Libertatea: Prin primăvară, spuneai că în septembrie vei fi apt să pilotezi avioane de linie, dar se vede că ai grăbit un pic lucrurile… Când ai luat licența de pilot comercial?
Mihai Mărgineanu: Adică CPL, în limbaj de aeroplane. Ca să ajungi să iei CPL-ul, trebuie să străbați un drum destul de lung și în care orele destinate studiului trebuie să fie din ce în ce mai numeroase (fir-ar să fie!), materiile sunt extrem de stufoase, testele sunt… ca testele! Pline de capcane! Ce să zic? Nu m-am grăbit, ci mi-a ieșit mai repede, deși am picat inițial două examene serioase. Am început examinările cu Autoritatea Aeronautică Civilă în februarie și am terminat în iunie. Destul, nu?!
A fost greu, a fost ușor? Câte examene ai avut de trecut și cât ai avut de învățat?
Depinde de percepție! În mod normal și la o primă vedere, totul este foarte greu și aproape imposibil. Dar dacă te pasionează, dacă te interesează și dacă ți se pare fantastic de frumos ceea ce înveți, totul devine plăcere și drag. Am avut de învățat după mai multe platforme: Bristol Aviation și Oxford Aviation, ca să termin pregătirea cu Școală de aviație Tuzla, pregătire care s-a încheiat în iulie 2016. Pragul următor a însemnat platforma AviationExam, ce cuprinde un grup de 17.586 de teste împărțite între cele 14 materii la care se dă examenul de teorie necesar trecerii de la pilot privat către zona superioară a aviației: zborul instrumental, multi-engine (MEP) și jet (MJRT) pentru ATPL – air-line transport pilot licence.
Mihai Mărgineanu se angajează pilot: «vedem dacă e cineva interesat de serviciile mele»
Ai primit deja oferte de la companiile care operează în România?
Încă n-am primit oferte, pentru că nu așa funcționează lucrurile. Trebuie să mă ofertez eu pe mine întâi și abia dup-aia vedem dacă e cineva interesat de serviciile mele. Dacă nu, mă dau cu Cessna. (râde)
Dar te gândești la un contract e colaborare sau la un job full time? Cum o să-ți faci timp și pentru zbor, și pentru filmările la “Las Fierbinți” sau pentru concerte?
Toată lumea mă întreabă cum de am timp să le fac pe toate! Și le zic că este timp pentru orice vrei să faci dacă, bineînțeles, nu ți-l umpli cu lucruri inutile. Eu nu mă joc biluțe pe telefon, nu stau pe uatzap, nu mă obosesc să fiu îmbrăcat după ultima modă, nu am feisbuc sau mail pe telefon, nu joc jocuri de noroc, nu merg la manichiură și mă doare-n cot de ce zice lumea despre mine. Și uite cum tocmai mi-am făcut o grămadă de timp! O să încerc să intru la o companie aeriană mare din România. Sper să mă accepte și ei! Și o să zbor full-time, fără să-mi afecteze activitatea principala de actor sau cântăcios. Pe 19 august, sâmbătă, la aeroportul din Tuzla, unde cu mândrie particip și eu de vreo 5 ani la organizarea unuia dintre cele mai frumoase miting-uri aviatice de la noi, AEROMANIA, o să stabilesc detaliile colaborării mele cu aviația de linie!
Dacă tot te ocupi de organizare, dă-ne și câteva amănunte de la AEROMANIA…
AEROMANIA va fi deschisă de MiG-urile și F-urile Armatei Române. După care vor veni parașutiștii de la TNT, de la Marina Militară, Aeroclubul României cu “Hawks of România”, YAKĂRII Acrobați alături de campionul mondial de acrobație liberă, lituanianul Yurghis Kairis, formațiile de avioane Diamond D20, Cessna, AN2 și muzici de la THE R.O.C.K. și PROCONSUL.
Ca noutate muzicală, anul acesta îl avem oaspete pe chitaristul italian – viitorul Steve Vai, după cum însuși Steve Vai zice – Daniele Gottardo. O să fie tare!
A sărbătorit brevetul la nunta lui Bobonete, în Vama Veche
Cum ai sărbătorit atestatul? Cu vecinul, colegul și prietenul Bobonete, cu toată gașca de prieteni sau doar cu familia?
Ultimul examen s-a potrivit bine cu nunta lui Bobo și cu ziua lui de naștere, pe care le-am petrecut-o pe undeva prin Vamă – nu mă întrebați pe unde, că nu mai știu – și pe care le-am combinat și amestecat de nu s-au văzut. După care nu prea ne-am mai întâlnit o perioadă, pentru că ne-au despărțit vacanțele în locuri diferite, din fericire! Ar fi culmea să ne facem și vacanțele împreună! (râde)
Ești pregătit să ieși din cabina și să saluți pasagerii, să dai autografe și să le cânți din repertoriu, cu dedicație?
Eu râd mereu la gândul că voi spune: “De la manșă, Mihai Mărgineanu (adică, ăla cu “măiubeștefemeile”) vă urează bine ați venit la bordul aeronavei Boeing 737 800 cu destinația Viena”. Vă dați seama ce față o să facă ăla de îi este frică de avion și cum o s-o întrebe el pe nevastă-sa “Unde m-ai adus, nefericito? Cu ăsta la manșă? Mai e și chior!”. Dacă n-aș crede cu tărie că simțul umorului s-a cam dus dracuʼ de când românul are la îndemână datul în judecată, aș ieși din cabină imitândul pe Celentano. Cât despre cântat “cu dedicație”, nu cred că se va întâmpla, că și așa e cam scump biletul. (râde)
Pe cine ai vrea să ai în avion la zborul inaugural?
Aș vrea să-l am în stânga pe domnul Dan Conderman, comandant pe NG, și aș zbura cu Felix Arsene ca echipaj. Primul este unul dintre cei trei Yakări Acrobați și un mare pilot, iar al doilea, deși este arhitect practicant și de succes, este un pilot de mare excepție și viitor comandant pe 737 800.
Îți păstrezi avionul de mici dimensiuni, acum, că poți avea pe mână “păsări” mai mari?
Categoric, da! Avionul de mici dimensiuni nu e chiar așa de mic precum pare și este o bijuterie. El mă face să mă simt extrem de liber, așa că va rămâne în familia mea cât vrea el. Pentru mine, experiența zborului la vedere cu avionul Cessna este unică și de neînlocuit. De câte ori plec mai departe, alături de copiii și iubita mea, avionul este singurul care mă face să-mi doresc să mă întorc mai repede acasă.
Debutează și în teatru: «Să vedeți aici ce emoții am!»
Mărgineanu a evoluat și s-a reinventat, dar Ardiles cum se prezintă în noul sezon “Las Fierbinți”?
Mărgineanu o fi evoluat el, dar de reinventat nu cred că poate fi vorba. N-aș vrea să mă reinventez. Mi-e bine așa, mulțumesc! (râde) Ardiles, săracu, ce să se reinventeze, că el la cea mai mică schimbare de noroc poa să dispară din serial: ori moare ori intră la zdup! Eu aștept să înceapă filmările cum așteaptă copiii Crăciunul. Și aștept să văd și cum îl scot pe Ardiles de data asta. O să fie o surpriză și pentru mine, pentru că n-am scenariile încă. Dar le aștept… cu drag. În schimb, mă pregătesc intens pentru o premieră în carieră mea: o să joc la Teatrul Nottara un rol într-o piesă clasică. Să vedeți aici ce emoții am!
Casa de vacanță din spania e, de fapt, afacere în turism
Schimbăm un pic registrul: ce e poți spune despre cea mai recentă achiziție, casa de vacanță din Spania?
Nu am casă de vacanță în Spania – urăsc conceptul! -, ci o proprietate cumpărată cu un credit imobiliar din care mai am de plată vreo 18 ani și pe care încerc să o exploatez ca un arendaș de modă veche, nemilos și al dracu. Alături de câțiva prieteni și de soția mea, încerc să dezvolt o activitate serioasă de turism și de managementul proprietății. Property management, cum zic francejii! (râde) Mă învârt în zona de self-catering în vile și apartamente private în zone cu turism pentru familie, fără cluburi și fițe. Casele de vacanță sunt pentru milionari plictisiți!
La început, unii dintre prieteni erau speriați când zburau cu el
Înainte de a-și lua brevetul de pilot comercial, Mărgineanu a deprins zborul pe aeronave de dimensiuni mici, cum este avionul de 4 locuri Cessna pe care-l deține. Iar după ce-a căpătat experiență și siguranță de sine, și-a luat cu el nevasta, copiii și prietenii. Cu Bobonete are cea mai savuroasă poveste “de zbor”: amicul lui a fost și încântat, și sperial în același timp. “Am zburat cu mulți prieteni. Dintre toți, Bobonete a fost cel mai încântat, deși și-a făcut la decolare o cruce mare-mare, cam cât aia de pe Caraiman. După care s-a liniștit și s-a bucurat de ziua superbă. Nu i-am putut scoate mult timp zâmbetul nerod de pe față!”, ne-a povestit Mărgineanu.
Pasiune născută din fobie: «Mi-era frică de aproape leșinam când mă urcam într-un avion»
“Pasiunea mea pentru zbor a apărut odată cu frica de avion. Pentru că mie mi-era frică… sau mai bine spus… mi-era groază să mă urc într-un avion, aproape leșinam!”, ne-a dezvăluit, acum ceva vreme, Mărgineanu. Până să înceapă să ia lecții de pilotaj, nu spusese nimănui despre fobia lui, nici măcar soției! Așa că aceasta l-a încurajat în nou descoperita lui pasiune…
A investit în cursurile de pilotaj ce-a câștigat din muzică și actorie
Să devii pilot nu e nici ușor, nici ieftin. Cursurile costă o avere! Mihai Mărgineanu a scos din buzunar peste 60.000 de euro pentru a-și plăti întâi pregătirea de pilot pe avioane mici, apoi pe aceea de pilot comercial. Așadar, a investit în noua sa profesie o mare parte din ce-a câștigat ca actor și cântăreț.