Nevoia încurajării unei mobilități mai puțin poluante, mai prietenoase cu mediul și care să facă orașele României mai respirabile e incontestabilă.

Dar nu orice măsură care se declară a fi verde este automat lăudabilă – unele astfel de politici verzi pot fi simultan injuste din punct de vedere social, dar și o risipă de bani.

Obiectivul de mediu poate fi atins, dar se pune întrebarea dacă obiectivul respectiv nu ar putea fi îndeplinit cu bani mai puțini sau dacă cu exact aceleași sume rezultatele nu ar putea fi maximizate.

Cea mai mare primă din Europa, de 10.000 de euro, o dă România

Cum poate statul descuraja folosirea mașinilor poluante? În mai multe feluri. Poate oferi ecobonusuri, așa cum face statul român, dar și alte țări europene, precum Franța, Italia sau Germania celor ce achiziționează vehicule electrice sau hibride.

De asemenea, poate oferi facilități fiscale,  cum ar fi reducerile sau chiar scutirile de la plata unor impozite, ca de exemplu  taxa de înmatriculare. Alternativ, mai are la dispoziție și instrumente care descurajează folosirea unor vehicule poluante, cum ar fi introducerea unor taxe speciale pe vehiculele poluante. 

foto: 123rf.com

Dintre toate aceste pârghii, statul român alege să facă uz de una singură – să subvenționeze achiziția de mașini electrice sau hibride. Și nu e vorba de o subvenție oarecare – România oferă  cea mai mare primă pentru achiziția mașinilor electrice din Europa, de circa 10.000 de euro!

Dintr-odată, ne comportăm ca bogătanii Europei. Suntem codași la protecție socială, pentru că, să vedeți, nu avem bani. Codași la educație. La sănătate. Dar bani se găsesc și ne transformăm brusc în campioni europeni când e vorba să aruncăm cu bani către un segment de populație  care e  departe de a fi cel mai nevoiaș.

Ca de obicei, statul român găsește întotdeauna bani când e vorba să sprijine mediul de afaceri sau clasa înstărită. 

Să descurajăm poluarea, nu să încurajăm ceea ce epatează

Fiind o țară săracă, bunul-simț ne spune că am putea oferi, spre exemplu,  ecobonusuri  ceva mai mici ca valoare, dar mai multor beneficiari. Nici o altă țară europeană nu oferă prime de 10.000 de euro.

Cine face din mașină un simbol al statutului social nu are decât să plătească pentru asta din buzunarul său, nu există nici un motiv pentru care statul ar subvenționa nevoile de validare socială ale unora, făcându-le un cadou de 10.000 de euro.

Politicile guvernamentale trebuie să descurajeze poluarea, nu să încurajeze fanfaronada. Apoi, în acordarea acestor prime ar putea ține cont și de veniturile persoanei respective, cum se practică, spre exemplu, în cazul Franței.

Dacă decuplăm politicile de mediu de imperativul justiției sociale, riscăm să periclităm însuși obiectivele ecologice, prin delegitimarea lor.

Eliminată de guvernul PSD, taxa auto a repus România în poziția de cimitir al mașinilor

Nu în ultimul rând, cu o floare nu se face primăvară. E nevoie de o abordare integrată pentru a încuraja o mobilitate sustenabilă.

În momentul de față, încă nu avem în vigoare o taxă auto pe prima înmatriculare a mașinilor second-hand. Ministrul mediului, Costel Alexe, același care ne vorbește despre importanța reducerii poluării când trebuie să justifice programul Rabla Plus, ne anunța la începutul anului acesta că Executivul nici măcar nu intenționează să  facă ceva anul acesta în privința taxei auto.

Ca o paranteză, apropo de taxa auto  – după ce a fost concepută de la bun început în mod problematic, apoi modificată, recalculată și rebotezată succesiv drept taxă de poluare, timbru de mediu, taxă pentru emisii poluante,  aceasta a fost eliminată complet în 2017 de către guvernul PSD.

Foto: Hepta

Asta a făcut ca România să devină  cimitirul mașinilor vechi din Uniunea Europeană – vârsta medie a mașinilor a sărit de 15 ani, mult peste media statelor occidentale.

Oricât ai suplimenta programul Rabla Plus, nu ai cum să schimbi nimic fundamental în privința poluării și calității aerului, atâta timp cât două din trei mașini din parcul auto din România sunt second- hand.

Ministrul Cîțu ne anunța și el la începutul anului curent că nu crede că o taxă de poluare ar rezolva problema. Dar oare  subvenționarea dorinței de statut social prin programul Rabla Plus va rezolva poluarea?

În forma sa actuală, Rabla Plus rezolvă o singură problemă – aceea a PR-ului guvernamental într-o perioadă electorală. Cam atât.

 
 

Urmărește-ne pe Google News