Ultimul studiu realizat de Institutul de Științe ale Educației și trei universități de stat, publicat pe 2 aprilie, arată date la polul opus în privința educației online de acasă. Mai exact, miile de cadre didactice chestionate de cercetători spun că:
- 65% dintre elevi duc lipsa unui computer, tabletă sau un telefon smart
- 64% dintre elevi au acces limitat la internet
- 73% dintre elevi au probleme de conectare pe platformele educaționale
- 68% dintre elevi nu au suficiente competențe digitale
Totuși, câteva zile mai târziu, Monica Anisie, ministrul Educației, a declarat la Realitatea Plus că peste 60% dintre elevi au acces la educația online:
Studiile pe care le-au făcut chiar şi reprezentanţii elevilor în ultima perioadă, dar şi cele realizate de către Ministerul Educaţiei arată că peste 60% dintre elevi îşi continuă învăţarea de acasă în spaţiul online.
Monica Anisie, ministrul educației:
I-am întrebat pe oamenii de comunicare ai ministrului la ce studii a făcut referire oficialul mai exact? Mi s-a răspuns că s-a bazat pe cel realizat de Consiliul Național al Elevilor (CNE).
Ministrul a folosit un studiu care nu reflectă realitatea
De ce este asta o problemă? La studiul CNE au răspuns doar elevii care au acces la Facebook sau alte rețele de socializare. „Ne-am dorit să aflăm cum se adaptează elevii la noile metode de predare și învățare, dar și cât de accesibile sunt pentru ei platformele digitale utilizate“, au scris aceștia pe Facebook.
Așadar, cercetarea lor este una de tip exploratoriu pentru a afla care sunt problemele și nevoile elevilor din întreaga țară, un demers extrem de util și admirabil. Dar nu este o reflecție a realității copiilor săraci, pentru care educația online este un mit.
La sondajul lor, din totalul respondenților, doar 11% sunt din mediul rural. În realitate, aproape jumătate dintre elevii în clasele I-VIII învață la sat.
Nu sunt de condamnat reprezentanții elevilor, pentru că ei n-au posibilitatea, mai ales în această perioadă de izolare, să facă o cercetare cu adevărat reprezentativă.
Ceea ce condamn este modul în care ministrul Monica Anisie s-a folosit de acest studiu ca să cosmetizeze realitatea. Poate nu a fost intenționat. Poate a fost doar o scăpare, dar când ești ministru, și mai ales într-o perioadă de criză, ești obligat să verifici cifrele pe care le folosești și să nu trunchiezi contextul în care au fost obținute.