Totodată, modificările propuse sunt în sensul că pedepsele privind conducerea fără permis să fie date numai cu executare în regim penitenciar.

Este de menționat faptul că această propunere nu a modificat încă legislația penală actuală, urmând a fi pusă în discuție și în Camera Deputaților, unde va putea suporta și alte modificări sau completări. 

Important este însă de unde a plecat această inițiativă: în luna iulie a anului curent, în Parcul Pantelimon din București, un minor în vârstă de 17 ani a condus un autoturism fără a deține permis de conducere și a provocat decesul unui copil în vârstă de 9 ani, iar o fetiță de 7 ani a rămas fără un picior, fiind mutilată astfel pe viață. 

Pentru acest caz, din nefericire, orice modificare a legislației nu poate schimba consecințele, care, din păcate pentru familia lovită de această nenorocire, sunt ireversibile. 

Totodată, din evidențele Direcției Rutiere din cadrul Poliției Române, pentru perioada 2021-2023, situația statistică privind infracțiuni rutiere prezintă un număr îngrijorător de mare, astfel: 

  • Au fost depistați în trafic un număr de 34.433 de conducători auto aflați sub influența alcoolului sau a substanțelor interzise.
  • S-au înregistrat un număr de 13.995 de accidente grave.

Iată că, pentru toate aceste situații, se impune modificarea legislației rutiere pe fondul numărului mare de accidente care conduc la adevărate drame, cu pierderi de vieți omenești, precum și datorită faptului că legislația actuală, nemodificată din 2012, este mult prea blândă și trebuie actualizată în raport de aceste consecințe negative. 

Ce ar însemna însă toate aceste noi propuneri?

Dacă este să comparăm actualele prevederi legale cât și propunerile adoptate de Senat putem observa următoarele diferențe semnificative:

  • Pedepsele pentru cei care conduc fără permis să fie executate doar în regim de detenție – nu ca până acum și cu posibilitatea unei pedepse cu suspendare – iar acestea să fie majorate de la 1 la 5 ani, de la 3 la 7 ani, practic cu o treime!
  • Pentru cei care conduc fără permis și produc accidente cu daune materiale sau victime, se propune majorarea cuantumurilor pedepselor: ca în loc de 3-5 ani, cât sunt acum, să fie majorate cu 1/3 în cazul unor daune materiale și până la jumătate în cazul provocării decesului unor persoane. Practic acestea pot ajunge și până la 9 ani.
  • Pentru cei care încredințează autoturismele unor persoane fără permis se propune majorarea limitelor de pedeapsă – care în prezent sunt de la 1 la 5 ani – urmând a fi majorate de la 3 la 7 ani.

În opinia mea, toate aceste modificări sunt necesare, însă cu păstrarea unui echilibru între faptă și răspundere, formele propuse nefiind clare în privința diferențierii consecințelor fiecăreia dintre fapte.

Spre exemplu, propunerea privind sancționarea unei persoane care a încredințează un autoturism altei persoane care se află în stare de ebrietate sau sub influența substanțelor interzise, în opinia mea, nu se va putea adopta deoarece vine în contradicție cu prevederile Directivei 2009/103/CE a Parlamentului European. 

Aceasta prevede (la art. 23) faptul că nu li se poate imputa o sancțiune pasagerilor că au urcat în autoturisme alături de conducători auto care au consumat alcool sau alte substanțe, deoarece pasagerii nu pot evalua corect gradul de intoxicare a șoferului, aceștia neputând obiectiv realiza fără echipamente specifice diferențierea între consumul în limita contravențională sau cea penală.

Mai mult decât atât, este necesar a se aștepta și soluția Înaltei Curți de Casație și Justiție care se va pronunța, pe data de 9 decembrie 2024, pentru stabilirea unei valori-prag pentru infracțiunea de conducere a unui autovehicul sub influenţa drogurilor. 

Iată că, pe de o parte, se propune modificarea legislației în sensul înăspririi sancțiunilor iar, pe de altă parte, instanțele judecătorești sunt în situația posibilă de a stabili o valoare minimă privind intoxicația cu substanțe interzise la volan. 

În opinia mea, acest diferend arată faptul că există inechități între prevederile legale și sancțiuni, chiar ale aceleiași situații, cum este și cazul de față. Dacă nu se va ajunge la un consens unitar, numărul uriaș de accidente pe fondul alcoolului, drogurilor sau al conducerii fără permis nu vor scădea!

Până la aplicarea unor modificări concrete, rămânem să asistăm pasibili la drame zilnice pe drumurile publice și să ne învățăm cu ceea ce spunea Constantin Rădulescu Motru în trecut: 

„Românului îi este greu până se apucă de ceva, că de lăsat se lasă ușor”.

Foto: Inquam Photos / Cornel Putan

 
 

Urmărește-ne pe Google News