I. E plin de „bătrâni” ca mine
Nu sunt doar prepuberi pe Tik Tok. Mi-am făcut un cont și am început să tot văd filmulețe livrate la început aleator de rețea. Primul șoc a fost că nu e nici pe departe o rețea de puberi și prepuberi. E plin de bărbați și femei de peste 30 de ani.
Apoi, e plin de „imaginea interlopului”, unii interlopi pe bune, alții fascinați de cultura pop interlopă. E plin de bodyguarzi cu texte sexiste, dacice, naționaliste, care se umflă în pene cu mașina șefului. Interlopii se toarnă între ei, se amenință, se acuză că-s „sifoane”, tot tacâmul. Fascinația e una de limbaj, nu doar de conduită. Tot bine trecute de prima tinerețe sunt diverse vedete pop care s-au convertit la religia tiktokeză din foame de f(b)ani.
II. Prima rețea complet românească
Când Facebook se lansa în România, prea puțini aveau smartphone. Dovadă e că multă vreme Facebook a fost canal de comunicare, inclusiv politică, doar pentru o anumită pătură, mai înstărită de români. Acum vreo 5 ani însă s-a produs schimbarea. S-au ieftinit telefoanele. Telefoanele copiilor au ajuns la părinți. Rețelele au ajuns bunul tuturor. Iar venirea Tik Tok a însemnat o cucerire explozivă a întregului public românesc, de toate condițiile sociale, din toate zonele (nu doar urbanul mare), pentru toate vârstele.
E exclusiv video, însoțit de câte un text, gata cu palavrele scrise pe rețeaua lui Zuckerberg. Conspirațiile și prostiile sunt transmise mult mai eficient prin viu-grai. Nu sunt însă foarte pesimist: sunt și pagini interesante, e creativitate cât cuprinde, expresivitate explozivă. Mai contează și cum știi să consumi astfel de produse.
III. Tik Tok e Costinești
TikTok e Costinești. Poți să freci litoralul românesc cât vrei, nu-ți iese decât de un articol spălăcit despre cât de prost se mănâncă și se doarme pe Litoral. Când ajungi la Costinești însă, începi instantaneu doctoratul în antropologie. Porțiuni de lumpen, mică burghezie agresivă, interlopeală, afișare de status naivă până la lacrimi, vânătoare pe față de orice, de profit, de sex, miștouri fără perdea. De cele mai multe ori, totul arată ca o masă de familie în care toți membrii sunt beți mangă. TikTok e Costinești, Instagram e Mamaia, Vama Veche e Facebook.
IV. Trap și manele
Maneaua e cel mai adaptabil gen. S-a schimbat, s-a adaptat la Tik Tok. Tzanca Uraganu‘ este vătaful rețelei. Culiță Sterp, Dani Mocanu și alții îl secondează. Influențele „gangster” sunt cele mai puternice și în vestimentație, și în sound. Influența asupra publicului foarte tânăr, covârșitoare.
Odată cu Tik Tok a intrat puternic și genul trap” în România. Albert NBN și alți zeci sute au devenit vedete cu milioane de vizualizări peste noapte și datorită acestei rețele care decupează refrenuri, vorbe „de duh” pe care fanii le utilizează apoi în fabricarea unui șir nesfârșit de cópii. Trapul propune o imagine gangsta‘ pentru noi categorii de vârstă, cu strănepoții lui BUG Mafia și ai Danei Marijuana tatuați până sub bărbie.
V. Un uriaș cimitir de popcultură
Știți cum sunt cimitirele de mașini. Un uriaș teren plin de mașini dezmembrate. Așa arată toată popcultura românească pe Tik Tok, filme vechi, seriale vechi și noi tăiate bucăți, revândute ca bucăți comice scurte. Aici înțelegi de ce e atât de greu să mai determini pe cineva să vadă măcar un film întreg. Pentru că se scot în timp real bucățelele „mișto” și se postează în rețea. Dacă faci o pagină de bucățele de un minut cu stand up-urile lui Toma Caragiu, rupi (probabil).
VI. Only fans
E o afacere britanică, mai târziu cumpărată de un americano-ucrainean. Ideea e simplă: trebuie să cumperi abonamente ca să ai acces la postările cuiva. Nicio surpriză, rețeaua asta a avut succes mai ales pentru conținutul erotic, pornografic. Însă ca să vinzi acea pagină trebuie să te promovezi în prealabil undeva. Mai întâi a fost Instagram. Acum e Tik Tok. Dacă să vinzi varianta ta sexualizată sau nu e o discuție continuă pe Tik Tok. Totul se termină într-un vârtej de moralism și pornografie.
VII. Munca
E multă voce de angajat/-ă pe Tik Tok. Ca nicăieri. Vocea lucrătorilor nu există nici pe Facebook, nici pe Insta, nici în media clasice unde eroul e „antreprenorul”. Pe Tik Tok e muncă la greu. Desigur, „la mișto”, dar și variante serioase: sunt clipuri virale în care muncitorii explică cum au fost furați de bani de diverși contractori sau cât de grea e munca la sparanghel de fapt.
Există și voyeurism împletit cu munca. Sunt femei arătoase, vânzătoare prin magazine mici, unele sătești, care pur și simplu dau drumul la un live pe Tik Tok cu orele. Se găsesc câteva sute, mii chiar, care să le privească doar cum vorbesc cu clienții. Din când în când le mai răspund și fanilor urmăritori.
VIII. Gramatică
Lupta a fost pierdută. Nu am văzut aproape niciun filmuleț în care să fie respectate toate regulile gramaticale. Dacă vreți să updatați Gramatica Academiei, treceți pe TT, terminați cu fițele! Este evident că zboară „i”-urile din terminații, este evident că se duc dracului dublele negații etc. E și mai evident că, în ritmul ăsta de bugetare a Ministerului Educației, numai superburghezia cu ambiții își va mai ține copiii în mediul cratimelor puse corect. Restul va vorbi tiktokeza.
Esențe Tik Tok
A rupt pe pandemie mai mult ca alte rețele sociale virtuale. A fost lansat în 2016, acum aplicația are peste un miliard de descărcări.
Criticile sunt de obicei îndreptate împotriva originii chinezești a afacerii. Tik Tok face fix ce fac Facebook, Google etc., sunt o uriașă pivniță de date personale.
Am citit că, prin astfel de rețele, e solicitat la maximum neuronul oglindă, prezent în creierele tuturor primatelor. Cică atunci când îl vezi pe altul că se mișcă, partea motorie din cortex reface harta mișcărilor, încearcă să o adapteze la corpurile noastre. De aia te simți bine când dă Messi un gol frumos. Într-un fel, îl dai și tu. De aia sunt esențiale dansul, mișcările, grimasele pe Tik Tok. Apropo de grimase, de aia e și atât de populară scoaterea limbii în colțul gurii, e un gest aproape standard printre vedetele, mai ales cele feminine, acestei rețele.
M-am gândit la cuvintele scrise de Dante pe poarta Infernului. Dar să nu înțelegem „Lăsați orice speranță” cu sensul de „totul e pierdut”! Sensul e altul: nu vei mai putea înțelege bucăți întregi din lumea de azi, dacă nu vei înțelege măcar puțin și din lumea tiktokeză.
Notă: Acest text este o sinteză adaptată a unui text mai amplu pe care l-am publicat pe TLTXT, un site de analiză popculturală.