Mai mult, premierul țării (n-are rost să-l numesc pentru că nu-ți folosește la nimic) a zis, tot pe seama dezastrului produs de inundații: „Cu natura nu poți să te pui!”. Dacă asta a zis premierul (nu-i nici Constantin Dăscălescu și nici Ilie Verdeț), înseamnă că trebuie să mă resemnez mioritic, nu pot să mă pun… Dar aș putea să așez o lumânare pe coliva liniei ferate Galați – Bârlad. Ca să-ți spun ca între bărbați, linia Mârladului, cum i se spunea pe vremea ta, de la mârlanii de navetiști care veneau să muncească în combinatul siderurgic și în șantierul naval, niște sclavi ai socialismului, ei bine, linia asta este f…tă, băi, tată! Tu ești cel mai în măsură din familia noastră să vorbești despre această linie. Fără să invoci „schimbările climatice” și fără „să te pui cu natura”. Dar tu ai murit de mult. Eu sunt încă viu și-mi amintesc cum linia asta ne-a intersectat viețile, dar noi n-am băgat-o în seamă, deși, sunt convins, ne-a dat destule semne cerești, fără să le recunoaștem, fără să le putem înțelege. 

La jumătatea anilor 80, te-ai răsturnat cu locomotiva pe linia Bârladului, pe malul Brateșului, în apropiere de Tulucești. Îmi amintesc cum ne-ai povestit, în bucătărie, eu o țineam pe soră-mea de mână, iar mama a încremenit pe taburet, cu șervetul de vase strâns în dinți, ca să nu țipe. Erai alb ca varul. Erai jumătate om, jumătate stafie. Și vocea ta era la fel: jumătate de voce de om care văzuse moartea, jumătate de voce de duh care se întorsese ca să ne povestească. Linia fugise de sub tren, erai singur în „mașină”, un LDH, care trăgea garnitura de Bârlad, de două ori te-ai rostogolit, locomotiva și vagonul de Poștă s-au răsturnat, restul garniturii cu pasageri s-a oprit pe șine, ca prin minune. Alunecare de teren. „Și cum ai ieșit din locomotivă?” – te-a întrebat mama. „Am spart geamul cu șurubelnița din geantă!” – ai lămurit-o. Doar eu am râs, ce cascadorie! Din ziua aceea nu ți-au mai dat voie să urci pe „mașină”. CFR-ul ți-a dat o primă (din care mi-ai cumpărat o bicicletă Tohan) și o medalie („Fruntaș în întrecerea socialistă” – ceva de genul ăsta!), un reporter de la „România liberă” te-a lăudat într-un articol (nici n-a vorbit cu tine) și te-au făcut șef de tură în depou, muncă de funcționar. Asta te-a durut cel mai tare, pentru că te dăduseră jos de pe locomotivă. Nu mai erai apt psihic ca să conduci o locomotivă. O decizie corectă pentru siguranța circulației, dar o lovitură de moarte pentru orgoliul tău de mecanic de locomotivă, cel mai bun din regională. 

Muncitori români întorși în țară după 15 ani, ca să construiască autostrăzi: „Ne plătește mai bine ca-n Italia”
Recomandări
Muncitori români întorși în țară după 15 ani, ca să construiască autostrăzi: „Ne plătește mai bine ca-n Italia”

Era pentru a doua oară când o alunecare de pe linia Bârladului te prinsese în locomotivă. Cu câțiva ani în urmă, o altă alunecare fusese mai blândă cu tine, în același loc, Tulucești, locomotiva se decuplase de garnitură și-o luase la vale, dar fără să se răstoarne. În ambele alunecări, poate că Dumnezeu ți-a trimis un semn, dar n-ai știut să-l recunoști. Nici noi n-am știut cum de-ai scăpat din acele dezastre. Pe vremea aia habar n-aveam că dezastrele sunt produse de „schimbările climatice” – așa cum ne spală pe creiere ecologiștii și funcționarii de la Bruxelles. Ai scăpat de dezastrele de pe linia Bârladului, dar ai murit în chinuri. Cancer. Așa a vrut Dumnezeu. 

Mă gândesc că linia asta, atât cea de pe vremea ta, cât și cea de pe vremea mea, a fost ținută în paragină nu din voința Domnului sau de „natura cu care nu poți să te pui”, ci de mâna leneșă a omului, o mână indolentă, o mână de hoț care, cel puțin după 1990, a furat din CFR fără rușine, cu sânge rece, și a lăsat-o de izbeliște. Pentru că multe linii au fost lăsate în România ca să se degradeze, dar au fost mai norocoase decât linia Galați – Bârlad, pentru că încă nu le-a luat apa. Când le va lua și pe acestea, atunci se va găsi președintele țării să ne spună că avem de-a face cu „efectele schimbărilor climatice”. Băi, tată, eu cred că liniile noastre de cale ferată nu sunt uitate de Dumnezeu, ci de panaramele de politicieni care conduc țara. Ăștia și-au bătut joc de liniile noastre. 

Sondaj INSCOP la comanda Libertatea. Topul partidelor din România la alegerile parlamentare
Recomandări
Sondaj INSCOP la comanda Libertatea. Topul partidelor din România la alegerile parlamentare

Mulți ani după ce-ai scăpat din alunecările de teren de pe linia Bârladului, la sfârșitul anilor 2000, era să-mi rup picioarele. Poate am avut noroc că n-am căzut sub roțile trenului… În cel mai bun caz, aș fi rămas fără picioare și acum, glumesc!, n-aș mai fi „scris cu picioarele” acest text prin care te anunț despre dezastrul pe care l-au făcut inundațiile pe această linie ferată. Era într-o seară de septembrie, mă duceam cu trenul ca s-o iau pe nepoată-ta (pe care n-ai apucat s-o cunoști) de la bunici și, zăpăcit de lectura romanului pe care-l citeam atunci, „Frații Karamazov”, în noaptea cumplită în care Dmitri Karamazov, pitit după niște tufe, își pândea tatăl, Fiodor Pavlovici Karamazov, care stătea la fereastră, așteptând-o pe Gruşenka, am sărit din trenul care plecase dintr-o haltă, crezând ca fraierul că ajunsesem în satul de destinație. M-am rostogolit pe pietriș de mai multe ori decât te-ai rostogolit tu cu locomotiva. Noroc că n-am sărit sub roți… Am scăpat cu luxații la ambii genunchi. Dar n-am scăpat de gândul care mă frământă și acum: oare care a fost semnul? Acum, pentru că am înaintat în vârstă, genunchii mi s-au slăbit, dar tot n-am reușit să trag vreo învățătură din acea clipă de slăbiciune, în care îmi pierdusem rațiunea. 

Părinții celor doi tineri uciși de Vlad Pascu în accident și-au pierdut răbdarea. Tatăl Robertei Dragomir: „Dreptatea nu-i aici!”
Recomandări
Părinții celor doi tineri uciși de Vlad Pascu în accident și-au pierdut răbdarea. Tatăl Robertei Dragomir: „Dreptatea nu-i aici!”

Mai bine că s-a terminat cu linia asta de cale ferată! Din ce-am citit în presă, ar fi nevoie de câteva milioane de euro pentru ca și CFR s-o repare. De unde atâția bani? De la guvern? N-are guvernul. De la Uniunea Europeană? Uniunea ar putea să dea niște bani, dacă președintele nostru ar pune o vorbă bună acolo, fiind vorba despre „efectele schimbările climatice”. Dar cu birocrația de la UE… 

Mai bine s-o mănânce rugina și s-o acopere bălăriile. Linia asta să rămână ca o linie moartă. Oricum a fost o linie a sărăciei și a suferinței… Chiar dacă va fi îngropată, linia Bârladului va rămâne (nemuritoare?) în romanul meu, „Marea petrecere”, care va apărea într-o reeditare, în această toamnă. Acolo, linia Mârladului este „linia directoare” care duce până la capătul… poveștii mele. Se duce așa, ca o linie către moarte, băi, tată!            

   

Urmărește cel mai nou VIDEO

Google News Urmărește-ne pe Google News

Comentarii (6)

suparman   •   24.09.2024, 08:44

Ia uite ce text frumos, dulce amar dă la moldoveni, pfiu nu fi deochi. Partea amară e că greșit spune autorul ca politicienii au uitat linia si de aia face buba. LInia aia nu rezistă mult cu niște trenuri așa bune care circulă pe ea. La fel cum nu rezistă mult Jennifer Lopez sub bărbații ca trenurile prin viata ei. Asta o dată. Pe de altele, Galati Barladul nemtilor, adica linia ferata Stuttgart Munchen, a cazut si ea la datorie. Usor de verificat ca ploile nemtilor nu au fost mai miloase cu liniile ferate germane. De ce le-ar fi ocolit pe alea romanesti? Nu le am cu meteorologia, dar schimbarea climatului jurnalistic inseamna ca putem studia un pic si compara cu ce se intampla si in tari afectate de inundatii simultan cu a noastra. In rest ramane cum am stabilit.

1Gin   •   21.09.2024, 17:29

Frumos și trist. Mă refer strict la articol. L-am citit de 2 ori.

Zizi   •   21.09.2024, 14:31

Eu cred ca de aceasta treaba ar fi bine sa se ocupe un om ca primarul sectorului 4. Noi suntem plini de santiere la blocuri, la parcuri, la poduri, totul verde. Mai ca ne-am muta la munte de atata liniste. In rest se construieste peste tot. De astfel de oameni e nevoie acolo, dar nu prea ar fi asa multi votanti in zona, deci nu prea ar fi strategic, stiti ca premierul isi face reclama cu realizarile primarului si vrea la Cotroceni ca acolo e mai putin de munca, uitandu-ma in istoricul recent.

Vezi toate comentariile (6)
Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.

Metropola cu 8,5 milioane de locuitori care a rămas fără apă. Dușuri rapide și apă la toaletă doar dacă e necesar
Știrileprotv.ro
Metropola cu 8,5 milioane de locuitori care a rămas fără apă. Dușuri rapide și apă la toaletă doar dacă e necesar
Începe scandalul după înmormântarea lui Silviu Prigoană: „Rămâi mut. De ce să-l îngropi în secret? Totul este un circ. Honorius cu taică-su...”. Fratele lui Silviu Prigoană, Dan, a răbufnit
Viva.ro
Începe scandalul după înmormântarea lui Silviu Prigoană: „Rămâi mut. De ce să-l îngropi în secret? Totul este un circ. Honorius cu taică-su...”. Fratele lui Silviu Prigoană, Dan, a răbufnit
Silviu Prigoană a fost înmormântat pe ascuns. Cum arată locul lui de veci. Mesajul lui Honorius, fiul cel mare: „Noi, cei patru fii ai săi...”
Libertateapentrufemei.ro
Silviu Prigoană a fost înmormântat pe ascuns. Cum arată locul lui de veci. Mesajul lui Honorius, fiul cel mare: „Noi, cei patru fii ai săi...”
Planta care menține sănătos creierul și ajută sistemul cardiovascular. Crește foarte repede și o găsești, la liber, în multe locuri din România. Străinii o preferă în salate, în timp ce românii o consideră o simplă buruiană și evită s-o mănânce
FANATIK.RO
Planta care menține sănătos creierul și ajută sistemul cardiovascular. Crește foarte repede și o găsești, la liber, în multe locuri din România. Străinii o preferă în salate, în timp ce românii o consideră o simplă buruiană și evită s-o mănânce
Din Champions League direct „La feminin” » Alina Peșu, arbitrul „Elite” al României ascultă „Unstoppable” înaintea fiecărui meci: „Nu poți face nimic doar cu talentul”
GSP.RO
Din Champions League direct „La feminin” » Alina Peșu, arbitrul „Elite” al României ascultă „Unstoppable” înaintea fiecărui meci: „Nu poți face nimic doar cu talentul”
Sorin Brotnei, declarații neașteptate despre planurile pe care le are cu banii câștigați la Asia Express: „Nu cred că mă lasă soția…”
Elle.ro
Sorin Brotnei, declarații neașteptate despre planurile pe care le are cu banii câștigați la Asia Express: „Nu cred că mă lasă soția…”
Honorius, fiul cel mare al lui Silviu Prigoană, a împlinit ultima dorință a tatălui său, departe de ochii curioșilor. Ce s-a întâmplat la cimitir
Unica.ro
Honorius, fiul cel mare al lui Silviu Prigoană, a împlinit ultima dorință a tatălui său, departe de ochii curioșilor. Ce s-a întâmplat la cimitir
Cât costă noaptea de Revelion? Oferte spectaculoase pentru Revelion 2025
Financiarul.ro
Cât costă noaptea de Revelion? Oferte spectaculoase pentru Revelion 2025
Rezidenţiat 2024. Peste 10.000 de candidaţi se bat pe mai puţin de 5.000 de locuri. Specializarea cu doar 4 posturi
Observatornews.ro
Rezidenţiat 2024. Peste 10.000 de candidaţi se bat pe mai puţin de 5.000 de locuri. Specializarea cu doar 4 posturi
Horoscop 15 noiembrie 2024. Leii au învățat cum să facă economie când vine vorba de resursele comune sau cum să împartă din surplusul lor
HOROSCOP
Horoscop 15 noiembrie 2024. Leii au învățat cum să facă economie când vine vorba de resursele comune sau cum să împartă din surplusul lor

Știri mondene

Știri România

RECOMANDĂRI