Raportul cu indicii de audiență ai televiziunilor pe care compania Kantar Media îl trimite, la începutul fiecărui an, Consiliului Național al Audiovizualului (CNA), pentru ca acesta să stabilească lista cu televiziunile românești preluate gratuit în grilele operatorilor de cablu TV (principiul must-carry), reprezintă o fotografie a pieței de televiziune din România.

Aceste audiențe, niște cifre seci, fără viață, dar care ascund orgolii nemăsurate, arată, într-un fel, rezultatul muncii oamenilor de televiziune din cursul anului precedent și locul unde se află fiecare televiziune pe o piață foarte aglomerată. Poate că acest raport este mai important decât studiile punctuale, de genul: cine a făcut cel mai mare rating în noaptea de Revelion sau câte milioane de români au urmărit seria „Singur acasă”, la cea de-a douăzecea difuzare. 

„Fotografia de grup” a anul 2021 confirmă procesul de eroziune al audiențelor TV (consumul pe telecomandă) și accentuarea dominației celor cinci televiziuni care fac agenda divertismentului (PRO TV, Antena 1, Kanal D) și a știrilor (România TV, Antena 3).

Cele cinci televiziuni au avut o cotă cumulată de piață de 56,8% la nivel național, conform măsurătorilor Kantar Media, dintr-un total de 103 televiziuni care au fost monitorizate. Altfel spus, 56,8% dintre români care s-au uitat la televizor (pe telecomandă), în cursul anului trecut, au urmărit unul dintre cele cinci programe. În 2020, cota de piață (de vizionare) a fost de 49%. Așadar, în 2021, cele cinci mari televiziuni au „înfulecat” din cotele de piață ale celorlalte 98 de televiziuni, care s-au îngrămădit pe o cotă de 43,2%.

Piața TV din România nu mai atrage noi telespectatori (tinerii sunt dezinteresați de telecomandă), așa încât bătaia pe rating se poartă de ani buni pe un volum de telespectatori care s-a micșorat și din cauza plecării românilor din țară. 

Cele două mari grupuri de televiziuni, Intact Media Group și PRO TV, și-au consolidat pozițiile pe piață. Intact Media Group, care controlează Antena 1, Antena 3, Antena Stars, Happy Channel și ZU TV, a avut o cotă de piață de 23,2%, față de 22% în 2020. Intact este grupul cu cea mai mare cotă de vizionare din România, adică 23,2% dintre români s-au uitat, în 2021, la una dintre televiziunile operate de Intact. 

Grupul PRO TV, care deține PRO TV, Pro Cinema, Pro 2, Pro Gold și Pro X, a avut o cotă de piață de 21%, față de 20,7% în 2020. 

Cei doi rivali, Intact și PRO TV, care însumează 10 televiziuni, cumulează o cotă de piață de 44,2% din consumul TV din România. 

Grupul DIGI, care cuprinde televiziunea de știri, televiziunile de sport și de muzică, a avut o cotă de piață de 4,2%. 

Societatea Română de Televiziune, reprezentată de TVR 1 și TVR 2, a avut o cotă de piață de 3,4%, la nivel național, inferioară unor televiziuni precum Kanal D (12%) sau România TV (7,6%), care nu beneficiază de avantajele de a face parte dintr-un grup local. Oricum, nu există nicio scuză pentru TVR că doar 3,4% dintre românii care s-au uitat la televizor, în 2021, au urmărit unul dintre programele TVR 1 și TVR 2.

Topul televiziunilor cu cele mai mari audiențe naționale, în 2021, a avut aceeași configurație precum cea din anul precedent:

  • PRO TV – rating de 664.748 de telespectatori pe minut, în scădere cu 12.000 de persoane față de 2020.
  • Antena 1 – rating de 525.475 de telespectatori pe minut, în scădere cu 4.300 față de 2020.
  • Kanal D – rating de 447.214 telespectatori pe minut, în creștere cu 20.610 față de 2020. Este o creștere substanțială, cea mai mare de pe piața TV.

Pierderile de la PRO TV și Antena 1 sunt minore, nu se simt în audiențele lor.

Pe nișa știrilor, România TV și Antena 3 și-au conservat ratingurile din 2020. România TV a pierdut 500 de persoane, având un rating mediu de 283.226 de telespectatori pe minut, în timp ce Antena 3 a pierdut doar… 20 de persoane, cu un rating de 197.756 de telespectatori pe minut. 

Pierderi importante au suferit Digi24 (-20.600 de persoane) și B1TV (-24.600). Astfel, ratingurile pentru acești jucători de pe nișa știrilor se prezintă astfel:

  • Digi24 – 64.208 telespectatori pe minut.
  • Realitatea Plus – rating de 62.070 de telespectatori pe minut, în creștere cu 8.000 față de 2020.
  • B1 TV – 36.334 de telespectatori pe minut.

Cota de piață a celor cinci televiziuni de știri a fost de 17,3% la nivel național, adică 17,3% dintre românii care s-au uitat la televizor, în 2021, au urmărit unul dintre cele cinci programe. Această cotă este mai mică cu 0,5 puncte procentuale față de 2020. 

TVR 1 a ocupat un „meritoriu” loc 6 în clasamentul audienței naționale, cu o medie de 75.603 telespectatori pe minut, audiență de 2,6 ori mai mică decât cea a Antenei 3. Această poziție a televiziunii publice în top a fost obținută pe fondul scăderilor importante suferite de Prima TV și Național TV. 

Din cele 103 televiziuni monitorizate de Kantar Media, 59 au avut un rating sub 10.000 de telespectatori pe minut. Au fost 20 de televiziuni care au înregistrat mai puțin de 1.000 de telespectatori pe minut în cursul anului trecut. 

Câteva televiziuni interesante au avut următoarele audiențe: 

  • Trinitas, televiziunea deținută de Patriarhia Română, a avut un rating mediu de 17.684 de telespectatori pe minut, în scădere cu 2.228 de persoane față de 2020. Trinitas a ocupat locul 30 în topul național, peste History (16.356), Eurosport 1 (13.249), National Geographic (10.664) și Discovery (9.407).
  • Aleph News, televiziunea de știri deținută de Adrian Sârbu, fostul șef al PRO TV, a avut un indice mediu de 3.981 de telespectatori pe minut, ocupând locul 61 în clasamentul audienței.
  • Metropola TV, televiziunea deținută de Primăria Voluntari, a avut o audiență națională de 512 telespectatori (512, nu-i o greșeală de transcriere!).
  • Nașul TV (Radu Moraru) – rating de 2.184 de telespectatori pe minut. Oare merită să încasezi atâtea amenzi de la CNA pentru această audiență minusculă?
  • Medika TV, televiziune cu tematică medicală, fondată de senatorul PNL Vlad Pufu și vândută grupului Clever Media (Look și Prima TV), a înregistrat un rating de 701 telespectatori pe minut.

Fotografia televiziunilor din 2021 arată ca o masă la care cei cinci „căpcăuni” înfulecă necontenit ratingurile, iar firimiturile care mai pică pe jos sunt ciugulite de 98 de șoricei.    

Cum arată buletinul de vot pentru alegerile prezidențiale din 24 noiembrie!
 

Urmărește-ne pe Google News