Reglementatorul pieței asigurărilor a luat vineri decizia intrării în faliment a Euroins, cel mai mare asigurător pe segmentul RCA din România, al patrulea faliment consecutiv al liderului din domeniu, după Astra Asigurări, Carpatica Asig și City Insurance. Explicațiile publice ale deciziei deschid mai multe linii de discuție.
Într-o serie de interviuri recente acordate presei din România și Bulgaria, Assen Hristov, fondatorul Eurohold, cea mai mare companie din țara vecină și proprietarul Euroins, a produs mai multe acuze la adresa Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), la care oficialii români nu au răspuns.
Principalele acuzații sunt:
- ASF a încercat să orchestreze o preluare ostilă a Euroins de către persoane apropiate de City Insurance.
- ASF i-a propus la finalul anului 2019 liderului Eurohold să fuzioneze Euroins cu City Insurance. La acel moment, City, companie deținută de Dan Odobescu, apropiat al fostului premier Adrian Năstase, era lider de piață pe segmentul RCA, asigurările obligatorii auto, în vreme ce Euroins era pe locul al doilea. Cota de piață combinată a celor două ar fi depășit 75%.
- Cristian Roșu, vicepreședinte ASF, responsabil de domeniul de asigurări, i-a propus afaceristului bulgar, într-o întâlnire din octombrie 2020, derulată la Istanbul, ca Euroins să preia portofoliul City pentru 1 leu. Acesta a refuzat.
- Hristov mai acuză că Roșu l-a amenințat că „Euroins ar putea să aibă probleme” și că a demarat controale la Euroins ca retaliere.
- Patronul Eurohold mai spune că ASF a aprobat cu întârziere intrarea BERD în acționariatul Euroins, iar cu altă ocazie a aprobat cu greutate majorarea capitalului cu un credit acordat Euroins, ceea ce mai departe a îngreunat îndeplinirea solicitărilor de a mai aduce bani.
- Cristian Roșu, Valentin Ionescu – directorul Direcției de Stabilitate din ASF și Florin Golovatic – șef serviciu în ASF și-ar fi depășit atribuțiile. Patronul Eurohold susține că a făcut sesizări împotriva acestora.
- Oficialii ASF au făcut presiuni într-o serie de întâlniri ca asigurătorii să scadă comisioanele, deși acest lucru ar fi incompatibil cu legea concurenței.
Relativ la aceste teme, e adevărat că Euroins s-a dovedit (pe cifrele solvabilității sale, dar și pe alte elemente ușor de dovedit) un emițător de „bombe” fără suport și afirmații false. Sigur că l-a deranjat controlul ASF și atacă oamenii. Dar e la fel de adevărat că e neobișnuit ca un înalt oficial al unui reglementator (cum e Roșu) să nu răspundă atâta vreme la acuzații care țin de întâlniri.
Problema reasigurării
Într-un alt interviu, acordat jurnalistului Radu Soviani și apărut în Bursa, Assen Hristov acuză că în luna septembrie 2022, ASF a notificat compania că nu mai recunoaște două contracte de reasigurare.
Ce este cu aceste contracte de reasigurare? Cu cine au fost semnate? Când? Când și-a dat seama ASF că sunt suspecte?
Libertatea a solicitat anterior ASF un punct de vedere oficial cu privire la acuzațiile aduse de către fondatorul Euroins. Până la acest moment, nu am primit niciun răspuns.
ASF știa de lipsa banilor
– În comunicatul oficial prin care ASF anunță intrarea în faliment a Euroins, instituția spune: „La data de 30.06.2022, societatea nu deține fonduri eligibile pentru acoperirea SCR, situație care se menține și la data de 30.09.2022. Pentru restabilirea cerinței de capital de solvabilitate (SCR) este nevoie de fonduri în cuantum la 2,19 miliarde de lei, iar pentru acoperirea MCR de fonduri în cuantum de 1,75 miliarde de lei. Decizia retragerii autorizației a fost luată în condițiile în care situația Euroins România nu face fiabilă aplicarea unei proceduri de rezoluție”.
Cum de a mai lăsat ASF compania Euroins să mai funcționeze știind încă din vara anului trecut că nu are destul capital?
Auditul european arată că problema era cunoscută din 2020
– Raportul auditului realizat de către ASF împreună cu EIOPA (Autoritatea Europeană privind Asigurările și Pensiile Ocupaționale) pentru întregul sector de asigurări, făcut public în 6 ianuarie 2021, arată că încă din 2020, Euroins nu respecta cerințele de capital conform Solvency II.
SCR – adică cerința de capital de solvabilitate, era de -139,4%, iar MCR – adică cerința de capital minim, era la -416,8%.
citat
Asta probează faptul că problema exista de trei ani, iar ASF a știut în tot acest timp! Și a lăsat compania pe piață fără să o oblige să aducă sutele de milioane de euro necesare drept capital. Asta fără ca ASF să avertizeze consumatorii.
În final, pierzători sunt șoferii care vor avea acum de înfruntat birocrația de la stat. În cazul City, faliment întâmplat acum un an jumate, statul nu a plătit decât 70.000 de păgubiți și mai are de achitat daunele pentru alte 185.000 de dosare.
Doar că în conturile FGA se mai află doar 180 de milioane de lei, după ce într-un an s-au plătit 440 de milioane de lei. Deci ca să se plătească restul de păgubiți City plus cei cu polițe Euroins, Guvernul trebuie să vină cu bani de la buget.
În final, acești bani se recuperează din prețul polițelor RCA, ceea ce înseamnă viitoare scumpiri pentru șoferi. Mai departe, acest lucru înseamnă posibile scumpiri la transportul de persoane și la produsele de la raft, căci mâncarea sau televizoarele sunt transportate tot cu TIR-uri…
***
Citește și:
- ANUNȚ OFICIAL. ASF a decis insolvența Euroins, confirmând investigația jurnalistică a ziarului Libertatea. Sutele de milioane de euro care lipsesc vor fi plătite de stat – de fapt, de către asigurați
- EXCLUSIV. O nouă fraudă la adresa asiguraților RCA. ASF a descoperit nereguli majore la Euroins, liderul actual al pieței, și a sesizat Parchetul. Ce a găsit
- INVESTIGAȚIE. Lovitură pe piața RCA: documente interne, obținute de la avertizori de integritate din Euroins, au dus la un seism. ASF a decis ieri să facă plângere penală întregii conduceri a liderului asigurărilor RCA din România!
- CRIZĂ LA RCA. Răspunsul Euroins după ce Consiliul ASF a votat în unanimitate că fac raportări paralele și e caz de Parchet: „Nu avem cunoștință. Vom coopera pe deplin cu autoritățile”
- Prima reacție oficială a ASF după dezvăluirile Libertatea: „Ori de câte ori au rezultat suspiciuni la posibile încălcări penale, am sesizat organele competente”
- INVESTIGAȚIE. Grupul bulgar Eurohold amenință Libertatea cu tribunalul pentru investigația cu Euroins, liderul RCA din România. Articolele vor continua
- AMENINȚĂRI PE PIAȚA RCA. După ce ASF le-a făcut plângere penală și le analizează solvabilitatea, patronii bulgari de la Euroins amenință cu „Schengen”
Citește și seria de investigații pe tema City Insurance:
- INVESTIGAȚIE. Falimentul de sute de milioane de euro de la City Insurance din România, dezvăluit într-un document confidențial, trimis de autoritățile britanice: „Sume mari de bani, bazate pe contracte false, au fost transferate unor persoane”
- INVESTIGAȚIA CITY: Numit de PSD, președintele ASF, Nicu Marcu, a redesenat organigrama și l-a repus director pe directorul sub „supravegherea” căruia au dat faliment trei firme, lideri ai asigurărilor din România
- INVESTIGAȚIE. Casa de Insolvență Transilvania anunță, după ce a analizat documentele interne ale City: „Vom cere instanței antrenarea răspunderii tuturor persoanelor care au administrat City”
- FALIMENTUL CITY: ASF recunoaște că fostul director de „supraveghere și control” din timpul căderii City a fost avansat din nou director, pe 21 decembrie 2022
- INVESTIGAȚIE. După falimentul CITY, prețul polițelor RCA a crescut cu 71% în 2022, dar ASF susține că nu a găsit niciun responsabil intern
- INVESTIGAȚIE. Cum se scumpește RCA. Publicăm documente confidențiale din Consiliul ASF: City a spus că a primit un împrumut de 50 de milioane de euro de la o firmă de închiriere echipamente video, cu sediul într-o boxă, la parter. Banii nu existau, dar ASF n-a verificat
- Culmea fraudei în RCA: Cumnatul lui Adrian Năstase și un român-elvețian conectat la serviciile secrete și-au plătit „dobânzi” și „comision de succes” de 30 de milioane de euro, pentru că au reușit să păcălească ASF!