Discursul politic din campania electorală a fost complet acaparat de luptele de tranșee duse la nivel local, cu schimburi interminabile de atacuri virulente între candidați. Subiectele țintite de politicieni în strategiile lor de comunicare au fost mai puțin despre soluțiile oferite comunităților în care trăim, cât mai degrabă pe atacuri ad hominem despre (ne)cinstea adversarilor.

Între timp, cu excepția câtorva pâlpâiri timide, dezbaterile despre ideile propuse de candidații la europarlamentare au lipsit cu desăvârșire. Din păcate, acest lucru reflectă nu doar apetitul scăzut al politicienilor români de a participa la marile discuții despre viitorul UE, ci indică și absenteismul de facto al României din cele mai importante negocieri ale Uniunii pe durata următorului mandat al instituțiilor europene. 

Sub presiunea crizelor succesive din ultimii ani, capitalele europene se lansează în schimburi aprige despre dezvoltarea unei politici comune de apărare, creșterea competitivității industriei, modelarea pieței interne, stimularea inovării și revoluției digitale, uniunea piețelor europene de capital, dar și gestionarea escaladării tensiunilor comerciale la nivel global, în special între SUA și China. 

Referendumul din Moldova trece la limită: dar anunță ceva profund defect
Recomandări
Referendumul din Moldova trece la limită: dar anunță ceva profund defect

Unul dintre cele mai importante subiecte pentru Europa rămâne răspunsul la criza climatică. Deși obiectivele principale au fost deja stabilite prin Pactul Verde European și legislația adoptată în ultimii cinci ani, atenția se mută treptat către o perioadă de implementare, în care mai multe probleme politice rămân nerezolvate.

Două dintre acestea vor afecta în mod deosebit România, care nu pare pregătită să-și apere propriile interese la nivel european. 

Prima astfel de dezbatere este despre viitorul producției industriale în Europa. Pe de-o parte, industriile energo-intensive vor trebui să se încadreze într-un calendar ambițios de reducere a emisiilor de carbon ca urmare a reformei schemei UE de comercializare a certificatelor de emisii.

Industrii precum cea siderurgică, a cimentului sau a produselor chimice vor trebui să suporte din 2034 din propriul buzunar costurile depline ale emisiilor lor de CO2. În același timp, lichiditatea piețelor din care producătorii industriali trebuie să își cumpere certificatele va fi din ce în ce mai limitată, deoarece din 2039 nu vor mai fi introduse în piață certificate noi.

Cu alte cuvinte, industriile europene au 10 ani pentru a se transforma profund prin adoptarea de noi tehnologii și utilizarea resurselor de energie curată.

Sondaj INSCOP la comanda Libertatea. Majoritatea românilor spun că țara merge într-o direcție greșită sub PSD-PNL
Recomandări
Sondaj INSCOP la comanda Libertatea. Majoritatea românilor spun că țara merge într-o direcție greșită sub PSD-PNL

Ca răspuns la această provocare, țări ca Germania și Franța au început să aloce miliarde de euro sub forma ajutoarelor de stat pentru acoperirea parțială a investițiilor operatorilor economici autohtoni, măsuri facilitate de suspendarea temporară a regulilor de acordare a ajutoarelor de stat în UE. Aproape 80% din ajutoarele de acest tip au fost acordate în două țări, care beneficiază de un spațiu fiscal generos comparativ cu restul statelor membre. 

O situație similară se conturează și pentru atragerea producătorilor de tehnologii curate, cum ar fi panourile fotovoltaice, turbinele eoliene, electrolizoarele, bateriile sau tehnologiile de captare și stocare a dioxidului de carbon.

Aceleași state acordă deja ajutoare și facilități fiscale și au în vedere chiar și garantarea unor prețuri preferențiale pentru energia electrică pentru aceleași companii industriale. Negocierile pentru un fond european suveran care să distribuie ajutoarele financiare în mod echitabil la nivelul UE au eșuat, iar platforma „Tehnologii strategice pentru Europa” nu face decât să permită redirecționarea unor fonduri deja existente. 

O concluzie tristă a dezbaterilor electorale: România va fi din nou absentă din discuțiile referitoare la marile provocări ale Europei
Câteva mii de oameni protestează în Berlin, înaintea viitoarelor alegeri europene pentru o Europă prietenoasă din punct de vedere social și climatic. Foto: Profimedia
Rusia reușește o străpungere importantă la Ceasiv Iar. Orașul are o importanță strategică majoră
Recomandări
Rusia reușește o străpungere importantă la Ceasiv Iar. Orașul are o importanță strategică majoră

În lipsa unui mecanism compensatoriu de transferuri fiscale între state, dezechilibrele create în piața internă sunt evidente. Câteva soluții pentru această adevărată bombă cu ceas au fost deja enunțate. De exemplu, Enrico Letta a propus în raportul său despre redresarea pieței unice europene crearea unui fond comun care să fie alimentat cu un procent din fiecare ajutor de stat acordat în UE și care să fie apoi redistribuit pentru a compensa potențialele dezechilibre create.

Alte soluții includ negocierea de noi surse de finanțare a bugetului comun UE sau regândirea politicii de coeziune, care are deja mecanisme pentru promovarea convergenței economice între regiuni și ar putea susține relansarea industrială în zonele defavorizate. Vocile politicienilor români lipsesc din toate aceste negocieri.

O a doua mare dezbatere se conturează în jurul impactului social al tranziției și erodării susținerii cetățenilor pentru implementarea politicilor climatice. Pe lângă stimularea transformării industriale, reforma schemei UE de comercializare a certificatelor de emisii mai introduce un sistem paralel bazat pe aceleași principii de piață pentru reducerea treptată a emisiilor din transportul rutier și încălzirea-răcirea clădirilor.

Tranziția energetică se mută astfel, la propriu, în casele cetățenilor. Și aici, impactul va fi cel mai mare în Europa Centrală și de Est, unde tiparele existente de sărăcie și vulnerabilitate pot fi exacerbate de impactul regresiv al unui preț al emisiilor de carbon. 

Este deja evident că mecanismele europene de combatere a acestor efecte adverse sunt insuficiente. Fondul Social pentru Climă nu este doar subdimensionat, dar acesta nici nu ar trebui privit ca un mecanism cu adevărat compensatoriu pentru cei afectați de costurile emisiilor. Una dintre lecțiile recentei crize energetice este că semnalele de preț pot funcționa.

Ca dovadă, românii își instalează în număr foarte mare panouri fotovoltaice ca răspuns la creșterea prețurilor energiei, reducându-și și amprenta de carbon.

Planul Social pentru Climă, care va operaționaliza acest fond, trebuie mai degrabă să mobilizeze ajutoare țintite către consumatorii vulnerabili, care nu au resursele de a răspunde unui semnal de preț, indiferent de mărimea acestuia. 

În plus, Fondul Social pentru Climă nu trebuie văzut ca un instrument de politică socială și nu poate contrabalansa fragilitatea Pilonului european al drepturilor sociale. Fără extinderea dimensiunii europene a sistemului de politică socială, UE nu poate formula răspunsuri adecvate la inechitățile socio-economice cauzate uneori chiar de propriile politici. Politica socială rămâne momentan o competență aproape exclusiv națională. 

O strategie mai potrivită de reducere a impactului social al măsurilor climatice este abordarea cauzelor fundamentale ale sărăciei și vulnerabilității în țările europene. Și în acest caz, politica de coeziune a UE poate avea un rol mai important, inclusiv prin combinarea ei cu noua politică industrială, contribuind astfel la relansarea economică a regiunilor defavorizate economic. Cu excepția câtorva voci mai degrabă periferice, politicienii români sunt de negăsit și în aceste dezbateri. 

Puținele idei formulate de candidații români se concentrează pe propuneri superficiale de obținere de fonduri suplimentare, fără contribuții active la schimburile de opinii despre problemele profunde ale UE. Spre exemplu, România încă nu are nici măcar un politician cu greutate care să stăpânească mecanismele piețelor de certificate de dioxid de carbon (pilonul principal al politicilor climatice UE) și să poată formula propuneri credibile despre viitorul acestor sisteme.

În schimb, în țări precum Suedia și chiar Italia, astfel de discuții se regăsesc inclusiv în paginile ziarelor de mare tiraj. Din păcate, lipsa tuturor acestor dezbateri între candidații români la europarlamentare pare să semnaleze că România va absenta pentru încă cinci ani din marile negocieri europene. 

Foto: AP

Secțiunea „Schimbări climatice” este susținută de European Climate Foundation. ECF nu a fost implicată în niciun fel în procesul editorial și nu este responsabilă pentru punctele de vedere exprimate în textele apărute în cadrul secțiunii.

Urmărește cel mai nou VIDEO

Google News Urmărește-ne pe Google News

Comentarii (7)

bogat   •   10.06.2024, 10:41

Nu conteaza cu cat contribuim la bugetul comun, conteaza cum jucam. De ex Bulgaria contribuie mai putin decat noi insa joaca mai mult la nivel UE. Noi suntem niste suporteri tacuti pentru ca principiul politicianului roman este ca ne descurcam noi cumva pe hartie. Au experienta raportarilor fictive triumfaliste din comunism pe cand pe hartie realizam planul cincinal in 2 ani jumate dar in practica nu se regasea decat o treime din raportari. Au experienta furatului caciulii, se bucura ca primim bani dinttre care multi sunt alocati pe obiective punctuale care nu vor genera dezvoltare economica si sociala prea mare. Pe baza asta rata de colectare a taxelor si impozitelor e pe la 31%, cam jumatate fata de bulgari care sunt penultimii. Asa ca atunci cand se va inchide robinetul UE ne vom trezi in pielea goala intr-o tara dezorganizata in care putini contribuie pentru binele comun iar multi altii profita si isi fura caciula unul altuia.

    Eglwyswrw   •   14.06.2024, 20:03

    bogat   •  10.06.2024, 10:41

    Nu conteaza cu cat contribuim la bugetul comun, conteaza cum jucam. De ex Bulgaria contribuie mai putin decat noi insa joaca mai mult la nivel UE. Noi suntem niste suporteri tacuti pentru ca principiul politicianului roman este ca ne descurcam noi cumva pe hartie. Au experienta raportarilor fictive triumfaliste din comunism pe cand pe hartie realizam planul cincinal in 2 ani jumate dar in practica nu se regasea decat o treime din raportari. Au experienta furatului caciulii, se bucura ca primim bani dinttre care multi sunt alocati pe obiective punctuale care nu vor genera dezvoltare economica si sociala prea mare. Pe baza asta rata de colectare a taxelor si impozitelor e pe la 31%, cam jumatate fata de bulgari care sunt penultimii. Asa ca atunci cand se va inchide robinetul UE ne vom trezi in pielea goala intr-o tara dezorganizata in care putini contribuie pentru binele comun iar multi altii profita si isi fura caciula unul altuia.

    Deci platesti mai putin, dar "trebuie" sa ai pretentia sa le spui alora care platesc mai mult ce si cum sa faca. Esti practic asistat social european insa "trebuie" sa ai nasul pe sus si sa le spui nemtilor (care practic finanteaza 40 % din UE) pe ce-ar trebui cheltuiti banii. asta da tupeu.

Eglwyswrw   •   09.06.2024, 05:43

Serios vorbind, cum ar putea fi altfel ? Contributia Romaniei la bugetul european e de 2 %, iar Romania de fapt primeste mult mai multi bani decat plateste. Ce-am vrea ? Sa primim bani si sa mai avem si-un cuvant de spus ? E ca si cum cineva ar avea pretentia sa ia un credit de la banca dar sa aiba si dreptul sa decida politicile bancii. Ce-ar putea spune un politician roman care vrea sa nu se faca de ras ? Cel mult "vom trimite cativa colegi in parlamentul european, misiunea lor fiind sa voteze asa cum li se cere in cadrul grupului parlamentar". Atat. Orice alta pretentie ar fi hilara.

BakerMan   •   08.06.2024, 17:45

Reindustrializarea ,,verde" din statele metropolitane ale Uniunii Europene evidențiază ,,capitalismul strategic" practicat de aceste state. Foste imperii, aceste state nu doresc sa ramana de caruta in ,,competiția strategica" europeana și mondiala. Dupa dezindustrializarea din anii '90 si '00, reindustrializarea din Romania a facut-o capitalul international, nu cel local și nici statul. Deci politicienii romani sunt doar agenții locali ai re-industrializarii facute de capitalul international. E ridicol, in aceste conditii, sa crezi ca R. Bogdan sau M. Tudose ar putea promova la Bruxelles un proiect geoeconomic/strategic local. Acești domni reprezinta nu o tara, ci un supermarket in care majoritatea produselor nu mai sunt locale. Si-atunci e logic ca agenda locala sa fie dominata doar de înarmare si stabilitate. Nu ca n-ar fi nevoie de asa ceva, dar reindustrializarea verde, capitalismul strategic și competitivitatea economica sunt teme care nu apar intr-un supermarket periferial.

Vezi toate comentariile (7)
Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.

Minoră agresată sexual de un profesor, în București. Mama ei nu a denunțat fapta, iar fata a fost violată ulterior
Știrileprotv.ro
Minoră agresată sexual de un profesor, în București. Mama ei nu a denunțat fapta, iar fata a fost violată ulterior
Legătura neștiută dintre Mitică Dragomir și regretata Delia Budeanu. Nimeni nu a știut despre prietenia lor: "Copiii noștri au fost...”
Viva.ro
Legătura neștiută dintre Mitică Dragomir și regretata Delia Budeanu. Nimeni nu a știut despre prietenia lor: "Copiii noștri au fost...”
Sanda Țăranu, dezvăluiri după moartea Deliei Budeanu. Erau sau nu rivale?  „Fiecare avea frumusețea ei”. De ce nu a fost la înmormântare
Libertateapentrufemei.ro
Sanda Țăranu, dezvăluiri după moartea Deliei Budeanu. Erau sau nu rivale? „Fiecare avea frumusețea ei”. De ce nu a fost la înmormântare
Gara singuratică în care nu mai calcă aproape nimeni. A fost renovată recent, dar sub 300 de pasageri au luat trenul de aici, într-un an întreg
FANATIK.RO
Gara singuratică în care nu mai calcă aproape nimeni. A fost renovată recent, dar sub 300 de pasageri au luat trenul de aici, într-un an întreg
Marius Șumudică, gest suburban după al treilea gol al Rapidului » Derapajul antrenorului care a purtat o geacă de 1.800 de euro pe Giulești
GSP.RO
Marius Șumudică, gest suburban după al treilea gol al Rapidului » Derapajul antrenorului care a purtat o geacă de 1.800 de euro pe Giulești
Zodiile care pot da lovitura vieții până pe 28 octombrie. Astrele se aliniază la fix în favoarea lor
FANATIK.RO
Zodiile care pot da lovitura vieții până pe 28 octombrie. Astrele se aliniază la fix în favoarea lor
Cum s-a îmbrăcat Dana Budeanu la înmormântarea fostei soacre, Delia Budeanu. Cu ochelari fumurii, rochie neagră din dantelă și o blană de lux, stilista a atras toate privirile la biserică! FOTO
Unica.ro
Cum s-a îmbrăcat Dana Budeanu la înmormântarea fostei soacre, Delia Budeanu. Cu ochelari fumurii, rochie neagră din dantelă și o blană de lux, stilista a atras toate privirile la biserică! FOTO
„Pot face aceeași muncă precum un bărbat”: Prima femeie comandant de pe front din Ucraina vorbește despre război, suferință și speranță
Financiarul.ro
„Pot face aceeași muncă precum un bărbat”: Prima femeie comandant de pe front din Ucraina vorbește despre război, suferință și speranță
"Să nu nască, n-avem incubatoare!" Maria Rohnean, despre momentul în care a adus pe lume gemeni prematuri
Observatornews.ro
"Să nu nască, n-avem incubatoare!" Maria Rohnean, despre momentul în care a adus pe lume gemeni prematuri
Horoscop 23 octombrie 2024. Săgetătorii sunt în formă în multe feluri și starea de bine interioară nu poate fi tulburată așa de ușor
HOROSCOP
Horoscop 23 octombrie 2024. Săgetătorii sunt în formă în multe feluri și starea de bine interioară nu poate fi tulburată așa de ușor

Știri mondene

Știri România

RECOMANDĂRI