Trenul este cel mai comod și sigur mijloc de transport. E ca o casă pe roți. În mașină, unul din echipă e mereu ocupat, nu ai loc de mișcare. În avion ești ca într-o conservă zburătoare: ai doar avantajul vitezei de deplasare. În tren ai tot ce trebuie: comunitate, timp și spațiu. Pun accentul pe timp, ceea ce am pierdut aproape definitiv. Dar și comunitate: unul dintre puținele locuri unde ne mai putem întâlni și discuta fără o agendă prestabilită, cu oameni din lumi diferite.
Trenul a fost inventat într-o epocă industrială și încă rurală în care timpul curgea altfel, spațiul era structurat altfel. Omul încă ocupa loc și timp și nu era redus la un like, bit și înghesuit în cutii pentru a eficientiza orice milimetru. Ah, și câte locuri vezi, câte poți cunoaște!
De ce trenul e cel mai bun mijloc de transport? Pe lângă argumentele aduse am unul verificat: rar vezi un mijloc de transport în care copiii să fie atât de fericiți. E indiciul cel mai bun. Trenul e transportul preferat al copiilor.
Există un loc în București dedicat acestui transport-minune: Muzeul CFR.
CFR nu înseamnă doar tren – trenul este eroul principal al acestui muzeu. Însă CFR – Căile Ferate Române – este mult mai mult de atât: este o civilizație. CFR este despre istoria tehnologiei și ingineriei, este despre infrastructură și dezvoltare, despre geografie și istorie, despre orașe, sate și locuri. CFR este poate cea mai mare minune și realizare din punctul de vedere al infrastructurii construite în România.
CFR este istoria modernizării noastre, istoria ingineriei, administrației, economiei: toate la un loc. CFR, rețeaua căilor ferate românești, arată ca un soi de sistem vascular al unui corp social, politic și economic numit România. Distrugi o cale ferată – îți tai o arteră a corpului. CFR este imaginea evoluției și involuției dezvoltării noastre. Iar acest muzeu asta cumva ne prezenta.
Importanța acestui muzeu este una colosală: pentru noi, dar mai ales pentru copiii noștri. Era poate cel mai iubit muzeu al orașului. Ori de câte ori veneau la mine prieteni din țară sau străinătate acesta era locul pe care-l vizitam obligatoriu. Copiii îl adorau.
De ce vorbesc la trecut? Aflu că e pe cale să fie închis. Ar fi o catastrofă.
Muzeul a fost inaugurat în anul 1939, de regele Carol al II-lea. A funcționat de bine de rău până azi. Citesc în presă: „Muzeul Căilor Ferate, aflat la Gara de Nord, „nu este acreditat”, a constatat Ministerul Culturii în urma unui control, fiind amendat. Prin urmare, conducerea a fost nevoită să închidă instituția pentru public din 8 ianuarie, relatează News.ro.
Nu vreau să învinuiesc pe nimeni, nu am toate datele problemei. Cu siguranță sunt probleme. Însă la fel de sigur e și faptul că închiderea nu este o soluție. Adică este soluția catastrofală. Sunt convins că
Ministerul CulturiiMinisterul Transporturilor și Primăria București împreună cu CFR vor găsi o soluție optimă nu pentru închiderea lui, ci pentru relansarea acestui muzeu excepțional.
Citeam despre patrimoniul muzeului: „În patrimoniul Muzeului CFR există un număr de 37 de locomotive cu abur, aflate în diverse depouri din țară, dintre care amintim: locomotiva 43 Călugăreni din 1869; locomotiva 40.001, pentru linia cu cremalieră de pe tronsonul Bouţari – Zăicani, construită în 1908; locomotiva 140.117 Consolidation, construită în 1920 de firma americana Baldwin Locomotive Works; două locomotive Pacific, construite de firma germană J.A. Maffei în 1922; locomotiva 142.008 construită la Uzinele Malaxa în 1937”.
Mă gândeam cum ar arăta toate aceste bijuterii, toată istoria CFR-ului amenajată frumos dinspre Muzeul CFR spre Halele CFR, unde avem o mulțime de spații semiabandonate. Ar deveni poate cel mai atractiv loc al orașului. Sau de ce nu ar continua mai departe după Muzeul CFR cu un Muzeu al Industriei Românești? Avem aici istoricele Halele Grivița – unul din locurile simbolice ale istoriei muncitorești și industriale.
Da, nu prea mai avem industrie, dar avem o istorie în spate. De ce să nu o povestim, de ce să nu o conservăm? De ce să o ducem la fier vechi? Alții ar face minuni cu astfel de locuri și muzee. În marile orașe aceste locuri sunt cele mai atractive și iubite. Iar tendința urbană modernă e să valorifice aceste hale, foste uzine și fabrici, să le repună în folosul comunității, ca bun public.
E o întreagă cultură a reconversiei industriale. Numai la noi ele sunt distruse și transformate în blocuri de birouri sau mall-uri care distrug inima orașului. Marile centre comerciale de obicei sunt scoase din inima orașului. La noi sub fiecare mall se ascunde o fosta fabrică sau uzină. Chiar totul trebuie să distrugem?
Mai ales că acest muzeu există, are un patrimoniu imens, e frecventat, e iubit. El trebuie doar adus la zi. El trebuie dezvoltat.
Mă adresez cu această ocazie Ministerului Culturii , Ministerului Transporturilor, Primăriei și CFR-ului: nu închideți acest muzeu. Ar fi o crimă. Sunt convins că se va găsi o soluție. Poate acum e momentul unei relansări. Măcar din raționamente de capital simbolic, politic faceți asta. Nu știu ce argument să mai aduc.
Așteptăm cu nerăbdarea ziua redeschiderii. Suntem mulți fani ai acestui muzeu. Vă amintesc că în anul 1990 CFR a transportat aproximativ 400 de milioane de călători. CFR e o memorie foarte puternică – ar fi o mare tragedie să o ștergem.
Rectificare: Aflu că Muzeul CFR că este în gestiunea Ministerului Transporturilor. Domnule ministru Cătălin Drulă, poate luaţi nişte măsuri pentru a salva acest muzeu.
foto: Muzeul CFR/Facebook
Rezultate Alegeri SUA – cine va fi noul președinte al Americii!