Prima dimineață a săptămânii. Este șapte fără zece. Mă pregătesc să ascult Radiojurnalul de la Radio România Actualități (RRA). Ca să fiu un om informat. Dar până la știri, radioul începe să difuzeze un calup de reclame. Publicitarii știu că Radiojurnalul de la ora șapte are audiență ridicată, de aceea își plasează reclamele. Ascult reclamele cu atenție, ca să fiu un om și mai informat*:
Spotul 1 – O voce prietenoasă mă informează că „acum este mult mai ușor” pentru că un dispozitiv medical „facilitează dizolvarea și eliminarea dopurile de ceară existente și menține igiena canalului auditiv”… Aha, este pentru urechi, ca să aud mai bine la radio!
Spotul 2 – „Dureri în gât?” – mă întreabă o voce vioaie de bărbat. Nu, nu mă doare gâtul, îmi vine să-i răspund, dar el mă încurajează să încerc un medicament care ameliorează durerea și iritația gâtului. „Ține durerii piept” – insistă vocea.
Spotul 3 – Nu apuc să-mi pipăi pieptul pentru că aceeași voce de bărbat mă întreabă: „Ochi iritați și roșii?”. Nu apuc nici să clipesc și vocea îmi spune că niște picături vin în ajutorul ochilor mei pentru că „tratează iritațiile și calmează în mod eficient”. Deschid robinetul la chiuvetă și dau cu apă rece pe ochi. Eficient!
Spotul 4 – Aceeași voce de bărbat, dar pe un ton grav, mă avertizează că „deteriorarea sistemului nervos periferic poate avea simptome cum ar fi, de exemplu, furnicăturile și senzația de amorțeală”. Aoleu! Îmi mișc degetele de la mâini. Omul din reclamă îmi recomandă ceva care „contribuie la funcționarea normală a sistemului nervos”. Oare mai am nervi să ascult reclamele astea?
Spotul 5 – Altă reclamă, altă voce! Un bărbat mă anunță că trebuie să-mi pregătesc imunitatea pentru sezonul rece și mă trimite în farmacii ca să caut niște produse dintr-o gama de vitamine care-mi asigură „de trei ori protecție”. De trei ori? Dar de ce nu de „cinci ori” sau de „șapte ori”? De ce o protecție așa de mică?
Spotul 6 – Iată o reclamă pentru combaterea buruienilor și dezvoltarea plantelor agricole! Oare cum s-a rătăcit în acest calup plin de pastile pentru sănătatea oamenilor? Reclama asta se adresează fermierilor, pentru că radioul public are audiență mare în mediul rural.
Spotul 7 – O doamnă îmi mărturisește că avea probleme cu gingiile până când a descoperit o pastă de dinți care protejează împotriva sângerării gingivale. M-am spălat pe dinți! Dacă mai stau mult cu aceste reclame, voi fi spălat și pe creier.
Spotul 8 – „Dureri în gât?”. Iarăși „dureri”? Ce fac ăștia, reiau reclama de dinainte? Nu! Este un sirop pentru dureri în gât. Nu mă doare!
Spotul 9 – O voce impetuoasă de bărbat mă anunță că „orice drum” duce la un supermarket. Doar în perioada asta beneficiez de reduceri de 25%… Oare o fi supermarketul la care premierul Marcel Ciolacu și-a luat de mâncare de 100 de lei ca să-i ajungă pentru o zi?
Spotul 10 – O voce duioasă mă întreabă: „Hemoroizii te fac să te simți ca pe ace?”. Nu, nu, nu! Nu mai rezist!
Spotul 11 – O doamnă o sfătuiește pe o altă doamnă să aibă grijă de vasele sale de sânge și să folosească un supliment alimentar care îi asigură „circulația sanguină normală la nivelul picioarelor”. Nu sunt în targetul reclamei.
Spotul 12 – O reclamă sobră îmi propune un unguent anestezic și antiinflamator împotriva urciorului la ochi. Dar m-am spălat pe ochi cu apă rece!
Spotul 13 – Pentru menținerea sănătății oaselor, mă sfătuiește o voce, trebuie să întreb în farmacii de un supliment care conține Calciu, Vitamina D3, vitamina K2 și K7. Mai bine caut să citesc Tabloul lui Mendeleev.
Spotul 14 – Cine spune că, odată cu înaintarea în vârstă, memoria începe să-ți joace feste? Un cuplu de seniori îmi recomandă cu dezinvoltură un supliment alimentar pentru memorie și „concentrare optimă”. Probabil că seniorii au pensii speciale, că tare veseli mai sunt.
Spotul 15 – Un alt magazin alimentar mă cheamă să-i descopăr ofertele cu reduceri în „limita stocului disponibil”. Of, Ciolacu!
Spotul 16 – O voce feminină mă informează că multe persoane se plâng de apariția papiloamele care au un aspect inestetic și provoacă disconfort. Serios? De aceea, îmi recomandă un unguent. Negul va dispărea în șase zile! Sigur? N-am de gând să particip la niciun concurs de frumusețe.
Spotul 17 – 50 de miliarde de bacterii bune conține un supliment alimentar care reface flora intestinală. 50 de miliarde de bacterii! Cum le-au numărat? Să reclam la Protecția Consumatorilor și să se ducă șeful Horia Constantinescu ca să le numere și dacă nu-i iese numărătoarea să dea o amendă? Să amendeze bacteriile!
Spotul 18 – Un supliment alimentar calmează bufeurile la menopauză. Nu sunt în target.
Spotul 19 – „Pentru o viață sănătoasă faceți mișcare cel puțin 30 de minute în fiecare zi…!”. În sfârșit, s-a terminat publicitatea! Câtă dreptatea are mesajul CNA după atâtea reclame pentru oase, ochi, hemoroizi, intestine, vase sangvine, piele și urechi!
Target corect
Cum să-mi încep săptămâna cu astfel de mesaje publicitare care mă fac să mă simt cel mai suferind om de pe pământ și care mă îmbătrânesc subit? În șapte minute de publicitate au fost difuzate 15 reclame pentru medicamente OTC (fără rețetă, n.red.), suplimente alimentare și dispozitive medicale. Este mult, este puțin?
Ca durată, calupul se încadrează prevederilor legale din audiovizual privind difuzarea publicității. Apoi, dacă ne uităm în sondajele de audiență, care arată că publicul majoritar al radioului public are vârste ridicate, atunci alegerea investitorilor în publicitate este corectă: vizează targetul predispus mai repede la afecțiuni.
Numai că avalanșa de reclame din domeniul farmaceutic și sănătate, care se repetă în fiecare dimineață în calupuri (am verificat și în următoarele dimineți ale zilelor lucrătoare la RRA!) creează atât dependență de pastile și farmacii (caută în farmacii!), cât și o confuzie a brandurilor în mințile tulburate ale românilor.
Aglomerația este cea mai periculoasă „boală” pentru brandurile comerciale, pentru că nu reușesc să se fixeze în mintea consumatorului. Din perspectiva consumatorilor, un astfel de calup aglomerat este inutil, pentru că omul nu rămâne cu nimic, ca și cum n-ar fi fost difuzat.
Câte reclame au fost difuzate
Am consultat rapoartele de monitorizare ale publicității radio. În primele nouă luni ale acestui an, cele 13 rețele de radio monitorizate de Biroul Român de Audit Transmedia (BRAT) au difuzat 119.645 de reclame din domeniul farmaceutic și sănătate. (Sunt monitorizate 12 stații private și RRA).
Volumul de spoturi este mai mare 12% față de cel înregistrat în aceeași perioadă a anului trecut. Mai mult, volumul reprezintă 19% din numărul total de reclame difuzate de radiourile monitorizate în primele nouă luni ale anului. Publicitatea din sectorul farmaceutic & sănătate ocupă locul secund ca investiții în piața radio, după promovarea magazinelor (supermarketuri și hipermarketuri). În anul 2022, companiile de retail au avut 261.497 de spoturi radio (31,7% din volumul total), iar sectorul farmaceutic a comandat 144.036 (20%).
Monitorizarea BRAT arată că, în primele nouă luni ale anului, Radio ZU a difuzat 29.167 de spoturi din sectorul farmaceutic & sănătate, cel mai mare volum de pe piața radio. Pe locul secund s-a plasat Radio România Actualități, care are în majoritate branduri de la distribuitorul farmaceutic Zdrovit, cu un volum de 15.174 de spoturi difuzate. A treia poziție este ocupată de Europa FM cu 12.040 spoturi.
Pe măsură ce vom avansa în sezonul rece, frecvența reclamelor radio la medicamentele OTC și suplimente va crește. Va fi de-ajuns să ciulim urechile la radio pentru a afla ce putem lua din farmacii pentru răceală, gripă, imunizare, migrene…
*Notă: Monitorizarea a fost făcută în dimineața zilei de 16 octombrie. În text nu au fost inserate brandurile pentru că nu am dorit să le fac reclamă.
foto: 123rf.com
Vezi rezultatele alegerilor prezidențiale – turul 1 și află când este turul al doilea al votului pentru președinție!