De fapt, președintele Iohannis a strâns o comisie secretă de experți, ai cărei membri nu ne sunt cunoscuți nici azi, și a transmis o listă de propuneri pentru modificarea de urgență a legislației electorale. Iar Guvernul a implementat rapid câteva dintre respectivele propuneri. Asta, în ciuda recomandărilor Comisiei de la Veneția ca legislația electorală să nu se modifice cu un an înainte de alegeri și în ciuda deciziilor CCR care statuează că este de preferat ca modificările la legile electorale să se facă suficient de devreme pentru ca prevederile să poată fi implementate.

Prin ordonanță de urgență, Guvernul
a stabilit ca cetățenii români din străinătate să poată vota prin corespondență
și la alegerile prezidențiale. Pe lângă faptul că această prevedere va isca un
nou scandal de proporții, pentru că logistic este aproape imposibil să se poată
vota prin corespondență în turul al II-lea, neexistând suficient timp pentru
parcurgerea întregii proceduri după validarea rezultatelor turului I, măsura
votului prin corespondență doar pentru cetățenii din străinătate este, în
continuare, discriminatorie față de cetățenii din țară, care nu au această
posibilitate.

A doua măsură
discriminatorie din ordonanța care modifică legile electorale este aceea prin
care cetățenilor români din străinătate li se permite să voteze timp de trei
zile. Cetățenii din țară nu au acest drept, deși poate și ei ar dori să voteze
timp de trei zile, din varii motive, nu neapărat pentru că s-ar forma cozi.

În fine, pentru votul în străinătate au existat două opțiuni de înscriere prealabilă: pentru votul prin corespondență sau pentru votul la urne, dar într-o secție mai apropiată. Acest ultim tip de înscriere ar ajuta statul român să știe unde este nevoie de mai multe secții de votare și unde este nevoie de secții de votare noi. Pentru a se înscrie pe oricare dintre aceste liste, fie pe cea pentru vot la secție, fie pe cea pentru votul prin corespondență, cetățenii români din străinătate aveau la dispoziție perioada 28 iulie 2019, ora 12.00 – 11 septembrie 2019, ora 23.59.

Din păcate, până la
expirarea termenului se înregistraseră în jur de 36.000 pentru votul prin
corespondență și în jur de 34.000 pentru votul la secții de votare. De aceea, Guvernul
a decis prelungirea termenului de înscriere până la 15 septembrie. Doar că a
decis asta pe 12 septembrie, după ora prânzului, printr-o altă OUG, dată într-o
ședință extraordinară de guvern.

Autoritatea Electorală Permanentă
însă a lăsat deschisă aplicația de înscrieri. Cum termenele de înscriere s-au
stabilit prin lege/OUG, ele nu puteau fi prelungite decât la fel. Așadar,
legal, înscrierile încetau la ora 23.59 a zilei de 11 septembrie. Ori Guvernul
dădea OUG înainte de acest termen, ori înscrierile se reluau de-abia după
emiterea și publicarea noii OUG, care stabilește noul termen de închidere a
înscrierilor.

Înscrierile care au avut loc
între ora expirării termenului de înscriere și ora publicării în Monitorul
Oficial a noii OUG sunt, de drept, nule. Dar, cel mai probabil, nu vor fi declarate
astfel. Pentru că legile nu doar că sunt diferite pentru cetățenii din țară și
cei din afara ei, dar se și aplică diferit, ca să nu-i supărăm, Doamne-ferește,
pe cei mai buni, mai drepți și mai viteji dintre noi.

Și, uite așa, asistăm la prima ilegalitate comisă la alegerile prezidențiale, comisă înainte chiar și de începerea oficială a campaniei electorale.

Foto: INQUAM Photos / Marius Zmarandescu

 
 

Urmărește-ne pe Google News