În raportul de activitate al Societății Române de Televiziune pe anul 2022, publicat la jumătatea lunii trecute, se precizează, pe un ton triumfalist, că „redeschiderea TVR Info și TVR Cultural a răspuns creșterii interesului publicului pentru canale tematice și nevoii de informație obiectivă, echilibrată”.
În favoarea acestor decizii sunt invocate câteva generalități împachetate corporatist. Sunt inserate și cifre pentru a consolida argumentația. De exemplu, emisiunea „Matinal”, produsă de Direcția de Știri, a avut 156 de ediții pe TVR Info, în perioada 22 iunie – 31 decembrie 2022, totalizând 322,61 de ore. Mai mult, se raportează că, în 2022, „TVR Info a difuzat 4.632 de ore de program, dintre care 2.043 de ore au fost producții proprii în premieră, 1.132 de ore știri și sport în premieră, iar 137 de ore au fost achiziții în premieră”. Care este relevanța acestei grămezi de date? Să arate cât s-a muncit la această televiziune?
TVR Info se laudă că propriul său canal de TikTok a ajuns la aproximativ 16.000 de urmăritori. Foarte bine! Dar nu se suflă nicio vorbă (cifră) despre audiența pe telecomandă.
În fapt, televiziunea de știri a avut o audiență medie de 4.237 de telespectatori pe minut, la nivel național, de la redeschiderea sa din 22 iunie și până la 31 decembrie 2022, conform raportului de audiență al Kantar Media înaintat către CNA.
TVR Info a ocupat locul 65 din 116 televiziuni. Asta în timp ce televiziunea privată B1 TV, cel mai slab plasată dintre televiziunile de știri consacrate, a avut 30.097 de telespectatori pe minut, ca să avem un termen de comparație.
În mod firesc, date de audiență prezentate în detaliu ar fi fost necesare în raportul de activitate pentru a demonstra că, într-adevăr, redeschiderea TVR Info „a răspuns creșterii interesului publicului”. Dar cu 4.237 de telespectatori nu prea poți susține „interesul publicului”. Așa încât este firesc ca autorii raportului să eludeze aceste cifre nefavorabile. Important este să arate ce le convine și să raporteze, ca la partid, producțiile de porumb la hectar, tot înainte!
TVR Cultural, televiziune lansată pe 1 decembrie 2022, este omagiată drept o mare realizare a televiziunii publice: „TVR Cultural a fost relansat după o atentă evaluare, atât în privința realizării misiunii publice și a eficienței în utilizarea resurselor interne, cât și prin monitorizarea ofertei de informație și educație culturală disponibilă în România”. Vorbe goale! Ar fi fost o eroare ca ratingul din prima lună de funcționare să fie inclus în raport, pentru că nu-ți poți face o idee cum s-a așezat o televiziune în piață după un timp atât de scurt.
Dar putem preciza acum, la cinci luni de TVR Cultural, că această televiziune are o medie de 2.000 de telespectatori pe minut (toată ziua), la nivel național, conform măsurătorilor Kantar Media din aprilie 2023.
Într-adevăr, „atenta evaluare” a fost realizată în beneficiul celor 2.000 de telespectatori și în… interesul găștilor din lumea culturală, la înțelegere cu realizatorii, pentru a-și face PR, publicitate și imagine pe banii publici.
Cele două televiziuni, prezentate drept „realizări” ale actualei conduceri a TVR, ocupă un loc de frunte în raport pentru a confirma Parlamentului, mai precis coaliției PSD – PNL, că obiectivele au fost îndeplinite. Că doar președintele Dan Cristian Turturică nu s-a apucat de capul său să facă aceste televiziuni, a avut voie de la partid, deci trebuia să raporteze „minunatele realizări”!
Mondialul din Qatar, un câștig pierzător
Una dintre marile „realizări” ale SRTV în anul 2022, prezentată cu entuziasm în raport, este depășirea „planului” la vânzările din publicitate generate de difuzarea Campionatului Mondial de fotbal din Qatar. Astfel, se spune că „obiectivele anului 2022 au fost de 6.574.548,50 de euro net, realizându-se 9.197.996,06 euro net, o depășire de 40% față de obiectivul propus și o creștere de 128% față de veniturile realizate în 2021.” Se precizează cu litere îngroșate că Mondialul din Qatar a generat „50% din totalul veniturilor rezultate din vânzarea spațiului aferent calupurilor publicitare, atât ale meciurilor, dar și ale emisiunilor asociate acestei competiții sportive”. Suma exactă nu este invocată în raport, dar am calculat-o: 4.598.998 de euro. Atât a adus CM de fotbal din Qatar, o sumă frumușică.
Numai că în documentul oficial nu se precizează care au fost costurile difuzării acestui program. „Gazeta Sporturilor” a dezvăluit că „suma cheltuită de TVR pentru transmiterea în țara noastră a turneului final din Qatar s-a ridicat la aproximativ 10,2 milioane de euro”.
Pentru „Gazeta Sporturilor”, TVR a transmis că suma obținută din publicitate a fost de 4.641.407 euro. Adică, mai mare cu 42.409 euro decât cea care reiese din raportul de activitate pe 2022. Nu este o gaură în cer, la banii TVR ce contează 42.000 de euro! Important este că, potrivit „Gazetei Sporturilor”, TVR a înregistrat din această afacere o pierdere de 5,5 milioane de euro. Acest lucru nu este amintit în raportul de activitate al TVR pe anul 2022.
N-ar fi fost firesc, în numele transparenței de „partid”, ca televiziunea să recunoască această pierdere? Pierdere care este suportată de contribuabilii români, că doar TVR n-o să vină cu „bani de-acasă”.
Da, meciurile de fotbal transmise de TVR au făcut rating, a fost depășit planul la încasările din publicitate, dar, trăgând linia, Mondialul din Qatar a fost o afacere păguboasă.
O asemenea idee nu dă bine într-un raport oficial, chiar dacă nu este citit de parlamentari, nu-i așa? Raportările triumfaliste nu trebuie boțite de eșecuri.
Un alt exemplu despre cum se pune „batista pe țambal” în raportul TVR este un subcapitol intitulat „Cartografierea proceselor organizaționale, un pas către o nouă organigramă a SRTV”. Această „cartografiere” reprezintă procesul pregătitor pentru elaborarea unei noi strategii a resurselor televiziunii publice, „un deziderat al SRTV încă nefinalizat”. În fapt, o analiză de la care să pornească implementarea unei noi organigrame a televiziunii.
În aceeași retorică, se spune că „serviciile de consultanță pentru modelarea (cartografierea) proceselor organizaționale pentru SRTV au fost demarate ca urmare a încheierii unui contract de servicii de asistență și consiliere specializată în domeniul resurselor umane”. Atât. Totuși, se nasc niște întrebări: care contract?, care consiliere?, care asistență? Întrebări prea complicate pentru public! Nu merită inserate în raport.
Alt raport, altă perspectivă asupra situației din TVR. Problemele
În realitate, în 2022, TVR a comandat un studiu de cartografiere a proceselor organizaționale, realizat de compania specializată Starperformining. Studiul a fost finalizat în decembrie același an. Nu contează cât a costat studiul, cum a fost încredințat, care au fost aprobările, acestea sunt fleacuri. Mai importante sunt constatările și concluziile studiului, care nu sunt favorabile imaginii TVR. Raportul Starperformining arată fața nevăzută a televiziunii publice.
Iată câteva fragmente din raportul Starperformining, ca să ne facem o idee despre „subteranele” care nu vor apărea niciodată într-un raport înaintat către Parlament:
„TVR Info are o vechime de doar șase luni, personalul alocat pentru moment fiind două persoane – un producător de la Direcția Știri și un alt producător de la Canalul TVR 2 – ambele persoane având ordin de serviciu.”
Constatarea de mai sus confirmă ideea noastră formulată încă de la lansare, că această televiziune a fost „făcută pe genunchi”.
„S-a observat că în desfășurarea activităților există bariere care țin de colaborarea interdepartamentală. Spre exemplu, operatorul-prompter, care formal aparține de un alt canal TVR, pur și simplu a refuzat să ajute prezentatorul de la TVR Info, motiv pentru care s-a apelat la relațiile de prietenie (sublinierea P.B.) pentru ca prezentatorul să fie ajutat de o persoană care să manevreze prompterul.”
De-a dreptul comică situația constatată de Starperformining! Altă constatare:
„Relațiile ierarhice de colaborare între TVR 3 și studiourile teritoriale sunt neclare, iar angajații nu folosesc criterii de construire și de populare a grilelor, un factor determinat în acest proces fiind puterea de influență personală. TVR 3, alături de studiourile teritoriale, nu are reprezentant în Comitetul Director.”
Aha, deci „puterea de influență personală”! Alte constatări:
„La Studioul Teritorial Târgu Mureș, programarea resurselor se face și în funcție de afinitățile cameramanilor față de jurnaliști. Prezența online nu pare privită ca o oportunitate. La ST Cluj, sediul împărțit cu Societatea Română de Radiodifuziune cu birouri distribuite în cele mai neașteptate locuri.”
„La Studioul Teritorial Craiova, carul de reportaj este vechi de peste 35 de ani cu echipamente încă funcționale.”
La Departamentul Emisiuni și Știri Sportive s-a constatat:
- „Dotări tehnice învechite care îngreunează activitatea și implică timp îndelungat de operare sau de remediere de probleme tehnice în producția de știri sau transmisiuni.
- Lipsa tehnologiei moderne de filmare și efectuare de transmisii în online și implicit pe rețelele sociale.
- Lipsa de personal, în special nonjurnalistic pentru deplasări la evenimente sportive.
- Nepotrivire între posturile conform organigramei și cele folosite în realitate.”
La direcția Știri s-a observat:
- „Imposibilitatea aplicării de sancțiuni în caz de refuz de îndeplinire de sarcini în teren, de către jurnaliști (spre exemplu, când niciun jurnalist nu a vrut să se ducă la groapa de gunoi de la Glina). Interesantă constatare: nu pățești nimic dacă refuzi o sarcină de serviciu la TVR. Ca la bugetari!
- Dotare tehnică insuficientă și echipamente învechite.
- Vârsta înaintată a personalului, insuficiența resurselor umane și supraîncărcarea resursei umane existente.
- Lipsa unui sistem de motivare și/sau recompensare și lipsa unui sistem de avertizare/sancționare.”
Raportul „Cartografierea proceselor în TVR” (109 pagini) este mult mai interesant pentru contribuabilii români decât un raport de activitate redactat într-o limbă de plastic, plin de cifre irelevante și generalități, bun ca o batistă pusă pe țambal.
Foto: Inquam Photos/TVR