Într-o ședință extraordinară din 6 octombrie, Comitetul pentru Situații de Urgență (CNSU) Iași a decis că doar cei cu domiciliul sau reședința în municipiul Iași vor avea acces în Ansamblul Mitropolitan Iași pentru a se închina la moaștele Sfintei Cuvioase Parascheva.

Decizia CNSU nu avea să-i afecteze doar pe credincioși, ci și pe cei care fac business cu pelerinaje. În zilele care au urmat, agențiile de turism religios s-au zbătut să găsească soluții pentru pelerinii care-și plătiseră deja participarea la pelerinajul Sf. Parascheva, din 14 octombrie.

Unii au decis să schimbe traseul pelerinajului programat pentru hramul Sf. Parascheva, oferindu-le clienților un tur al bisericilor din nordul Moldovei. Alții au zis că vor evita restricțiile ducându-i pe credincioși după 14 octombrie la Iași, soluție aleasă inclusiv de centrul de pelerinaje „Renașterea” al Mitropoliei Clujului.

Basilica Travel confirma că pelerinajul va avea loc, după ce au fost anunțate restricțiile

Singura excepție de la regulă a fost agenția de turism Basilica Travel, deținută în proporție de 95% de Patriarhia Română.

„Pelerinajul este confirmat. Este totul în regulă. Mai sunt opt locuri disponibile”, mi-au răspuns pe 8 octombrie cei de la Basilica Travel. 

Pentru 475 de lei aceștia îmi asigurau un drum în plină pandemie, cu autocarul de la București la Iași, și ocazia de a ajunge la racla cu moaște a Sf. Parascheva.

În aceeași zi, într-una dintre agențiile Basilica Travel din centrul Capitalei, o angajată mă asigura că pelerinajul lor va avea loc, în ciuda restricțiilor impuse de CJSU Iași.

„Nu. Noi facem totul conform programului”, îmi spunea femeia, chiar și după ce i-am enumerat toate schimbările făcute de competitorii lor, care s-au supus restricțiilor atunci când autoritățile au anunțat că doar credincioșii ieșeni se vor putea ruga anul acesta la racla Sf. Parascheva.

Captură foto, la zi, de pe site-ul Basilica Travel

După trei zile, și Basilica Travel a renunțat la pelerinaj

Curajul agenției de travel a Patriarhiei Române nu a durat decât trei zile. Pe 9 octombrie, directorul de programe interne de la Basilica, Alexandru Tudor, m-a sunat pentru a mă întreba dacă aș mai veni într-un pelerinaj fără oprirea la moaștele Sf. Parascheva.

După încă o zi, pe 10 octombrie, agenția a renunțat complet la pelerinajul de la Iași.

„Din păcate, pelerinajul din perioada 13-15 octombrie nu se mai ține. Rog confirmați primirea”, se arăta într-un scurt mesaj pe care mi l-a trimis Alexandru Tudor.

Ce se întâmplă cu banii plătiți pentru pelerinaj

Cei care voiau să-și recupereze contribuția trebuiau să depună o cerere în scris la unul dintre sediile Basilica Travel. Asta pentru că regulamentul agenției prevede că clienții își pot recupera integral contribuția, dacă este modificat un element esențial al pachetului, altul decât prețul.

Iar după anularea pelerinajului, „călătorii au dreptul la rambursare și, după caz, la despăgubire”, potrivit regulamentului postat pe site-ul agenției Basilica Travel.

„Solicitarea dv. va fi analizată de către cei de la departamentul economic. Așteptați să vă contacteze ei”, îmi spunea aceeași angajată care cu o zi înainte îmi luase din mână 725 de lei (475 de lei costul pelerinajului, iar alți 250 de lei pentru a nu împărți camera cu un alt credincios în pandemia de COVID-19).

Directorul de programe promite că-mi voi primi banii în 6 luni. Sau mai mult

De atunci au trecut aproape două luni, iar singurul răspuns l-am primit după un schimb de e-mailuri inițiat de mine, în urma căruia directorul de programe interne m-a asigurat că îmi voi primi banii în mai puțin de 6 luni, dar nu-mi poate da niciun termen.

Răspunsul primit de la Alexandru Tudor, reprezentant Basilica Travel

„După cum bine știți, turismul în general, și agențiile Basilica în special, a fost extrem de afectat ca urmare a pandemiei SARS-CoV-2, agențiile Basilica fiind închise pe o perioadă de circa 3 luni (toți angajații fiind în șomaj tehnic), perioadă în care nu am putut să vindem nicio destinație”, și-a început e-mailul Alexandru Tudor.

Mi-a explicat că soluția cea mai rapidă este de reprogramare a pelerinajului pentru orice perioadă din intervalul 2020-2021. Ba, mai mult, aș putea să trimit altă persoană în locul meu.

Însă, dacă vreau să-mi recuperez banii pe pelerinajul achiziționat cu două zile înainte de anularea lui, va trebui să aștept o vreme. 

Trebuie avut în vedere faptul că restituirile se fac în ordinea cronologică a datei de desfășurare a pelerinajelor, fiind sute de pelerinaje care nu s-au putut organiza și mii de pelerini care au solicitat restituirea, procesul de restituire fiind astfel întârziat.

Alexandru Tudor, director de programe interne Basilica Travel

Ce spune regulamentul de pe site-ul lor

Basilica Travel funcționează ca orice agenție de turism. Pandemia a zdruncinat, într-adevăr, întregul sector de călătorii. Președintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), spunea, într-un interviu în Libertatea, că agențiile de turism sunt printre cele mai afectate de pandemia COVID, întrucât românii își anulează vacanțele programate chiar și la finalul anului și își cer banii înapoi.

Pe de altă parte, mulți turiști au rămas cu banii luați și fără pachete turistice. Printre ei și pelerinii, unii care au cumpărat bilete de la agenția Patriarhiei Române, vândute în continuare, în ciuda restricțiilor impuse la Iași.

Potrivit regulamentului agenției, în cazul unui pelerinaj anulat, turistul are trei opțiuni: 

  1. „să accepte la acelaşi preţ un alt pachet de servicii turistice de calitate echivalentă sau superioară”;
  2. „să accepte un pachet de servicii turistice de calitate inferioară, cu rambursarea imediată a diferenţei de preţ”;
  3. „să i se ramburseze imediat toate sumele achitate în virtutea contractului”.

Dar realitatea sfidează regulamentul agenției și îmi spune că rambursarea „nu e imediată”, ci „pe termen nedeterminat”.

Și alții își așteaptă banii de la Basilica

Într-un răspuns ulterior, directorul de programe al Basilica Travel m-a asigurat din nou că cei peste 700 de lei se vor întoarce, cândva, la mine:

„Nu vă pot da o perioadă exactă de restituire a banilor dvs, sperăm să fie mai devreme de cele 6 luni enunțate de dvs. Cum avem noi vești, vă vom contacta. Nu vă faceți nicio grijă, banii dvs nu se vor pierde”.

Zilele s-au scurs și nu am mai primit nicio înștiințare de la Basilica Travel. Căutând online alte persoane care să fi trecut prin aceeași situație ca mine, am aflat că nu sunt nici de departe cea mai mare păgubită a agenției de turism a Patriarhiei Române.

Pe pagina de Facebook a Basilica Travel, alți clienți își exprimă dezamăgirea, unii s-au văzut forțați să accepte un alt pelerinaj în 2021 pentru a-și recupera banii. Alții sunt blocați în același schimb de e-mailuri cu angajații agenției, agățându-se de speranța că nu-și vor lua țeapă tocmai de la Patriarhia Română.

„Nu vor să-mi returneze 1.500 de euro. Dar nu rămâne așa. Vreau banii! Și nu îmi mai trebuie în viața mea pelerinaje”, se plânge o femeie pe pagina Basilica Travel.

Pentru a rezolva situația pe cale legală, am depus și o plângere la Protecția Consumatorului. Aceasta a rămas însă fără răspuns de mai bine de o lună.

Urmărește-ne pe Google News