Traversăm o perioadă dificilă a umanității. Dincolo de lupta cu un inamic comun și invizibil, trebuie să ne confruntăm și cu mici focare de mizerie morală. Unii dintre cei care ar trebui să informeze corect, să fie câinii de pază ai democrației, din motive antreprenoriale – cel mai probabil, preferă un discurs al urii împotriva unor categorii sociale sau etnice.
Postările pe Facebook – știri în marile publicații online
O însoțitoare de bord a Ryanair, din câte lasă să se înțeleagă, frustrată pentru că se percepe “doar” ospătăriță aeriană la comanda unor săraci nepoliticoși și nu o stewardesă de business class, a simțit nevoia să propage venin clasist și rasist pe contul ei de Facebook.
Astfel de postări sunt comune. Mulți cetățeni români cu venituri medii și pretenții de baroni se uită la cei mai săraci cetățeni români ca la niște inferiori, cu sprânceana ridicată și aer de superioritate. Ei, pentru că au senzația că s-au realizat, trebuie să fie tratați altfel decât cei mulți și săraci; iar săracii le generează repulsie – un stres teribil -, cum ar spune avocata pierdută în creștinismul militant.
Dacă se mai întâmplă ca săracii să fie și dintr-un alt grup etnic, altă regiune a României, femei, persoane cu dizabilități, din altă religie, cu atât mai mult, “băieții frumoși și deștepți” (indiferent de genul lor) au tot dreptul să își exprime public greața. Așa a făcut și însoțitoarea de bord: se consideră dintr-o altă clasă socială și, evident, dintr-o altă etnie față de cei care își permiteau să plătească un bilet de avion la compania pentru care lucrează și de unde, cu siguranță, un procent se întoarce în salariul ei. I-a beștelit public ca fiind asasini/criminali, cei care sunt/pot fi propagatorii coronavirus, i-a acuzat de tot felul de furturi și, în general, de lipsă de respect pentru societate.
Sunt convins că firma aeriană irlandeză se va spăla pe mâini de rasismul doamnei însoțitoare de bord, o vor da afară, sau nici măcar atât, și aici ar putea să se încheie povestea. Dar, din păcate, nu e atât de simplu. Doamna însoțitoare va fi frustrată, nu va pricepe unde a greșit, va continua să urască săracii și romii, va fi o baroană posibil fără loc de muncă pentru o vreme. În fine, sper ca Guvernul României să se gândească la programe de educare împotriva urii. Va intra în program, să-i spunem „rasiștii anonimi”, și poate așa se va vindeca și ea de un virus mult mai rezistent și dăunător decât orice virus biologic.
“Breaking news” sau “breaking the news”?
Și totuși, problema cea mai mare nu este postarea și viitorul însoțitoarei de bord, ci a unor publicații importante care au preluat postarea angajatei Ryanair și au transformat-o într-o știre de tipul “breaking news”. Știre care, în opinia mea, e mai degrabă “breaking the news”.
Practic, publicațiile online care au prezentat povestea stewardesei au încercat, printr-o tehnică de manipulare publică, să folosească fondul emoțional colectiv și tendința umană de a căuta un țap ispășitor pentru a câștiga trafic online, clicuri, deci bani. Un gest iresponsabil prin care au propagat frustrarea și ura unei persoane drept informație de interes public.
Nu este singura postare a urii, disprețului și superiorității unor indivizi care a ajuns știre națională. Sunt mult mai multe astfel de exemple, monitorizate atent de Platforma Civică Aresel, inclusiv miile de comentarii, de-a dreptul fasciste, generate de astfel de “articole” ale publicațiilor iresponsabile în căutare de audiență, unele dintre ele fiind printre cele mai citite din România.
La un moment dat, sunt sigur, criza biologică produsă de coronavirus va fi învinsă. Însă rasismul pare să fie o constantă, cu fluctuații contextuale, un virus care trebuie tratat serios, pe termen lung, de noi toți, cei care dorim o Românie mai bună.