cu excepția zilei de luni. Pleacă la orele 10.00, 13.30 și 17.00 din stația Gara Mică Sovata. Pentru ca trenul să circule este necesar un număr minim de 15 pasageri. Biletele costă 30 de lei pentru copii de la 4 la 14 ani, 50 de lei pentru adolescenții și adulții între 14 și 65 de ani și 40 de lei pentru seniorii de peste 65 de ani.
În ziua de luni, mocănița este închisă pentru revizie.
Covasna – Comandău, Covasna
Pe această rută alternează o locomotivă diesel și una cu aburi. Cu ocazia zilelor comunei Comandău sau la cerere, trenul circulă și pe linia Comandău – Holom, de 7 km, reabilitată în 2007.
Trenul pleacă din fața Hotelului Clermont din Covasna, în zilele de vineri, sâmbătă și duminică, între orele 9.00 și 18.00. Pe 3-4 august, plecarea se face din Gara Comandau.
Prețul unui bilet este de 10 lei de persoană.
Sibiu – Agnita, Sibiu
Proiectul de conservare și restaurare a fost inițiat de Mihai Eminescu Trust, o fundație locală sponsorizată de Prințul Charles, în 2006, la doar cinci ani de la închiderea căii ferate.
Calea ferată îngustă Sibiu-Agnita este de fapt doar jumătate din fosta linie care unea Sighișoara de Sibiu, prin Agnita.
Ea s-a redeschis în 2020 și a fost construită între anii 1895-1910. În 2001 s-a închis și restul liniei. În anul 2007 a început proiectul de restaurare.
Acum, această rută poate fi practicată. Un bilet costă 25 de lei pentru un adult și 15 lei pentru copii.
Din cei 64 de kilometri de cale ferată de mocăniță de pe Valea Hârtibaciului, până acum au fost repuși în funcțiune de către voluntari cei 7 kilometri dintre gările Hosman și Cornățel.
Oravița – Anina, Caraș-Severin
Tehnic, nu este o mocăniță, calea ferată nemaifiind cu ecartament îngust și nici locomotiva cu aburi, dar are valoare sentimentală și oferă o experiență demnă de trăit.
Tronsonul Oravița-Anina este a cincea cale ferată construită pe teritoriul României.
Este un monument cultural unic în România, precum și o realizare tehnică. A fost supranumită „Semmeringul din Banat”, deoarece a fost construită la doar câțiva ani după celebra cale ferată „Semmering” din Austria.
Are o lungime totală de 40 km pe o diferență de nivel de 388 m.
Sursa foto: 123rf
Vezi şi unde să mergi în Thailanda în vacanță – insule și atracții!