În luna iulie, cota cumulată de piață la nivel național a celor cinci televiziuni de știri – România TV, Antena 3, Digi24, Realitatea Plus și B1 TV – a fost de 17,8%, conform măsurătorilor Kantar Media. Asta înseamnă că 17,8% dintre românii care s-au uitat la televizor în luna iulie (consum pe telecomandă) au urmărit unul dintre cele cinci programe de știri. 

Iulie este o lună cu unul dintre cele mai scăzute consumuri de televiziune din cursul anului din cauza sezonalității (vacanțe și concedii), iar evenimente de interes sunt mai rare. De exemplu, aceleași cinci televiziuni de știri au avut o cotă de piață de 18,7% în februarie a.c., când a început războiul din Ucraina, și de 21,8% în martie, prima lună întreagă a războiului.

Dacă iulie 2022 a fost foarte călduroasă, sub ghearele secetei, care a devenit subiectul favorit al știrilor, iar războiul din Ucraina a devenit un subiect obișnuit, chiar banal, ce alte știri au predominat în agendele televiziunilor noastre de știri? Activitatea guvernanților. 

Abundență de miniștri pe televiziuni

Compania mediaTRUST a avut inspirația să facă un studiu al vizibilității partidelor politice generate de miniștrii cabinetului Ciucă, în presa scrisă, presa online, radio și TV în luna iulie. Astfel, a monitorizat numărul de apariții al fiecărui ministru din guvern în toate materialele de presă. Aparițiile premierul Nicolae Ciucă nu au fost monitorizate pentru că ar fi creat un dezechilibru în raportul dintre PNL, PSD și UDMR, în favoarea PNL. S-a mers numai pe miniștrii guvernului.

Am solicitat companiei mediaTRUST date suplimentare privind aparițiile miniștrilor (știri, interviuri, menționări cu privire la activitatea guvernului) pe fiecare din cele cinci televiziuni de știri și pe televiziunea națională TVR 1. Și am calculat… 

Astfel, pe cele cinci televiziuni (cu o cotă de piață de 17,8%) și TVR 1 (cu o cotă de 1,69%), cei 21 de miniștri au beneficiat de 4.169 de apariții, adică o medie zilnică de 134 de apariții. Este un număr uriaș de apariții zilnice pe cele șase televiziuni dacă analizăm în practică ce măsuri și decizii a luat guvernul în luna iulie. Dar contează imaginea, că doar PSD și PNL n-au investit degeaba milioane de euro în mass-media de la începutul anului!

Din totalul celor 4.169 de apariții, miniștrii PSD și-au adjudecat 2.387, adică o pondere de 57,2%, cei din PNL, 1.106 (26,5%), iar cei patru miniștri UDMR au deținut o cotă de 16,3%, reprezentând 676 de apariții. Așadar, PSD a controlat mai bine de jumătate din vizibilitatea cabinetului Ciucă în luna iulie pe cele șase „guri de foc” ale știrilor TV. (Repetăm, monitorizarea îl exclude pe premier.)

Ierarhia vizibilității miniștrilor pe cele șase televiziuni este: 

1. Petre Daea (PSD) – 862 de apariții
2. Alexandru Rafila (PSD) – 486
3. Adrian Câciu (PSD) – 436
4. Barna Tánczos (UDMR) – 342
5. Sorin-Mihai Cîmpeanu (PNL) și Virgil Popescu (PNL) – 242.

Numărul de apariții se referă la știrile, interviurile, declarațiile și activitatea unui ministru.

Daea, propulsat de secetă

Petre Daea, numit ministru al agriculturii pe 8 iulie, s-a lansat ca o rachetă pe micile ecrane, seceta fiind motorul care l-a propulsat pe culmile audienței, având o vizibilitate de 3,5 ori mai mare față de cei doi colegi de guvern de la PNL, Cîmpeanu și Popescu. 

Petre Daea, mninistrul agriculturii | Foto: EPA

Cei mai discreți demnitari au fost Lucian Romașcanu (PSD) de la Cultură, cu 11 menționări, cine mai are nevoie de cultură în România?, și Sebastian Burduja (PNL) de la Digitalizare, cu 21 de apariții.  

România TV, televiziunea cu cea mai mare audiență națională pe nișa știrilor în luna iulie – 236.000 de telespectatori pe minut, a difuzat un total de 750 de menționări despre membrii guvernului. Miniștrii PSD au fost la putere la România TV:

  • PSD – 503 apariții
  • PNL – 164
  • UDMR – 83

Miniștrii PSD au deținut o cotă de piață de 67%, față de 21,8% rezervată celor de la PNL. 

Cei mai promovați miniștri la România TV au fost Petre Daea și Alexandru Rafila, fiecare cu 158 de menționări. De la PNL, cel mai vizibil a fost Virgil Popescu cu doar 43 de apariții. 

Ar fi interesant de văzut, dincolo de studiul mediaTRUST, de câte ori a fost pomenită sintagma „neomarxiștii de la USR” la România TV, o tehnică a propagandei pentru a arunca în cârca USR actuala situație economică pe care „bieții” miniștri PSD încearcă, chipurile, s-o „remedieze”. 

Antena 3, campioană la aparițiile miniștrilor

Antena 3 a avut un rating de 175.000 de telespectatori pe minut în iulie, fiind a doua televiziune de știri în topul audienței naționale. Este televiziunea cu cele mai multe știri și interviuri cu membrii guvernului: 962.  

S-a obținut următoarea ierarhie a mențiunilor pentru cele trei partide:

  • PSD – 552 de apariții ale miniștrilor
  • PNL – 259
  • UDMR – 151

PSD domină și Antena 3, având o pondere de 57,3%, față de PNL, cu 27%.

Cel mai vizibil ministru PSD a fost, desigur, Petre Daea (208), urmat de Adrian Câciu (100). Virgil Popescu a fost cel mai vizibil ministru PNL la Antena 3 (67 de mențiuni). Barna Tánczos (UDMR) a apărut în 76 de materiale. 

Digi24, a treia televiziune în topul audienței, a avut un rating mediu de 56.000 de telespectatori pe minut în iulie. Prezența partidelor din coaliție a fost următoarea: 

  • PSD – 383 de apariții ale miniștrilor
  • UDMR – 199
  • PNL – 194

Surpriză: miniștrii UDMR au avut mai multe mențiuni decât cei de la PNL! PSD a avut o pondere la Digi24 de 49,3%, în timp ce PNL a avut 25%. 

Digi24 a difuzat 776 de materiale cu menționarea miniștrilor din Guvernul Ciucă, fiind a doua după televiziune Antena 3. 

Cel mai vizibil ministru PSD la Digi24 a fost Petre Daea (149). Apariții importante figurează în dreptul ministrului Barna Tánczos (117). De la PNL, Sorin Cîmpeanu a reușit să adune doar 51 de mențiuni. 

Realitatea Plus, cu un rating mediu de 49.000 de telespectatori pe minut, a difuzat 701 materiale despre guvern.

  • PSD – 467 de apariții ale miniștrilor
  • PNL – 146
  • UDMR – 88

PSD s-a impus detașat cu o cotă de vizibilitate de 66,7%, față de PNL, cu 20,8%.

Cel mai vizibil ministru a fost… Ușor de ghicit!… A avut 192 de menționări. 

În cazul B1 TV, televiziune cu o audiență medie de 25.000 de telespectatori pe minut, raportul vizibilității PSD – PNL a fost mai echilibrat. 

  • PSD – 355 de apariții ale miniștrilor
  • PNL – 260
  • UDMR – 102

Este cea mai echilibrată balanță de pe nișa știrilor: PSD – 48,5% și PNL – 36,2%.

Și în cazul știrilor de la TVR 1, raportul PSD – PNL este cât de cât mai echilibrat: 48,2%, respectiv 31,5%:

  • PSD – 127 de apariții ale miniștrilor
  • PNL – 83
  • UDMR – 53

În iulie, TVR 1 a avut un rating mediu de 51.000 de telespectatori pe minut (toată ziua), fiind pe locul 10 în topul audienței naționale. Pe timp de vară, pentru o televiziune de stat, aceste rating este umilitor. Parcă ar funcționa în regim de avarie. 

Cei 9 miniștri PSD din Guvernul Ciucă au dominat televiziunile de știri în miezul verii. Bugetele de promovarea investite în media și-au arătat „roadele”. PNL mai are de investit și de „lucrat” la imaginea miniștrilor săi ca să-i ia fața partenerului de guvernare.   

Foto: secretarul general al Guvernului, Marian Neacșu, premierul Nicolae Ciucă, ministrul afacerilor interne, Lucian Bode și ministrul educației, Sorin Cîmpeanu/EPA

 
 

Urmărește-ne pe Google News