Pentru a reuși atingerea acestei ținte, Executivul urmărește să contracareze orice distorsiune a pieței. În ultima perioadă, au apărut o serie de practici înșelătoare pentru clienți la care au apelat unii retaileri după măsurile inițiate de PSD pentru a proteja veniturile românilor, precum plafonarea adaosului comercial la alimentele de bază. Comercianții au ținut prețurile la nivelul plafonat sau chiar sub acesta, dar, în schimb, au redus gramajul respectivelor produse.
ANPC începe ofensiva contra scumpirilor mascate
Astfel, Autoritatea Națională Pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a publicat în transparență decizională ordinul prin care retailerii din România vor fi obligați să informeze la raft consumatorii în cazurile de shrinkflație. Mai exact, această propunere legislativă, care vine în urma direcției date de premierul Marcel Ciolacu, se va aplica situațiilor în care pentru un anumit produs al cărui preț de vânzare a rămas constant, cantitatea a fost modificată.
Rol mult mai important și pentru Consiliul Concurenței
În plus, pe lângă fenomenul reducerii cantității, există și cazuri de retailer care au apelat la creșterea prețului pentru produsele non-alimentare, cazul detergenților având cea mai mare notorietate. Consiliul Concurenței a fost sesizat de Premierul Marcel Ciolacu și a demarat procedurile de control.
„La ora actuală, procesăm datele primite de la comercianţi pentru a verifica dacă aceste creşteri de preţuri sunt justificate. Noi monitorizăm constant preţurile produselor de bază, atât alimentare cât şi nealimentare. Aşa cum am mai spus, am observat aşa numitul „waterbed effect”, adică o reducere a preţurilor produselor cu adaos comercial plafonat şi o majorare a preţurilor celorlalte produse. Ca urmare, verificăm dacă unii comercianţi nu cumva au profitat de această conjunctură şi au crescut preţurile nelegitim”, a precizat Bogdan Chiriţoiu, președintele Consiliului Concurenței.
PSD vrea extinderea plafonării adaosurilor comerciale
Scăderea inflației și a indicelui de consum pentru cele 21 de alimente de bază din ordonanța Guvernului României au fost benefice pentru toți românii, dar mai ales pentru cei cu venituri mici și medii. În plus, măsura nu a afectat nici afacerile din comerț. Lanțurile de magazine românești au demonstrat că se pot face afaceri solide cu adaosuri mai mici, chiar și de numai 9%.
Aceste efecte pozitive urmează să fie extinse printr-o inițiativă legislativă după modelul francez, mecanism care să se aplice pentru toate produsele agroalimentare românești disponibile pe piață, atât în sectorul retail, cât și în alte zone care nu sunt acoperite de retail. În acest mod, se va genera o concurență reală între producători și procesatori, astfel încât românii să poată avea acces la hrană mai ieftină și mai sănătoasă.
„Vedem produse româneşti cu adaos comercial foarte mare, iar produsele care vin din import au un adaos comercial foarte mic. Ne dorim foarte mult ca toţi românii să aibă acces la alimente româneşti în retail şi la preţuri corecte. Mai mult de atât, această ordonanţă sau proiect de lege care va veni, va sprijini practic consumul de alimente româneşti şi creşterea nivelului de procesare în România, pentru că ştiţi şi în perioada următoare atât Ministerul Agriculturii, prin fondurile europene, pe o măsură foarte bună DR. 22 de procesare în România, cât şi programul important pe care l-am lansat INVESTALIM procesare în România”, a precizat Ministrul Agriculturii, Florin Barbu.
Articolul este preluat din surse externe și nu aparține redacției libertatea.ro