Priviți această fotografie, primită de la „Reșița de neuitat”, pe care scrie Colectivul secției de Motoare Diesel, alături de primul motor (1960). Este făcută la Reșița la începutul anilor 60 ai secolului trecut. Ce avem acolo? Un colectiv de ingineri, muncitori și alți specialiști care au produs un prim motor diesel. Nu știu dacă e primul, în general, sau primul de asemenea anvergură. 

Cert este că e o lucrare importantă. Motorul e imens. Pare a fi un eveniment important: pentru ei și comunitate. Un motor diesel de o astfel de anvergură la acea vreme nu era la îndemâna oricui.

Știu, poate mă mai repet, dar nu dăunează nimănui să regândim anumite lucruri.

Departe de mine gândul de a plânge după fabrici și uzine – și mai ales clădiri. Am lucrat un an la uzina de frigidere: coșmarul vieții mele. Nu aș dori nimănui să ajungă în fabrici și uzine. Doar că viața e complicată și complexă: inginer sau căpșunar? 

Mai simplu: joburi care necesită un nivel ridicat de educație, calificate sau munci necalificate? Ce alegem? Ce-i îndrumăm pe copii cu tot respectul pentru toate muncile? Dar toţi ştim că ieșirea din sărăcie şi atingerea unui confort de viață mai ridicat, mai bine remunerat sunt date de cunoaștere, educație şi joburi cât mai calificate spre care tindem.

Dosarul „Ferma Băneasa”: unde a muncit Remus Truică în perioada detenției. Milionarul a fost eliberat din închisoare chiar la prima încercare
Recomandări
Dosarul „Ferma Băneasa”: unde a muncit Remus Truică în perioada detenției. Milionarul a fost eliberat din închisoare chiar la prima încercare

250 de ani de foc

Acum un an am stat puțin la Reșița: un oraş cu o istorie industrială fascinantă. O zonă spectaculoasă cu o istorie și mai spectaculoasă: acel Silicon Valley al industriei românești. Da, cu rădăcini în vechiul Imperiu Habsburgic. Atenție: după ce a trecut și a devenit parte a României Mari, tradiția locului nu a fost oprită, ci continuată. Când au venit comuniștii, tradiția nu a fost oprită, ci continuată: investiții imense în pregătirea de cadre, în dezvoltarea infrastructurii de producție etc. Au fost multe probleme, dar a existat o continuitate în dezvoltare.

250 de ani a durat focul – cu asta se mândresc reșițenii. 250 de ani de continuitate într-un domeniu atât de complex – metalurgie și industria constructoare de mașini – nu e deloc puțin, mai ales aici unde tradiția se termină înainte de a începe. Dar se pare că în noua configurație economică nu mai merge – totul la fier vechi și băgăm un hipermarket: 250 de ani de foc sunt stinși de un butoi de Coca-Cola. Tot roșu, dar altfel de roșu. De ce producție când putem consuma precum lăcustele.

Vor sări cei cu progresul financiar speculativ pentru care lumea e un bazar turcesc de speculă – așa cu fabrici și mine de bitcoini, cu start-upuri și munci imateriale, cu corporații IT de pus etichete pe borcane invizibile. Așa e noua lume. Pe bune?

Doctorița din Suceava acuzată că cerea pacienților cu cancer bani, miere, caşcaval şi brânză, condamnată la trei ani de închisoare
Recomandări
Doctorița din Suceava acuzată că cerea pacienților cu cancer bani, miere, caşcaval şi brânză, condamnată la trei ani de închisoare

Bun. Să revenim la motor. Puțină atenție, căci e ideea centrală despre modernizare și dezvoltare a României.

La Reșița m-am văzut cu mai mulți ingineri de școală veche: din cei care au făcut motoare pentru vapoare & locomotive și turbine pentru hidrocentrale. Nu știam cum arată ele decât din poze. Un inginer care a lucrat în anii 70 la a treia generație aici din zonă, om care știe cu ce se mănâncă domeniul, mă întreabă: tu ai văzut cum arată un motor de vapor adevărat? Am văzut vapoare multe, am trăit în cele mai mare porturi din est, Odessa-Marea Neagră, Reni-Dunăre, m-am plimbat cu ele. Dar motor? Nu. 

Vezi blocul acela imens de vizavi? Ei bine, un motor de vapor e cam cât clădirea aceea. Poate exagera, dar nu mult. Și atenție. Vine informația care m-a dat gata: aici vine esența problemei dezvoltării. Zice: tot ciclul de realizare, de la concepere, proiectare, inginerie, turnare, producere de piese și realizare efectivă, se făcea aici. 

Atenție: nu era un puzzle cu piese din toată lumea, cu ingineri în Japonia, cu piese în Germania sau China și cu forță de muncă ieftină prin lumea a treia la asamblarea de montare. Cam cum se face acum: bogații cu munca supercalificată, de unde scot profitul maxim și „aborigenii” cu munca necalificată prost plătită, pe care o pot pierde ușor, căci muncă necalificată poate face oricine. Mai puțin muncă calificată. O, nu – tot ciclul de la creier, de la ingineria supercalificată la strungar și munca de jos – tot ciclul era aici între câteva străzi. Astăzi este de neimaginat așa ceva…

Ultimul nonstop care mai funcționează la Timișoara. Istoria instituției centrale în România anilor ‘90 – magazinul de la colțul blocului
Recomandări
Ultimul nonstop care mai funcționează la Timișoara. Istoria instituției centrale în România anilor ‘90 – magazinul de la colțul blocului

Știți ce înseamnă această linie de concepere și producție, întregul ciclu de creație și producție a unor motoare de o asemenea anvergură? 

Asta presupune câteva lucruri: a) oameni superinstruiți, calificați, care pot produce o muncă cu o valoare inestimabilă; b) că acești oameni sunt rezultatul unui lung proces de educare (un inginer și un medic nu-i produci în 3 luni, ci în 30 de ani de educație sistemică); c) că există o infrastructură care pregătește această masă imensă de specialiști; d) că există o pregătire graduală pentru întregul ciclu: de la ingineri supercalificați la specialiști și muncitori medii, dar bine pregătiți să asigure întregul ciclu de producție; e) că există o piață în care ei se pot integra și practica aceste meserii; f) că există o continuitate, o dezvoltare etc.

Acestea sunt condițiile minime pentru dezvoltare. Nu poți face modernizare și dezvoltare fără acest minim ciclu – nu faci cu unii care culeg căpșuni, cu toată dragostea față de ei. Poți aduce toate investițiile lumii: cadrele rezolvă tot. Ai nevoie de oameni calificați, personal și cadre calificate (resurse umane e noua limbă de lemn). Mai ales azi.

Asta înseamnă modernizare și dezvoltare. Când ai un întreg ciclu de producție sau mai degrabă de oameni educați și infrastructura care să-i producă, procesul modernizării e aici. 

Da, poate să nu mai fie nevoie de motoare diesel – trecem pe alt tip de motoare. Producem altceva. Dar oamenii care au produs întregul ciclu și au realizat aceste minuni ale tehnicii pot trece oricât pe alte domenii. Fabrica, uzina, linia de producție, clădirea sunt cele mai ieftine lucruri. Cea mai scumpă și greu de realizat este resursa umană competentă – e nevoie de minimum 30 de ani de pregătire sistemică cu investiții enorme. Să produci căpșunari și culegător de sparanghel nu te costă nimic: munca necalificată însemnă damnare la subdezvoltare și sărăcie: în cazul nostru demodernizare. Respectăm toate muncile, nu asta e problema: dar nu asta e calea spre dezvoltare.

Firește, vor sări „experții sugativă” cu cifre și bitcoini, IT-iști și propagandiști ai bursei care cred că economia e o bișniță mai sofisticată: noii Caritas de Wall Street. Noi nu muncim, noi facem bani e doar parţial adevărat. Dacă ne uităm atent la dezbaterile din țările occidentale, vedem o amplă discuţie despre nevoia de reindustrializare, recalificare şi teama de zonele Asiei care au monopolizat producția, mai ales din obsesia Occidentului pentru dezindustrializare şi dislocarea ei în Asia. Dar e o altă discuție.

Nu trebuie să fii mare specialist ca să vezi cum cicluri imense de pregătire, de specialiști, de producție au fost distruse. Azi dacă am primi schițele MAN sau de alte motoare, nu ar avea cine să le descifreze, ca să nu mai vorbim să le producă și monteze. Simțiți diferența?

Resursa umană calificată, marea pierdere a ultimilor 30 de ani

Deprofesionalizarea unor pături imense prin distrugerea producției și împingerea lor spre zone necalificate fără a li se oferi nimic în loc: ingineri care vând blugi turcești – faimoșii ani 90. Prin distrugerea constantă a sistemului de educație tehnic de la universități la școli profesionale. În anii 90-2000 s-au pierdut nişte tempouri şi s-au distrus nişte cicluri şi o întreagă infrastructură educatională pe meserii tehnice.

Pentru că eu știu că un om care a făcut motoare pentru locomotive și vapoare, turbine pentru electrocentrale, mașini și alte minuni poate face orice, oricând. Un om care știe să facă doar munci necalificate nu poate face decât aceste munci prost plătite. Mai bine exportăm bușteni și importăm de la mobilă la scobitori. Mai nou, am văzut asta în pandemie, nu suntem capabili nici să ne facem niște măști banale pe care în anii 70 le făceau și copiii în școală. Mai bine exportăm forță brută de muncă necalificată.

Tragedia nu e că au dispărut fabricile și uzinele – le putem reface oricând. Tragedia e că am pierdut această infrastructură de pregătire și acest ciclu de resurse umane imens. Tragedia e că nu mai dispunem de resurse umane calificate, educate pe meserii reale – de la școli profesionale tehnice la decăderea universităților tehnice. Și nici nu mai avem cu ce  produce noile resurse umane tehnice calificate. Ba mai mult, cele puține pe care le producem le producem pentru export – aici rămâne tot mai puțină forță de muncă calificată. Iar ca să repornești mașinăria, ai nevoie de un ciclu de minimum 20 de ani de investiții sistemice nu doar în educație, ci și în oferta posteducație care să-i țină aici. Dacă vrem modernizare și bunăstare pentru toți. Căci pe cont propriu suntem deja ca lupii: ne halim singuri, nu trebuie să mai vină dușmanii.

Să sperăm că intrăm în epoca reinventării noastre – ar fi timpul.

Urmărește cel mai nou VIDEO

Google News Urmărește-ne pe Google News

Comentarii (8)

litovoi   •   28.07.2024, 10:23

Inginerul cu care ati vorbit mintea in stilul propagandistilor bolsevici. La Resita s-au facut motoare diesel licenta SULZER pentru locomotive, motoare navale semirapide licenta MAN, motoare navale in doi timpi licenta MAN si motoare navale semirapide licenta ALCO. Motoarele navale semirapide MAN 6AL52 si 8AL52 au creat multe probleme in exploatare, mai multe nave au fost imobilizate cu anii datorita avarierii arborilor cotiti care trebuiau inlocuiti, nici motoarele lente in doi timpi MAN nu au fost mai fiabile. Faptul ca am cumparat licente nu este o rusine, sunt foarte putine firme care produc motoare navale mari de conceptie proprie ( Sulzer, MAN, Burmeister-Wain, Wartsila, Mack), chiar si firme japoneze de prestigiu fac motoare navale sub licenta. Problema este realizarea efectiva, respectarea tehnologiei si tolerantelor maxim admise, calitatea materialelor folosite. Si acolo in cele mai multe uzine socialiste era jale.

    gri57   •   09.08.2024, 09:51

    litovoi   •  28.07.2024, 10:23

    Inginerul cu care ati vorbit mintea in stilul propagandistilor bolsevici. La Resita s-au facut motoare diesel licenta SULZER pentru locomotive, motoare navale semirapide licenta MAN, motoare navale in doi timpi licenta MAN si motoare navale semirapide licenta ALCO. Motoarele navale semirapide MAN 6AL52 si 8AL52 au creat multe probleme in exploatare, mai multe nave au fost imobilizate cu anii datorita avarierii arborilor cotiti care trebuiau inlocuiti, nici motoarele lente in doi timpi MAN nu au fost mai fiabile. Faptul ca am cumparat licente nu este o rusine, sunt foarte putine firme care produc motoare navale mari de conceptie proprie ( Sulzer, MAN, Burmeister-Wain, Wartsila, Mack), chiar si firme japoneze de prestigiu fac motoare navale sub licenta. Problema este realizarea efectiva, respectarea tehnologiei si tolerantelor maxim admise, calitatea materialelor folosite. Si acolo in cele mai multe uzine socialiste era jale.

    Chapeu - aveti 100 % . TOTI -fără excepție fugeau ca dracu' de tamaie de celebrele " semi-rapide " MAN de Resita . Erau un DEZASTRU ingineresc , logistic , piese de schimb etc . Era un blestem sa tot schimbi garniturile la tijele de răcire a pistoanelor - o porcărie sinistră . D-l Ernu ar avea șansa sa evoce si celebra vopsea Alb 13 produsa la fabrica high tech din Scornicești ( aia care trebuia aplicata de 3-4 ori ca sa lase in urma o dara umeda gălbuie )sau blugii Zimbru produși la Botosani . 75% din porcariile astea erau introduse in circuitul CAER - adică aveau desfacerea " asigurata " politic

gheorghe_2   •   27.07.2024, 14:26

E mult prea târziu să se mai poată repara ceva. Formarea cadrelor calificate în România a fost posibilă doar datorită existenței unui regim precum cel comunist. Un regim totalitar și importat din alte părți, care n-a prins rădăcini aici. De capul nostru, n-am fost în stare decât să ne reîntoarcem la situația din perioada interbelică, mai ales dacă avem în vedere educația populației. După 90, am aruncat la gunoi toate cadrele calificate de atunci, spunând că nu sunt bune și nu știu nimic, am închis, tăiat și vândut la fier vechi uzinele, în care lucrau respectivii - tot așa, nu erau bune de nimic - am distrus tot sistemul de pregătire a cadrelor medii și superioare, că era prost și comunist, am reglat totul și am ajuns unde ne doream: la o economie care are nevoie doar de șoferi, chelneri și secretare. Din toate cadrele de dinainte de 90, le-am salvat doar pe cele mai merituoase: ofițerii de Securitate și activiștii de partid. Acum o să mergem la vot,ca să le alegem pe beizadelele lor.

Mitica_Cornel   •   27.07.2024, 11:10

Domnule Ernu, nu stiu ce studii aveti, dar de ce considerati ca anul in care ati lucrat la fabrica de frigidere a fost cosmarul vietii Dvs? Apoi va doriti ca nimeni sa nu ajunga sa lucreze in fabrici si uzine ..... Cine sa produca atunci lucrurile de care avem cu totii nevoie? Cum sa functioneze economia acestei tari? Doar cu IT-isti, servicii bancare, etc.? Si aveti dreptate ca reindustrializarea Romaniei a devenit un vis indeparatat avand in vedere disparitia resursei umane calificate precum si distrugerea sistemului de invatatmant in ansamblu. Spuneti despre ''reinventarea'' noastra. Nu este nevoie sa reinventam absolut nimica. Tot ce trebuie este sa renuntam la reflexul ca atunci cand ne facem munca pentru care suntem platiti sa nu mai intreba, ''da mie ce im iese?''. Adica sa dispara SPAGA in viata noastra.

    Sfantul_Cuvios_Pafnutie   •   27.07.2024, 19:09

    Mitica_Cornel   •  27.07.2024, 11:10

    Domnule Ernu, nu stiu ce studii aveti, dar de ce considerati ca anul in care ati lucrat la fabrica de frigidere a fost cosmarul vietii Dvs? Apoi va doriti ca nimeni sa nu ajunga sa lucreze in fabrici si uzine ..... Cine sa produca atunci lucrurile de care avem cu totii nevoie? Cum sa functioneze economia acestei tari? Doar cu IT-isti, servicii bancare, etc.? Si aveti dreptate ca reindustrializarea Romaniei a devenit un vis indeparatat avand in vedere disparitia resursei umane calificate precum si distrugerea sistemului de invatatmant in ansamblu. Spuneti despre ''reinventarea'' noastra. Nu este nevoie sa reinventam absolut nimica. Tot ce trebuie este sa renuntam la reflexul ca atunci cand ne facem munca pentru care suntem platiti sa nu mai intreba, ''da mie ce im iese?''. Adica sa dispara SPAGA in viata noastra.

    Nu știu ce studii ai tu, dar evident printre ele nu se regăsește ceva care să permită înțelegerea unui text citit (asta ca să nu te fac *** funcțional, termen prea complex pentru tine). "Ce a vrut să zică autorul" este că munca într-o fabrică este foarte, foarte grea și, pentru mulți oameni, chiar este un coșmar, pe care nu i l-ar dori nimănui. Ia zi, cam câți mergeați în uzină cântând cântece patriotice, cu mersul ștrengarului? Câți vă ridicați dimineața din pat, trăgeați aer adânc în piept, și strigați, plini de veselie, că vă începe tura? De ce se calcă în picioare oamenii să termine facultăți și să lucreze la birouri? Nu cumva tocmai ca să scape de munca fizică debilitantă dintr-o fabrică? Sau te pomeni că pentru tine idealul în viață ar fi lucrul la bandă, alături de "tovarăși"?

    Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

    Horea33   •   27.07.2024, 13:07

    Mitica_Cornel   •  27.07.2024, 11:10

    Domnule Ernu, nu stiu ce studii aveti, dar de ce considerati ca anul in care ati lucrat la fabrica de frigidere a fost cosmarul vietii Dvs? Apoi va doriti ca nimeni sa nu ajunga sa lucreze in fabrici si uzine ..... Cine sa produca atunci lucrurile de care avem cu totii nevoie? Cum sa functioneze economia acestei tari? Doar cu IT-isti, servicii bancare, etc.? Si aveti dreptate ca reindustrializarea Romaniei a devenit un vis indeparatat avand in vedere disparitia resursei umane calificate precum si distrugerea sistemului de invatatmant in ansamblu. Spuneti despre ''reinventarea'' noastra. Nu este nevoie sa reinventam absolut nimica. Tot ce trebuie este sa renuntam la reflexul ca atunci cand ne facem munca pentru care suntem platiti sa nu mai intreba, ''da mie ce im iese?''. Adica sa dispara SPAGA in viata noastra.

    Stai jos Gogu, n-ai priceput nimic! Ai auzit de analfabetul funcțional? *** funcțional e persoana care citește ceva și nu înțelege ce citește...

    Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

      Mitica_Cornel   •   27.07.2024, 14:57

      Horea33   •  27.07.2024, 13:07

      Stai jos Gogu, n-ai priceput nimic! Ai auzit de analfabetul funcțional? *** funcțional e persoana care citește ceva și nu înțelege ce citește...

      Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

      Am inteles foarte bine ce a scris. Uite citatul la care ma refeream: "Departe de mine gândul de a plânge după fabrici și uzine – și mai ales clădiri. Am lucrat un an la uzina de frigidere: coșmarul vieții mele. Nu aș dori nimănui să ajungă în fabrici și uzine." Sunt si eu curios de ce a fost cosmarul vietii lui? In rest i-am dat dreptate omului. Iar parerea mea ca atata timp cat smecheria, spaga, "ma descurc" etc vor fi elementele de baza ale acestui popor, nu avem nici o sansa la mai bine.

        Horea33   •   27.07.2024, 18:14

        Mitica_Cornel   •  27.07.2024, 14:57

        Am inteles foarte bine ce a scris. Uite citatul la care ma refeream: "Departe de mine gândul de a plânge după fabrici și uzine – și mai ales clădiri. Am lucrat un an la uzina de frigidere: coșmarul vieții mele. Nu aș dori nimănui să ajungă în fabrici și uzine." Sunt si eu curios de ce a fost cosmarul vietii lui? In rest i-am dat dreptate omului. Iar parerea mea ca atata timp cat smecheria, spaga, "ma descurc" etc vor fi elementele de baza ale acestui popor, nu avem nici o sansa la mai bine.

        De aia! Nu te-ai prins până acum că cea mai plăcută activitate din lume pentru unul poate fi coșmar pentru altul? Stai jos, Gogu! Nota 4! Pricepe că suntem diferiți, fiecare are dreptul la o părere, fiecărui om îi poate plăcea ceva sau urî din tot sufletul altceva!

Vezi toate comentariile (8)
Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.

Sinistrații din Galați, afectați de inundații, au primit donații de la unii români: șosete uzate și lenjerie intimă purtată
Știrileprotv.ro
Sinistrații din Galați, afectați de inundații, au primit donații de la unii români: șosete uzate și lenjerie intimă purtată
Este vestea momentului în showbiz-ul românesc! A tot încercat să își ascundă SARCINA și a reușit, însă nu pentru mult timp. S-a aflat! Marea noastră VEDETĂ este ÎNSĂRCINATĂ
Viva.ro
Este vestea momentului în showbiz-ul românesc! A tot încercat să își ascundă SARCINA și a reușit, însă nu pentru mult timp. S-a aflat! Marea noastră VEDETĂ este ÎNSĂRCINATĂ
Sorana Cîrstea, declarație de dragoste de ziua lui Ion Alexandru Țiriac. Poză rară, de cuplu, cu sportiva și moștenitorul lui Ion Țiriac
Libertateapentrufemei.ro
Sorana Cîrstea, declarație de dragoste de ziua lui Ion Alexandru Țiriac. Poză rară, de cuplu, cu sportiva și moștenitorul lui Ion Țiriac
Klaus Iohannis, o ultimă deplasare de 5 stele, într-un avion de lux! Unde a plecat președintele României cu private jet-ul
FANATIK.RO
Klaus Iohannis, o ultimă deplasare de 5 stele, într-un avion de lux! Unde a plecat președintele României cu private jet-ul
„Psihic a fost greu” » Adrian Petre dezvăluie cum l-a salvat noua relație: „Nu știu dacă auzise sau nu de mine, a prins cea mai proastă parte a carierei”
GSP.RO
„Psihic a fost greu” » Adrian Petre dezvăluie cum l-a salvat noua relație: „Nu știu dacă auzise sau nu de mine, a prins cea mai proastă parte a carierei”
Orașul din România în care te simți ca în Siberia. Locuitorii de aici s-au obișnuit să îndure frigul, iar locul e înconjurat de păduri superbe
FANATIK.RO
Orașul din România în care te simți ca în Siberia. Locuitorii de aici s-au obișnuit să îndure frigul, iar locul e înconjurat de păduri superbe
Cum arată rochia de 160 lei cu care Romina Gingașu, soția miliardarului Piero Ferrari, a făcut senzație la un eveniment din Italia / FOTO
Unica.ro
Cum arată rochia de 160 lei cu care Romina Gingașu, soția miliardarului Piero Ferrari, a făcut senzație la un eveniment din Italia / FOTO
S-a aflat cum a ajuns la Dinamo autocarul pe care l-a folosit şi FCSB, după ce fanii "câinilor" au izbucnit! Prima explicaţie: "Este adevărat" | FOTO
Orangesport.ro
S-a aflat cum a ajuns la Dinamo autocarul pe care l-a folosit şi FCSB, după ce fanii "câinilor" au izbucnit! Prima explicaţie: "Este adevărat" | FOTO
Casă de 300.000 de lei din Slobozia Conachi, luată de viitură. Proprietara muncise 20 de ani în străinătate pentru ea
Observatornews.ro
Casă de 300.000 de lei din Slobozia Conachi, luată de viitură. Proprietara muncise 20 de ani în străinătate pentru ea
Horoscop 24 septembrie 2024. Berbecii au impresia că a venit momentul să recupereze tot ce au pierdut sau nu au reușit să facă
HOROSCOP
Horoscop 24 septembrie 2024. Berbecii au impresia că a venit momentul să recupereze tot ce au pierdut sau nu au reușit să facă

Știri mondene

Știri România

RECOMANDĂRI