După ce cazul licitației celor 100 de tramvaie a devenit public într-o investigație Libertatea, trei instituții au emis verdicte prin care au confirmat contrafacerea rezultatului celei mai mari achiziții publice din istoria recentă a transportului public din România.
Șeful comisiei care a dat câștig turcilor a fost Eugen Davidoiu, fost director la TAROM, devenit directorul general al Achizițiilor Publice din PMB.
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2020/09/agerpres9621009-1024x610.jpg)
“A fost viciat calculul punctajului”
Cele trei instituții care, succesiv, au analizat licitația au fost:
- Agenția Națională pentru Achiziții Publice;
- Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor;
- Curtea de Apel București.
Prima instituție, ANAP, a sesizat 6 nereguli în achiziția publică, toate favorabile firmei din Bursa.
Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a dat câștig apelului Astrei, apreciind că “a fost viciat calculul punctajului”.
În fine, la Curtea de Apel București s-a ajuns după ce nu compania turcă, ci Primăria, a depus o acțiune în instanță împotriva Astrei. Pe care administrația Gabrielei Firea a pierdut-o.
Astfel încât, acum câteva zile, compania arădeană Astra a fost informată oficial de Primăria Capitalei că este câștigătoarea licitației pentru furnizarea a 100 de tramvaie.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_10e9590dc544ef9410077d46694984b6.jpg)
Cum de a trecut Comisia din Primăria lui Firea peste atâtea nereguli?
După ce au pierdut în instanță, cei din primărie au refăcut calculul la licitație și Astra a luat, conform surselor ziarului din interiorul PMB, 100 de puncte, maximumul posibil, după ce, inițial, primise 98 de puncte, iar turcii, 99.
Întrebările care rămân țin de integritatea comisiei și de intenția pe care a avut-o. Cum e posibil ca aceeași comisie care azi dă 100 de puncte Astrei, după ce, practic, trei instituții publice îi descalifică decizia, să fi neglijat următoarele evidențe ale licitației:
- Durmazlar a prezentat în oferta sa un prototip de tramvai numit Panorama, pe care nu l-a construit niciodată și care nu avea omologare europeană.
- Câștigătorii nu au putut furniza comisiei care este nivelul de zgomot produs de tramvaiul Panorama.
- Podeaua tramvaiului produs la Bursa nu este coborâtă pe toată lungimea vagonului, aceasta fiind mai ridicată, în pantă, în zona sașiurilor, care ar fi constituit o problemă pentru persoanele cu dizabilități. Podeaua tramvaiului fabricat de Astra este coborâtă și la același nivel pe toată lungimea lui.
- Prototipul turcesc este dotat cu 4 uși duble și una simplă, cea din dreptul vatmanului, și nu cu 5 uși duble, așa cum cerea caietul de sarcini. Mai mult, ultima ușă nu se află la capătul din spate al tramvaiului, creându-se astfel efectul de “sac de fund”.
- Modelul oferit de Durmazlar este unul compact, unitar și nu modular, cum se cerea în caietul de sarcini.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_0da087fbd115ee14bc67a36dce52308f.jpg)
Firea nu a spus adevărul
În primă fază, Primăria nu doar că a oferit Durmazlar licitația, dar a și secretizat criteriile acordării contractului. Abia investigațiile de presă și etapele procedurale de contestare și, în final, de judecată, au dus la aflarea faptelor.
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2020/08/hepta4445343-1024x683.jpg)
Când a afirmat, după ce falsificarea punctajului licitației a devenit publică în Libertatea, că “clasamentul final a fost întocmit în baza factorilor de evaluare precizați în documentația de atribuire”, Gabriela Firea nu a spus adevărul, dovadă că instanța nu i-a dat dreptate și că însăși Primăria a schimbat soarta licitației, când chiar a acționat conform documentației de atribuire.
Parcursul de 2 ani al licitației PMB de 160 de milioane de euro
- 11 noiembrie 2018, Primăria București a publicat anunțul de licitație pentru achiziționarea a 100 de tramvaie;
- 15 martie 2019 a fost termenul-limită de depunere a ofertelor, Durmazlar Makine din Turcia și Astra Vagoane București fiind singurii candidați;
- Aprilie 2019 – s-au deschis ofertele, după mai multe amânări și deliberări;
- 25 septembrie 2019 – s-a finalizat evaluarea tehnică;
- 6 noiembrie 2019 – Primăria București a anunțat câștigătorul: Durmazlar;
- 8 noiembrie 2019 – Astra Vagoane a contestat rezultatul;
- 11 decembrie 2019 – CNSC obligă Primăria București să reevalueze ofertele;
- PMB contestă imediat la Curtea de Apel decizia CNSC;
- 28 iulie 2020, Curtea de Apel respinge acțiunea PMB;
- 8 septembrie 2020 – PMB înștiințează Astra Vagoane că a fost desemnat câștigătorul licitației privind cele 100 de tramvaie.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_a05f676eb00d82bcb69bf14f615a55bf.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_ee5ad432d890e28661a76ee925e6a259.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_a27cfce2f1a8ba4fbc55b9b5f38423dc.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_1b806c34429a720119a895dd4990ddc4.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_7a7596fb2021a89219507f5675467918.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_b68b6bf81fed96cc1fde4da3339a4ab5.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_63d9a995938860a7d3cb947df0261046.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_6b4d1868873dd0f47bc4a4b7414665d4.jpg)