Editorial de Ștefan Pană

Nebănuite sunt căile reţelelor de socializare. Care sunt factorii care decid ce se viralizează şi ce nu, habar nu am. În jurul meu se aflau foarte mulţi fotoreporteri – unii dintre cei mai buni din breaslă. Cu toţii au făcut aceeaşi poză ca mine, mai mult sau mai puţin. Cum şi de ce a ajuns aceasta să devină, într-un fel, „faţa” sfinţirii Catedralei nu aş putea spune. Iniţial, am sperat că, aşa cum trebuie să facă o poză bună, ea spune o poveste bună. Din păcate, a ajuns să fie folosită pentru a alimenta o naraţiune greşită.

Aceasta este fotografia care a devenit virală și transformată într-un „șablon” pentru „meme-uri”

Să începem cu începutul.

De la măgar, la Maybach

Poza aceasta este exact o poză a acelui moment. În faţa Catedralei Mântuirii Neamului au apărut trei bolizi – plus o dubiţă a Patriarhiei, care îl conduce pe Patriarh şi care era garată ceva mai încolo, cât să nu poată fizic intra în acest cadru.

Într-o parte a maşinilor se aflau 40.000 de oameni care tremurau în frig pentru a asista la slujbă, cu o mică speranţă că poate vor vedea apoi şi interiorul edificiului. În cealaltă parte a maşinilor, era scheletul unei catedrale, la roşu, de peste 100 de milioane de euro. Sunt doar fapte.

Poza, în momentul în care a început să facă înconjurul colţului nostru de internet, a fost un bun prilej pentru toţi cei care nu au o părere bună despre Biserică să spună „Iată în ce lux se plimbă înalţii prelaţi în timp ce poporul moare de foame”.

A fost, nu de puţine ori, folosit argumentul că Iisus a intrat în Betleem pe un măgar, aşa că de ce se folosesc acum maşini de lux? Contraargumentul internauţilor care voiau să apere Biserica? „Pe vremea lui Iisus, să ai măgar era lux” – era ideea expusă de un internaut.

Este irelevant cine are dreptate în acest context. Poza e făcută să descrie doar puternicul contrast între miile de credincioşi şi miile de cai putere.

Dă-i Cezarului ce-i al Cezarului…

… şi autorului ce-i al autorului. Doar că, pe Internet, e mai greu cu citarea sursei. La câteva ore după ce poza a fost pusă pe Facebook, ea apărea pe zeci de grupuri. Erau ataşate tot felul de mesaje, care, desigur, nu aveau nicio legătură cu autorul sau cu Libertatea.

Unii au făcut gestul de a întreba a cui este poza, pentru a nota autorul. Alţii, deşi nu au făcut-o iniţial, au fost foarte deschişi în a rectifica problema atunci când le-a fost adusă la cunoştinţă.

La peste 24 de ore distanţă, însă, poza continuă să fie distribuită, cu un mesaj cu totul alterat. Iat-o, de exemplu, chiar pe pagina unui preot.

Vorbesc acum în numele tuturor jurnaliştilor care îşi fac meseria, uneori în cele mai dure şi neplăcute condiţii, pentru a relata către public: imaginile nu apar din neant. Sunt rezultatul unui efort. Uneori mic, alteori uriaş. Când distribuiţi acele imagini, rupeţi-vă o clipă pentru a cita autorul.

Acum, aşa cum v-am promis, share-ul lui Dumnezeu.




Citeşte şi: Mercedesul Maybach S600, cu care Patriarhul Daniel a sosit la Catedrala Neamului, nu are poliță RCA validă

 

 
 

Urmărește-ne pe Google News