Premiul pentru regie de la Cannes 2016 a fost atribuit, de asemenea, regizorului Olivier Assayas, pentru lungmetrajul „Personal Shopper”.
Celebrul critic de film Peter Bradshaw, de la The Guardian, numeşte filmul lui Mungiu „un studiu de observaţie de 5 stele despre compromisul birocratic din România, realizat cu minuţiozitate şi subtilitate„.
Britanicul a acordat 5 stele din 5 filmului „Bacalaureat. „În film, vedem un război în subsidiar între generaţia cinică şi epuizată a oamenilor de vârstă medie şi cea a copiilor, furioşi, sălbăticiţi. Scenele dintre medicul de provincie şi fiica lui sunt extrem de tragice: nu e timp de pierdut, medicul trebuie să o insereze pe fata lui în lumea ruşinii – iată preţul supravieţuirii. Filmul regizorului român este măiestrit, complex, e un studiu psihologic ca o pildă morală, despre alegerile meschine pe care oamenii le fac pentru a-şi face drum cu coatele în viaţă. Oameni constrânşi de o loialitate pe care le-o datorează altora, care, la rândul lor, i-au ajutat în treburi josnice, se folosesc de corupţia generală pentru un alibi personal, ce-i justifică. Ce se va întâmpla cu odraslele acestor oameni, acele conştiinţe inocente pentru care toate mişmaşurile meschine s-au făcut? Trebuie ei să-şi ia examenele într-o lume infestată, lumea compromisului şi ruşinii absconse?”, scrie Bradshaw.
Cristian Mungiu alături de actrița Maria Drăguș
Întrebat la conferinţa de presă dacă filmul este un portret al societăţii româneşti, sau o pildă general- umană, Cristian Mungiu a răspuns: „Sper că, de fapt, fac filme despre natura umană.”
Criticul Leslie Felperin, de la The Hollywood Reporter, scrie că „Bacalaureatul” lui Mungiu este „o radiografie a societăţii româneşti contemporane”.
Cristian Mungiu a câștigat premiul Palme dOr la Cannes în 2007 cu filmul „4 luni, 3 săptămâni și 2 zile”. Cu filmul „Bacalaureat” el intră pentru a treia oară în competiția de la Cannes, unde a câștigat și premiul pentru scenariu cu producția „După dealuri” în 2012.
Fotografii: Hepta