În înțelepciunea lor nemărginită, guvernanții au constatat că românii oricum, dacă pot face o punte între câteva zile libere o vor face, indiferent de costuri, așa că nu ne mai chinuie. Ne dau ei, direct, zilele libere, prin hotărâre de guvern.

În ciuda a ceea spun unii analiști, România nu pierde bani în aceste perioade de sărbători prelungite cu forța. Bine, s-ar putea să fie câteva domenii în care scade productivitatea până spre zero, dar, în general, toată lumea e în câștig.

În primul rând, câștigă Compania Națională pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere. Iarna, oricât de aprig ar ninge, DN1 nu trebuie deszăpezit între Breaza și Bușteni. Sunt atâtea mașini strânse în coloană acolo, atât de mult timp, încât zăpada nu se poate depune. Sunt câteva zeci de kilometri de drum de munte, greu, pe care nu trebuie să intre nici utilajele cu lame și nici cele care împrăștie materiale antiderapante. La prețurile percepute de firmele căpușă pentru deszăpeziri, economia este consistentă.

Apoi, dacă parcurgi 55 de kilometri în patru ore, în loc de 30 de minute, există o foarte mare posibilitate să consumi cam 15 litri de combustibil, nu doar 2-3, cum ai face-o în condiții mai puțin festive. 12-13 litri de combustibil în plus înseamnă mai multe taxe la stat, mai multe accize, mai mulți bani pentru toată lumea. E bine.

Pe locul trei la câștiguri ar trebui să stea psihologii. După o minivacanță din care jumătate îți petreci blocat în mașină, canapelele terapeuților ar trebui să fie pline non-stop.

Sunt, totuși, și bani care se pierd. Nu din alte motive, ci pentru că încă existe nișe de business neexploatate.

De exemplu, tarabele de mici ar trebui să duduie. Închipuiți-vă 55 de kilometri înțesați cu grătare din 15 în 15 metri. Ai cumpărat 10 mici la un grătar, iar patru-cinci grătare mai încolo, după două ore, îți este iar foame. Între grătare se pot strecura și farmaciile sau vânzătorii de suplimente alimentare. Patru ore petrecute blocat în trafic te pot îngrășa mai mult decât masa de Crăciun și cea de Anul Nou la un loc.

Saloanele de nunți drive-in ar fi și ele o afacere profitabilă. În ambuteiajele astea se pot naște idile, iar dacă e zi de vârf se pot chiar întemeia familii. O maternitate, pe la jumătatea distanței, n-ar strica. Acum blocajele durează cu orele, dar dacă va veni o perioadă când vor dura luni întregi?

Nu autostrăzi ne trebuie, ci viziune. Putem dezvolta o adevărată economie în jurul drumurilor pe care nu le avem. Autostrăzile sunt impersonale, reci, seci, pe când prieteniile pe care le legi într-un ambuteiaj creat de strâmtoarea de la Comarnic pot dura o viață.

Autostrăzi poate cere oricine, dar folosiți-vă imaginația: inventați jocuri care se pot juca în 4-5 oameni blocați în mașină; vindeți televizoare care se pot instala pe capota mașinii; dezvoltați afaceri în jurul atâtor zeci de mii de clienți captivi!

Fiți inventivi, statul ne oferă oportunități, dar nu ne bagă și în traistă!

OPINIE/ PAH, despre chinul șirurilor de mașini care se întorc din vacanță: „România 100 (de metri pe oră)”


Citește și:

OPINIE/ PAH despre preluarea președinției rotative a Consiliului Uniunii Europene. „Premierul Dăncilă ne spune că avem proiect. De țară, chiar!”

OPINIE/ PAH, despre justiția din România: Când „merge și-așa” nu mai funcționează

OPINIE/ PAH, despre bunătatea din pragul Sărbătorilor: „Caltaboșii n-aduc fericirea”

 
 

Google News Urmărește-ne pe Google News