Măsurătorile de audiență TV pentru aprilie s-au comportat precum un termometru, arătând o scădere importantă a ratingului față de luna martie. Legătura este directă: cresc temperaturile din termometre, scad audiențele TV în sondaje.
Cele 91 de televiziuni cuprinse în măsurătorile Kantar Media au avut un rating mediu de 16,9% la nivel național (toată ziua), în cursul luni aprilie, mai mic cu 10,2% față de martie. Este o pierdere consistentă de la o lună la alta.
Precizare: Ratingul reprezintă numărul de telespectatori dintr-un interval de timp raportat la universul măsurat, în acest caz, 17,4 milioane de persoane la nivel național, exprimat în procente.
Principala cauză a acestei scăderi severe a fost… vremea frumoasă. Pentru a confirma această dependență între vreme și consumul de televiziune, am consultat audiențele lunare din martie și aprilie 2023. Scăderea de la o lună la alta a fost de numai 0,5%. Consultând „presa vremii”, aprilie 2023 a fost o lună friguroasă cu ploi, astfel că românii au stat mai mult în case. Dar în aprilie 2022, când temperaturile au fost ridicate, audiența a fost mai mică cu 11% față de luna anterioară.
Dacă audiența generală a pieței TV a scăzut cu 10,2% în luna abia încheiată, în cazul marilor televiziuni comerciale scăderile au fost mai accentuate. Asta în ciuda faptului că grilele de programe au cuprins emisiuni de divertisment populare: „Românii au talent” și „Las Fierbinți” la Pro TV, „Chefi la cuțite” și „iUmor” la Antena 1, „Insula de 1 milion” și seriale turcești la Kanal D. Oferta a fost bogată, numai că cererea a fost mai scăzută… din cauza vremii frumoase.
În aprilie, audiența Pro TV, liderul pieței TV, a scăzut cu 17,5% față de luna precedentă, pierderea reprezentând 131.870 de persoane la nivel național, cea mai mare de pe piața TV.
Pierderi procentuale semnificative au înregistrat Antena 1 (-11,5%, reprezentând 51.320 telespectatori), Kanal D (-19,5%, 79.610 telespectatori) și Prima TV (-23,5%). Până și televiziunea tabloidă Antena Stars a suferit o scădere de audiență: -14,2%.
În ciuda acestor pierderi, televiziunile comerciale și-au păstrat pozițiile dominante pe piață:
Pro TV: rating de 619.960 telespectatori pe minut (toată ziua);
Antena 1: 395.640 telespectatori pe minut;
Kanal D: 329.230 telespectatori pe minut.
Nici televiziunile de știri n-au scăpat de efectele… „schimbărilor climatice”. Deși au beneficiat de „telenovela Cătălin Cîrstoiu”, care a rulat mai bine de trei săptămâni, interesul telespectatorilor pentru sondajele cu candidații la Primăria Capitalei și pentru trăncăneala analiștilor, sociologilor și comentatorilor politici din studiouri a fost redus. În fapt, de ce i-ar fi interesat pe telespectatorii din Tulcea sau Arad, de exemplu, sforăriile și „urzeala sondajelor” din jurul Primăriei Generale a Bucureștiului? Un subiect ratat de televiziunile de știri ai căror moderatori din buricul Bucureștiului cred că tot ce pun ei pe sticlă face rating național.
Audiența națională a televiziunii România TV a scăzut în aprilie cu 12,3%, reprezentând o pierdere de 27.630 de persoane față de luna martie. România TV și-a păstrat prima poziție pe nișa știrilor cu o medie de 197.500 telespectatori pe minut (toată ziua).
Pierderea de audiență la Antena 3 CNN a fost mai redusă: – 4,6% (6.910 de persoane). Televiziunea familiei Dan Voiculescu a rămas pe a doua poziție a nișei cu un rating de 143.430 de telespectatori pe minut (toată ziua).
Digi24 a reușit să-și conserve ratingul din martie, devenind a treia televiziune pe nișa știrilor, cu o medie de 53.310 de persoane pe minut, în timp ce Realitatea Plus a pierdut 15,6% din audiența avută în martie, fiind urmărită de 52.980 de persoane, conform Kantar Media.
B1 TV a profitat de pierderile marilor jucători, câștigând doar 1.500 de persoane și a ajuns la un rating mediu de 23.610 telespectatori pe minut, departe de pretenția de a face „jocurile”… pardon!, ratinguri pe această nișă.
Televiziunile de știri mici și foarte mici de pe nișa știrilor au rămas la locurile lor:
TVR Info: 7.000 telespectatori pe minut (toată ziua);
Prima News: 2.560 telespectatori pe minut;
EuroNews: 2.370 telespectatori pe minut;
Aleph News: 680 telespectatori pe minut.
Cota cumulată de piață a celor 9 televiziuni de știri, la nivel național, a fost de 15,4%, adică 15,4% dintre românii care s-au uitat la televizor în cursul lunii aprilie au urmărit unul dintre aceste programe. Audiențele televiziunilor de știri din luna mai vor reprezenta un barometru al interesului românilor pentru alegerile locale și europarlamentare din 9 iunie. Va fi o măsurătoare mai credibilă decât mulțimea de sondaje electorale cu care ne vor intoxica până atunci televiziunile de știri. Indiferent de temperaturile din termometre…