Tânărul regizor Eugen Jebeleanu a fost premiat în cadrul galei pentru spectacol “Itinerarii. Într-o zi lumea se va schimba”, realizat de ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti şi Compagnie des Ogres.
Regizorul în vârstă de 31 de ani a dedicat premiul teatrului independent, vorbind și despre greutățile pe care le întâmpină.
“În primul rând, mulțumesc unui om, căruia i se datorează acest premiu, faptului că sunt regizor, faptului că am pus bazele unei companii de teatru, iar numele lui este Yann Verburgh. Este omul alături de care trăiesc în viață și în muncă, și alături de el am învățat că a fi diferit de normă, a fi homosexual în societatea în care trăim nu este o rușine, ci o mândrie”, a spus tânărul regizor Eugen Jebeleanu.
Discursul regizorului a fost primit cu aplauze și cu urale de actorii, regizorii, oamenii de teatru prezenți la eveniment, distanțați și cu măști cu sigla Gala premiilor UNITER pe ele.
Regret un singur lucru în această seară și acela că printre cei nominalizați, pe care îi felicit nu se află nicio prezență feminină. Și vreau să spun că îmi doresc ca de acum încolo în teatrul românesc să existe mai multe prezențe feminine, regizoare, ca să fie apreciate și premiate.
Eugen Jebeleanu, regizor:
Actorii romi nu au loc în teatrele din România, din cauza rasismului
Nu a fost singurul moment-manifest al Galei UNITER, instituție ce a împlinit 30 de ani. Un altul a fost cel în care trupa de teatru Giuvlipen a primit premiul British Council. O trupă de teatru formată din actori și actrițe de etnie romă.
Imediat ce a primit premiul, actrița Mihaela Drăgan (foto) a rostit un discurs tăios, unul în care a subliniat problemele cu care se confruntă actorii și actrițele de etnie romă în România.
“Mulțumesc pentru acest premiu care sună ca și cum ar fi fost acordat unei organizații pentru drepturile omului, iar asta cu atât mai mult este o onoare pentru noi, pentru că da, suntem mândre pentru că am creat un teatru progresist, care promovează vocile actrițelor și actorilor romi, care de multe ori nu-și găsesc un loc în teatrele din România. Din cauza stereotipizării. Și a rasismului câteodată. Iată că la câteva sute de ani după ce sclavii culturali romi au pus bazele teatrului premodern în țările române, un teatru rom și actrițe rome sunt premiate pentru prima dată în istoria premiilor UNITER”, a spus Drăgan.
Acum, la cinci ani după ce am înființat Giuvlipen, ne cerem dreptul de a avea o instituție de teatru rom de stat, așa cum au toate celelalte minorități naționale care să ne reprezinte. Celebrăm și acest moment și vrem să mulțumim comunității noastre rome pentru că este o permanentă inspirație pentru munca noastră artistică.
Mihaela Drăgan, actriță:
Ion Caramitru, mesaj dur pentru susținerea artiștilor independenți
La finalul unei Gale atipice, în care vocile celor marginalizați s-au făcut auzite ca niciodată, președintele UNITER, Ion Caramitru, a pus ultima picătură de revoltă și s-a transformat în purtătorul de cauză al celor care au urcat pe scenă și au atras atenția asupra stării precare în care trăiesc și creează artiștii independenți, cei care nu lucrează în teatrele finanțate de stat.
“Legile sunt total comuniste. E nevoie de o reformă. E momentul ca acestor oameni care s-au manifestat şi în această seară atât de frumos să li acorde şanse egale cu toţi ceilalţi oameni care sunt angajaţi ai teatrului. Fac un apel public către ei să se îndrepte către UNITER, care din această seară se angajează să le apere interesele”, a spus Caramitru.
Lista completă a premiilor
Premiul pentru întreaga activitate – actriță – Rodica Mandache
Premiul pentru întreaga activitate – actor – Mircea Rusu
Premiul la secţiunea debut în anul 2019 s-a acordat lui Andrei Chifu, pentru rolul El din “Casa de pe graniţă”, de Slawomir Mrozek, un spectacol de Ada Lupu Hausvaterregia, scrie Agerpres.
Premiul pentru întreaga activitate în scenografie a mers la Constantin Ciubotariu, iar Premiul pentru Cea mai bună actriţă în rol secundar a fost câştigat de Puşa Darie, pentru rolul Mama din spectacolul “Dansul Delhi”, de Ivan Vîrîpaev, regia Radu Afrim la Teatrul Naţional Vasile Alecsandri, Iaşi.
Premiul special pentru video mapping a fost acordat lui Andrei Cozlac, iar Premiul pentru cel mai bun actor în rol secundar a fost câştigat de Cristian Grosu, pentru rolul Caliban din spectacolul “Furtuna”, de William Shakespeare, regia Gábor Tompa la Teatrul Naţional Cluj-Napoca.
Premiul pentru cea mai bună scenografie a fost câştigat de Cristina Milea, pentru scenografia spectacolului “Legături primejdioase”, de Christopher Hampton, după romanul lui Choderlos de Laclos, regia Cristi Juncu, la Teatrul Mic, Bucureşti.
Premiul pentru cel mai bun actor în rol principal a fost câştigat de Lucian Ionescu, pentru rolul Gomez Addams din spectacolul “Familia Addams”, regia, coregrafia şi costumele Răzvan Mazilu, la Teatrul Excelsior, Bucureşti.
Premiul pentru cea mai bună actriţă în rol principal a fost câştigat de Anca Hanu (foto), pentru rolul Chiritza Bârzoi din spectacolul “Chiritza în concert”, după Vasile Alecsandri şi Matei Millo, un spectacol concert de Ada Milea, la Teatrul Naţional Cluj-Napoca.
Premiul special pentru teatru de păpuşi şi marionete a fost acordat Festivalului “Puppets Occupy Street”/“Păpuşile ocupă strada”, Ediţia 2019, cu tema “Evoluţie prin Revoluţie”, organizat de Teatrul pentru copii şi tineret Colibri, Craiova.
Premiul British Council a fost acordat Companiei de Teatru Giuvlipen, iar Premiul pentru cel mai bun spectacol de teatru TV a fost câştigat de “Manifest. Scrisoare către un prieten şi înapoi către ţară”, de Ruxandra Cesereanu, regia Cornel Mihalache, producţie a Societăţii Române de Televiziune (Casa de Producţie a TVR).
Premiul pentru cel mai bun spectacol de teatru radiofonic a fost câştigat de “Hamlet”, de William Shakespeare, adaptarea radiofonică şi regia artistică Mihai Lungeanu, producţie a Societăţii Române de Radiodifuziune, Premiul de Excelenţă: Festivalul Naţional de Teatru pentru calitatea excepţională a ultimelor şase ediţii, premiu ridicat de directorul festivalului, Marina Constantinescu (foto).
Premiul pentru întreaga activitate critică și istorie teatrală – Mia Lyontescu, Premiul pentru întreaga activitate – scenograful Constantin Ciobotariu, Cea mai bună piesă românească a anului – “Hai să vorbim despre viață”, de Ana Sorina Corneanu, Premiul pentru întreaga activitate regie – Dragoș Galgoțiu.
Premiul pentru critică de teatru a fost câştigat de Oana Cristea Grigorescu, iar Premiul special pentru machiaj de scenă a ajuns la Minela Popa.
Premiul special pentru o activitate de şase decenii în editarea cărţii de teatru a fost decernat Vioricăi Rozalia Matei, Premiul special pentru promovarea teatrului-dans: LINOTIP – Centru Independent Coregrafic.
Premiul pentru cea mai bună regie a fost câştigat de Eugen Jebeleanu, pentru regia spectacolului “Itinerarii. Într-o zi lumea se va schimba”, la ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti şi Compagnie des Ogres.
Premiul pentru cel mai bun spectacol – “Chiritza în concert”, după Vasile Alecsandri și Matei Millo, un spectacol concert de Ada Milea la Teatrul Național Cluj-Napoca.
Foto: Maria Ștefănescu / UNITER