de Florin Ghioca
„Ministrul Culturii și Identității Naționale, George Ivașcu, a avut astăzi, 19 octombrie 2018, o întâlnire cu un grup de producători de film din Statele Unite ale Americii și Marea Britanie, prezenți în România pentru a trasa conceptele creative și detaliile viitoarelor proiecte ce vor fi filmate în țară”, se arată în textul postat pe site-ul ministerului. Practic, strategia globală a producției de film de la noi din țară! Nemaipomenit!
Dar, ca orice jurnalist care s-a hotărât să nu mai înghită pe nemestecate orice gălușcă servită pompos de Guvern, am decis să urmăresc firul poveștii și să văd cu ochii din dotare cine sunt marii producători anunțați de ministrul Ivașcu, cei care ar urma să ne ofere „expunere internațională la nivel înalt, în domeniul cinematografiei”.
Primul din fotografia de șpriț făcută în cabinetul ministrului este un oarecare Ciro Orsini. Oarecare, pentru că nu-l recomandă cine-știe-ce experiență. La o primă vedere, pe cel mai titrat site cinematografic, imdb.com, actorul și producătorul cu pricina figurează cu un documentar și două filme de ficțiune la activ, precum și cu un rol într-un scurtmetraj și unul într-un lungmetraj de o calitate îndoielnică.
În imaginea „oficială” de la minister, cu aproape un cap deasupra demnitarului român, dar lipită de acesta pentru momentul imortalizat cel mai probabil cu un telefon, se află Simona Roman, pe numele ei de botez Simona Brhlíková, o cehoaică blondă, cu vreo 20 de filme la activ, în roluri precum „fata cu dosarul”, „paramedic” sau „soră medicală” în filme de care cu siguranță nu ați auzit vreodată.
Ultimul și, totodată, și cel mai corpolent invitat al ministrului a fost Daniel Stisen, un alt actor și producător dornic să investească în industria cinematografică românească. Îl recomandă blockbustere precum „Justice League”, „King Arthur: Legend of the Sword” sau „Jurassic World: Fallen Kingdom”, însă și în cazul acestuia vorbim de roluri precum „luptător” sau „bodyguard rus”, practic figurație de încasator de pumni.
Într-un limbaj de lemn putred, cei trei potențiali salvatori ai cinematografiei românești sunt prezentați ca niște înalți oficiali, reprezentanți ai „cetății filmului de la Los Angeles”: „Pe parcursul discuției, cele două părți și-au exprimat dorința de a crea o agendă comună de lucru prin care se vor face demersuri care să susțină producția de filme străine și atragerea de producători și actori de la Hollywood, în România„. Ați înțeles ceva? Nu contează! Gata, de-acum încolo Mungiu, Puiu, Jude și ceilalți cineaști români sunt salvați, vin americanii!
Cei trei însă nu sunt nici pe departe producătorii pe care îi așteaptă de aproape 30 de ani cinematografia românească și cu atât mai puțin după ce în luna iunie a fost instituită o „schemă de ajutor de stat privind sprijinirea industriei de profil de la noi din țară”. Sunt însă amicii lui Adrian Sârbu, fostul șef de la Pro TV, alături de care s-au pozat într-o fotografie de grup la fel de veselă ca cea de la minister, realizată în „DraculaLand”, după cum mărturisește actrița născută în Cehia.
Poate că ministrul George Ivașcu a fost păcălit, poate că, la rândul lui, a încercat un exercițiu de imagine, mai ales că tot este amenințat cu fărașul la următoarea remaniere, sau poate că, cine știe, omul chiar a sperat la un rol într-o viitoare producție de cinema! Pentru că, nu-i așa, nimeni nu e veșnic (în funcție). Iar în ultimii ani, niciun ministru al Culturii nu a rezistat mai mult de câteva luni, acest minister fiind și campion al schimbărilor, cu nu mai puțin de 26 de nume (fără a mai socoti interimarii) în nici 28 de ani.
Măi, dragă, Hollywood, așteaptă-ne că venim!
Citește și: