Și culmea că aveam ocazii: mai ales începeam să mă bucur de lucruri minime, mici, neesențiale: wow, azi am o felie de pâine, wow și o jucărie de lemn, wow buburuza și lumina soarelui!
Ce observ în noua industrie psihoterapeutică a fericirii e că ea produce mai multă nefericire decât Industria Apocalipsei din care vin. De ce? E complicat, dar e cert că toată această terapeutică individuală și prafuri nu ajută decât punctual.
Terapia este construcția unei strategii defensive particulare: ea maxim ce îți promite e că va ameliora suferința, o va stopa. Sau mai degrabă îți va da o pastilă de calmare. Ea nu schimbă, ci cumva te bagă în transă: anesteziază rana, nu o vindecă.
Eu nu cred în terapii individuale. Asta nu înseamnă că ele nu sunt necesare – de ele nu scăpăm în noua cultură și societate structural depresivă.
Însă acest tip de abordare este de un individualism și egoism feroce: adâncește starea de fapt. E ca și cum ar spune: cauza tuturor lucrurilor ești tu. Totul se reduce la un „act individual-privat”.
Are loc un soi de „privatizare a fericirii” și transferarea ei într-o zonă a procedurilor medical-farmaceutice.
În realitate este vorba de un cumul de factori sociali, culturali, economici, politici care produc o lume în care ești și tu acolo alături de mulți alții – o societate.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_1c8b015f5ead719cd17b500a64681028.webp)
Eu nu cred mai deloc că tot acest management al fericirii pe care ți-l vinde acest Happiness Officer este o soluție pe termen mediu și lung. Toată această nouă limbă a fericirii sau toată practica folosită de noua marketologie a fericirii mi se pare profund nocivă și în plină eroare.
Această nouă limbă „pozitivă” care exclude negativul e aberantă. Această tendință de excludere a „toxicității” și „nocivului” din toate formele de relație pare inumană. Mai ales că e o abordare „tehnocrată” – verificarea cuvintelor, gesturilor: aici nu poți vorbi și nu te poți comporta decât „aseptic”. E practic o formă de sectarism puritan „psihoreligios” laic. Iar la secte mă pricep. Baza e limbajul și emoția.
Asta nu înseamnă că „toxicitatea” nu există: o da, e mult mai multă decât crede „lumea bună”. Suntem o specie de care se teme și iadul, că Pământul deja e terminat. Dar nu cred că tehnica și emoțiile sunt suficiente: schimbăm limbajul și dispare răul? Vorbim „pozitiv”, mimăm „pozitivi” și fuge „toxicitatea”? Nu, ea se transformă – sub cei mai frumoși îngeri se pot ascunde cele mai abisale nocivități.
Răul din noi are multiple chipuri – mai ales chipuri angelice.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_5aaa9796c93cb3102ef59536a9b40593.jpg)
Toată această pop-psihologie care este în mare vogă – până și copiii vorbesc despre toxicitate – acum mi se pare doar o industrie a fericirii care se folosește în mare de nefericirea oamenilor pentru a profita de asta.
Repet: cu siguranță sunt acolo și lucruri utile. Dar fundamentul ei mi se pare total greșit. Ea nu reduce nefericirea noastră, ci o amplifică – mai ales prin această individualizare excesivă. Și o comercializează – chestiune profund nocivă.
Cea mai mare minciună este soluția individuală – nu putem fi fericiți individual: fericirea și nefericirea noastră țin nu doar de noi, ci și de ceilalți.
E ca și sănătatea – ea poate da efecte pe termen lung dacă e publică și universală, nu individuală și privată.
Când vom vedea și vom înțelege că fericirea și nefericirea noastră sunt comunitare, sunt de grup – când vom căuta soluții pentru toți nu doar pentru noi, dat fiind că fericirea sau nefericirea noastră nu e doar în noi, ci și în afara noastră – poate atunci vom mișca ceva.
Poate cu societatea în ansamblul ei e o problemă? Cum se face că trăim în cea mai bună dintre lumi posibile cu cei mai nefericiți și deprimați oameni? Noua industrie a fericirii pare un soi de dresaj de supunere și acceptare a acestei condiții.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_71902f3e45545017dc3800b0cfea7fa8.jpg)
Iar faptul că educația a devenit doar pentru fericire, plăcere, comoditate nu face decât să producă „subiecți umani” total nepregătiți pentru realitate: gata depresivi și nefericiți.
Educația nu trebuie să fie comodă, plăcută, fericită – trebuie să aibă toate ingredientele incomodului, efortului, disconfortului și cu toate elementele nefericirii la pachet. Pentru că așa e viața: plină de suferință și nefericire.
Când ești pregătit pentru nefericire, atunci vin și fericirea, și bucuria: pentru că le cauți și speri la ele. Tinzi spre ele.
Aceste false oaze de fericire și comoditate create artificial, aceste false conștiințe ale binelui individual – ghetourile fericirii – nu fac decât să accelereze nefericirea noastră.
Cea mai mare minciună a actualității este mitul fericirii individuale – acest nou iad depresiv. Nu există așa ceva. De aceea mergem cu religiozitate la purgatoriul terapeutic.
În realitate, fericirea este o construcție colectivă. Speranța, la fel. Dar mai ales să nu conectăm relația de fericire cu ideea de acumulare și consum: care e un soi de drog ce duce la autodevorare și depresie sigură. Excesul e mai periculos decât penuria.
Era și un banc faimos pe vremuri: copilul crescut în industria fericirii și bunăstării care a primit un cal de sărbători era total nefericit – doar un cal? – iar cel apocaliptic care a primit o balegă era fericit: pentru el era semn că pe undeva e și calul.
Acest tip de perspectivă construiește orizontul speranței și al fericirii.
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/04/61kzapckdl-666x1024.jpg)
P.S. Pe acest subject recommend, o carte scrisă academic cu cifre și tate: Manufacturing Happy Citizens by Edgar Cabanas & Eva Illouz.

Gringo84 • 09.04.2025, 17:22
Eu cred că singura formă de construcție și "întreținere" a creierului este un mecanism de căutare a resurselor și identificarea pericolelor in drum spre acestea,și pentru asta avem sistemul hormonal care operează cu adicții în logica provocare-recompensa,care,în abundența și confortul lumii moderne,este aproape inutil și de aici avem un conflict major între "hardware și software"...Problemă nu e nouă, și primul tratament "homeopat" să zicem așa,este austeritatea auto impusă, utilizată în mediul religios drept cale spre iluminare,fericire... adică spre "echilibru" ...din perspectivă cerebrală... Austeritatea auto impusă este soluția mai multor probleme ale lumii moderne,cum ar fi impactul climatic al omului,criză economică și pacea globală...dar este posibilă doar prin asumare individuală și "aroganța" omnipotenței societății nu are ce căuta aici.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_6178e33c77b5ec9d1bd1fe8fe886f872.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_5340426a8ab270d3f7baa25d09ebac1e.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_b51e8ac67f15c23d130774c9434b700b.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_a419f02bce79a474170c7af0734965e9.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_41ab469879bced0eb356e1abfc0316a5.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_049a14fdf1d62a8a63daf72bc770d825.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_02bd103b2ab9909c4d3ff20d17821b6a.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_79d6a0b35fcf797f5a3e5694daa917e6.jpg)