Raportul de 98 de pagini elaborat de forul internaţional pe această temă în luna iunie a acestui an susţine un plan universal pentru a le oferi copiilor cu vârste între 5 şi 18 ani „o abordare informată asupra activităţii sexuale şi a relaţiilor”. De asemenea, raportul consideră educaţia cu privire la virusul HIV esenţială pentru „toţi tinerii”.
Deşi Naţiunile Unite insistă pe ideea că această programă a fost adaptată la cerinţele vârstei, membrii societăţii civile din întreaga lume au început deja să critice acest demers. Aceştia motivează prin faptul că micuţii ar fi expuşi prea devreme la informaţii despre acest subiect dar şi că în aceste lecţii există termeni pe care ei nici măcar nu au cum să-i înţeleagă.
„La acea vârstă copiii ar trebui să înveţe despre cum se numesc anumite părţi ale corpului lor şi, cu siguranţă, nu despre masturbare”, a declarat, indignată, Michelle Turner, preşedintele organizaţiei „Cetăţeni pentru o Programă Responsabilă”.
Raportul UNESCO, numit „Recomandări Internaţionale pentru Educaţia Sexuală”, separă copiii în patru grupe de vârstă: de la 5 la 8 ani, de la 9 la 12 ani, de la 12 la 15 ani şi de la 15 la 18 ani.
Conform acestui material, copiii aflaţi în prima grupă de vârstă, între 5 şi 8 ani, vor afla că „atingerea şi frecarea organelor genitale se numeşte masturbare” dar şi că atunci „când îţi atingi părţile intime, poţi simţi plăcere”. La vârsta de 9 ani, elevii vor învăţa despre „efectele pozitive şi negative ale afrodisiacelor” în timp ce la 12 ani vor afla motivele pentru care se face un avort. În ultima grupă de vârstă, la 15 ani, copiii vor fi deja sfătuiţi să promoveze dreptul şi accesibilitatea la avorturile legale.
„Sunt curioasă cum vor reuşi să explice unui copil de cinci ani noţiuni despre rolul sexelor, stereotipuri în ceea ce priveşte rolul sexelor şi violenţa bazată pe diferenţele de sex”, a declarat dr. Jennifer Hartstein, o psihiatră specializată în domeniul pediatric, din New York.
UNESCO nu se lasă însă impresionată de opoziţia sau neîncrederea specialiştilor: „Într-o lume afectată de HIV şi SIDA, este un imperativ să oferim copiilor şi tinerilor cunoştinţele, aptitudinile şi valorile necesare pentru înţelegerea şi luarea unor decizii corecte”.