Librăriile s-au închis, târgurile de carte au fost anulate, vânzările au scăzut. Cele mai multe edituri românești s-au mutat în online, cu promoții și reduceri speciale. Pentru nici o editură online-ul nu a făcut minuni, dar a ajutat la o atenuare a efectelor crizei.

Unele au ales să lanseze titluri noi ale celor mai apreciați și vânduți autori, altele au pornit în online campanii utilitare, cu lecturi online și cluburi de carte. Unele au ales să lanseze cărți cu teme legate de pandemia de coronavirus – Nemira și Publica, cu titluri semnate de autori români – , în timp ce altele resping asemenea alegeri, fie pentru că văd în ele speculații financiare, fie pentru că sunt de părere că e nevoie de timp de reflecție și informații bine documentate.

Libertatea a lansat editurilor românești o propunere de a vorbi despre efectele pandemiei de coronavirus asupra pieței de carte. Au răspuns zece edituri: Polirom, Litera, Humanitas, Nemira, Trei, Black Button Books, Curtea Veche Publishing, Publica, Art și Vellant.

Odată cu măsurile de relaxare ce vor intra în vigoare, unele librării vor fi redeschise. Până acum, dintre lanțurile mari, Compania de Librării București (CLB) și Librăriile Humanitas și-au anunțat redeschiderea. Efectele crizei însă nu vor trece ușor.

Polirom: “Vânzările online ne-au crescut doar cu 10 la sută”

Silviu Lupescu, directorul general al Editurii Polirom, a vorbit despre criză: “În ultimele 30 de zile, vânzările au scăzut cu circa 60 la sută. Închiderea tuturor librăriilor nu poate fi compensată nicicum. Parțial, scăderea poate fi atenuată prin creșterea vânzărilor online, un procent care deocamdată l-aș evalua la circa 10 la sută”.

Nu am stopat apariția titlurilor noi, dar ritmul și tirajele sunt reduse la jumătate. Cel mai mult suferă autorii români, pentru care nu mai există mijloace de promovare tradiționale. S-a produs un blocaj în lanț.

Silviu Lupescu, director general Polirom:

În legătură cu pandemia de coronavirus, editura a lansat deja pe piață volumul “În vremea contaminării”, de Paolo Giordano, o carte tradusă și publicată simultan în 26 de țări, care costă 25 de lei. Italianul arată cum se răspândește boala în lumea noastră interconectată, ce impact are asupra noastră și ce trebuie să facem.

Litera: “Vom avea cel puțin 30-40 de titluri noi și în format audiobook, în fiecare lună”

Când a debutat pandemia de coronavirus în România, la mijlocul lunii martie, la Editura Litera a fost stopată total producția de carte tipărită. “Era o situație cu totul nouă pentru noi, ca și pentru toată lumea, și am ales să gestionăm cu prudență toate resursele”, spune Dan Vidrașcu, directorul general.

Recent, activitatea s-a reluat și titlurile noi vor ajunge pe piață în următoarele săptămâni, simultan cu edițiile digitale (format ebook). De altfel, spune Vidrașcu, “una din tendințele evidente de pe acum este o creștere importantă a cererii pentru formatele digitale, atât ebook, cât și audiobook. Oferta din România era extrem de săracă până acum, ponderea celor două formate fiind sub 1% din vânzările totale de carte, în special din cauza lipsei catalogului. Acum, cred că vom asista la o accelerare importantă”.

Situația nu va fi mai ușoară, numărul clienților va fi mult mai redus, de teama contaminării. În plus, majoritatea librăriilor se află în mall-uri, iar acest acest lucru se va dovedi un handicap, spațiile cele mai aglomerate vor fi evitate în primul rând.

Dan Vidrașcu, director general Litera:

“În ceea ce privește titlurile noi legate de tema COVID-19, Litera a hotărât că acest subiect nu e o prioritate. “Este un fenomen atât de nou și surprinzător, cercetările în domeniul prevenirii, tratării și cauzalității lui sunt la început, încât am hotărât să așteptăm acea apariție editorială care să aducă într-adevăr o informație nouă și utilă pentru cititori”, a declarat directorul editurii.

Humanitas: noutăți de la cei
mai vânduți autori

Ionuț Trupină, directorul comercial al Grupului Humanitas, spune că vânzările au scăzut, în luna aprilie, cu 50% față de aceeași lună a anului trecut. Online-ul nu a oprit scăderile de vânzări, dar a ajutat la atenuarea efectelor, chiar dacă editura a ales să nu meargă pe calea reducerilor masive la prețuri.

Reacția editurii la situația curentă a fost lansarea unor titluri noi, scrise de cel mai bine vânduți și cei mai apreciați autori ai editurii. Astfel, sub numele campaniei “#continuăm S-a închis lumea? Deschide o carte!”, au apărut cărți noi semnate de Mircea Cărtărescu (“Creionul de tâmplărie”), Gabriel Liiceanu (“Isus al meu”), Radu Paraschivescu (“Recviem vesel pentru tata”) și Ioana Pârvulescu (“Prevestirea”).

În ceea ce privește titlurile viitoare cu teme legate de COVID-19, Trupină spune că “e foarte posibil, dar nu în viitorul imediat”.

Nemira: “Probabil că abia în 3-4 ani piața va reveni la ce a fost înainte de criză”

Nemira este una dintre puținele edituri românești care a lansat un titlu legat de pandemia COVID-19. Este vorba despre antologia “Izolare” – despre care Libertatea a scris aici -, care conține texte noi despre distanțare și carantină semnate de douăzeci de scriitori români contemporani. Cartea e disponibilă momentan doar în format digital (ebook), încasările urmând să fie donate Asociației Dăruiește Viața.

Am invitat mai mulți scriitori români să ne scrie, la cald, despre momentul aproape ireal, dar incredibil de concret, pe care îl trăim cu toții acum.

Ana Nicolau, directorul general Nemira:

Dincolo de scăderile de vânzări, estimate la 60-70%, directorul general al Editurii Nemira vorbește și despre viitor. Nicolau spune că lumea editorială nu va mai arăta la fel: “Piața de carte a avut nevoie de 10 ani să își revină după criza financiară din 2008, ne așteptăm ca și acum recuperarea să fie dificilă și probabil că abia în 3-4 ani piața va reveni la ce a fost înainte de criză”.

Trei: “Cărțile sunt făcute să dăinuie”

Magdalena Mărculescu, director editorial al Grupului Editorial Trei, a oferit detalii pentru Libertatea despre criza editurilor:

“Închiderea librăriilor în ultima lună a generat o reorientare a pieței de carte către online, care a crescut, fără să egaleze totuși vânzările la care ne așteptam în această perioadă, mai mici cu 25-30% față de același moment al anului trecut”.

Editura a decis să pună stop noilor lansări editoriale: “Atâta vreme cât librăriile sunt închise, am decis să nu lansăm nici un titlu nou pe piață, urmând să le tipărim în momentul în care le putem vinde și în rețelele tradiționale. Chiar dacă într-un ritm mai scăzut decât de obicei, am continuat să încheiem contracte și să achiziționăm noi titluri”.

Dacă alți competitori au publicat deja cărți despre coronavirus, la Editura Trei situația e cu totul alta: “Atâta vreme cât nici cercetătorii nu știu foarte multe lucruri incontestabile despre această problemă, am evitat să le publicăm. Cărțile trebuie să aibă un conținut solid, verificat, așa cum știm cu toții, cărțile sunt făcute să dăinuie”.

Black Button Books: reducerile mari “mai degrabă rănesc piața de carte decât să o ajute”

Vânzări cu 50% mai mici în martie și minus 75% în aprilie-mai estimează și reprezentantele Editurii Black Button Books. “Această scădere dramatică a vânzărilor în industria de carte, o industrie și așa șchiopătând de multă vreme din pricina nivelului de trai scăzut și a problemelor din educație și cultură, pune sub semnul întrebării o parte dintre editurile mici și poate și medii active în România”, spun Elena Marcu și Anca Dumitrescu, fondatoarele editurii.

Am încercat să nu aplicăm reduceri uriașe care, pe de-o parte, creează un raport de concurență neloială cu librăriile online și, pe de altă parte, pe termen lung, mai degrabă rănesc piața de carte decât să o ajute

Elena Marcu și Anca Dumitrescu, fondatoarele editurii:

Printre efectele negative ale pandemiei, reprezentantele BBB enumeră și situația în care vor fi nevoite să traducă chiar ele majoritatea viitoarelor cărți. Mai ales că au fost semnate contracte noi în această perioadă, fie pentru titluri pentru care discuțiile fuseseră începute din luna februarie și abia în această perioadă s-au încheiat negocierile, fie pentru titluri care, spun Marcu și Dumitrescu, “poate ar ajuta la vindecarea colectivă după o astfel de perioadă, titluri care poate ar face mai bine decât altele”.

Cele două reprezentante spun că nu și-au făcut un scop din lansarea de titluri legate explicit de coronavirus. Pe de o parte, pentru că încearcă să evite o „inflație de conținut dedicat COVID-19 și chiar al speculației financiare care nu respectă prea bine spațiul mental deja suprasolicitat al cititorului”, pe de altă parte, pentru că își doresc să publice cărți atemporale și veșnic actuale.

Curtea Veche Publishing: “Am fost obligați să amânăm multe apariții”

Barna Nemethi, CEO Curtea Veche Publishing, spune că și editura lor are probleme. “După închiderea librăriilor fizice, industria cărții a fost imediat afectată. Estimăm o scădere de aproximativ 70 la sută a vânzărilor, ceea ce are efecte asupra unui întreg sistem”, declară acesta.

Barna susține: “Având în vedere reducerea considerabilă a încasărilor, vânzărilor și implicit a bugetelor și totodată întreruperea activității pentru multe tipografii, am fost obligați să amânăm multe apariții. În acest moment, există un grad destul de mare de incertitudine pe piață, însă suntem flexibili și urmărim evoluția situației astfel încât să ne putem adapta cât mai bine”.

Încă nu am reușit să oprim scăderile! Speranțele noastre merg în mod firesc spre comerțul online, în acest moment însă insuficient pentru a suplini o lipsă atât de mare în consum. Am luat toate măsurile pentru depozitare și livrări în siguranță, iar toți colegii poartă echipamente de protecție și dezinfectăm absolut tot, de la cutii până la mașini.

Barna Nemethi, CEO Curtea Veche Publishing:

Publica: carte pentru antreprenori, pentru redresarea economică după COVID-19

Editura vine cu un titlu românesc despre coronavirus. Este vorba despre cartea “Economia în vremea coronavirusului”, scrisă de analistul financiar Iancu Guda, cu sfaturi pentru antreprenori și pentru decidenții politicilor publice.

Misiunea cărții și a celor peste 60 de tehnici propuse de autor este clară: să salveze cât mai multe companii și locuri de muncă. Sperăm să fie un real ajutor pentru toți cei care vor să pună umărul la treabă.

Angela Naghi, directorul de comunicare al editurii:

Contracte pentru titluri noi au mai fost semnate, dar în număr mai mic, din considerente legate de costuri. Dintre efectele negative ale pandemiei asupra pieței de carte, pe lângă scăderea vânzărilor, reprezentantul Publica vorbește despre prăbușirea încasărilor determinată de situația dificilă în care se află marile rețele de librării care au fost nevoite să-și închidă magazinele.

“Măsurile adoptate de editură au inclus, la fel ca în cazul tuturor, online-ul, dar vânzările de aici au reușit să acopere o parte din ceea ce nu s-a mai putut realiza prin rețelele de distribuție clasică”, spune Naghi.

ART: “Nu exploatăm în nici un fel cărți despre coronavirus”

Ciprian Constantin, directorul de vânzări al Editurii ART, crede că în luna aprilie vânzările vor scădea cu aproximativ 65 la sută față de o lună normală! “Aceasta este estimarea noastră pentru final de aprilie”.

“Din păcate, a trebuit să oprim câteva lansări pe care le avea pregătite pentru această perioadă. Motivul e simplu: nu aveam unde să distribuim aceste cărți. Practic nu mai există nici o librărie deschisă în România! În ultima perioadă s-au operat doar prelungiri sau reînnoiri ale unor contracte pentru titluri deja apărute. Vânzarea s-a mutat exclusiv în online”, spune Constantin.

Mai mult, conform reprezentantului Editurii ART, compania nu va publica nici o carte despre coronavirus: “Nu avem în plan lansări editoriale despre COVID-19! Este o decizie editorială să nu exploatăm în nici un fel acest potențial de vânzare”.

Vellant: “E absurd să crezi că poți vinde carte fără librării”

Dan Pleșa, directorul executiv al Vellant, crede că nici o editură nu a reușit să stopeze scăderea vânzărilor. “Închiderea librăriilor chiar nu poate fi suplinită și e un dezastru pentru piața de carte. Încercăm, prin campanii de promovare, să atragem atenția asupra site-ului editurii și să vindem direct, din site-ul librăriei Vellant”, spune acesta.

Toate titlurile care erau în curs de apariție, unele dintre ele cu absolut totul gata pentru tipar, au fost sistate. Până la o dată la care vedem măcar librăriile deschise, pentru că e absurd să crezi că poți vinde carte fără librării

Dan Pleșa, directorul executiv Vellant:

Editura nu plănuiește să lanseze titluri legate de coronavirus. “E prea devreme pentru o carte care să vorbească despre un fenomen în desfășurare. Cărțile care apar acum sunt mai degrabă elemente de marketing și doar speculează interesul pieței pentru acest fenomen, dar, din păcate, sunt, într-o proporție covârșitoare, realmente fără valoare”, spune reprezentantul Vellant.

“Pentru edituri, la cum se văd planurile pentru 2020, cea mai importantă victorie și singurul plan este supraviețuirea”, spune Pleșa.

“Asta e o problemă pentru întreaga cultură în general: cum va arăta cinematografia fără cinematografe, teatrul fără spectatori și fără teatre? Cartea fără librării? Cultura nu înseamnă numai artefactul cultural în sine, el sigur va supraviețui, cultura este alcătuită din toate mecanismele care fac posibilă împrăștierea și punerea în valoare a produselor culturale. Teatrele, muzeele, librăriile și editurile sunt câteva dintre mecanismele care fac posibilă cultura”, încheie reprezentantul editurii.

Corint: tiraje mai mici și titluri legate de pandemie

Efectele crizei s-au tradus, la Editura Corint, prin scăderea tirajelor – cu până la 40%. „Din planul de tipar inițial am păstrat doar acele titluri care am considerat că ar fi de interes pentru această perioadă și al căror public se regăsea foarte ușor în online”, spune Roxana Liritis, directorul general Corint.

Editura a scos pe piață o serie de cărți cu teme legate de actuala pandemie: „Coronavirus, inamicul nevăzut. Povești din Wuhan 2020”, o colecție cu mărturii din orașul chinezesc unde a pornit pandemia, „Unde este Dumnezeu în vremea coronavirusului?” de John C. Lennox, profesor de matematică la Oxford, și „Coronavirus pe înțelesul copiilor”, un material distribuit gratuit. Luna aceasta, editura va lansa și cartea „Gripa spaniolă din 1918. Pandemia care a schimbat lumea”, de Laura Spinney.

Reprezentanta editurii Corint spune că, deși librăriile se vor redeschide în curând, se așteaptă ca vânzările să rămână scăzute. 

„O estimare optimistă ar fi ca în 12-18 luni să revenim la vânzările de anul trecut. Vom încerca să echilibrăm această scădere de vânzări cu tiraje reduse și, poate, cu amânarea unor titluri”, a declarat Roxana Liritis

 
 

Urmărește-ne pe Google News