Ștefan Paraschiv, 45 de ani, lucrează pe unul dintre cele mai dificile și încărcate de stres joburi din România. Directorul general al Metrorex are pe mână un buget anual de cheltuieli de 3,55 miliarde de lei, echivalentul a 725 de milioane de euro. Așa arată bugetul rectificat pe 2020.
Ștefan Paraschiv are în răspunderea sa mai multe fonduri publice decât gestionează, împreună, primarii orașelor Cluj-Napoca (350 mil. euro), Iași (270 mil. euro) și Pitești (90 mil. euro).
Și nu e vorba, întâi, despre bani. Metroul transportă, zilnic, 250.000 de oameni, deserviți de aproape 6.000 de angajați. O comparație despre talia companiei Metrorex ne arată că, spre exemplu, Mega Image are cam 8.000 de angajați, însă răspândiți în toată țara.
Conform propriului CV, Ștefan Paraschiv a lucrat un deceniu ca om de vânzări și apoi director de vânzări în telefonia mobilă. La început la Connex, apoi la Vodafone și a încheiat la Deutsche Telekom Europe & McKinsey Consulting. Cu o pauză de câțiva ani, petrecuți la Compania de Construcții și Căi Ferate a lui Horia Simu.
Apoi, Paraschiv a ajuns la compania de consultanță în management Spadi și, din 2017, în Consiliul de Administrație de la Romaero, unde a fost și președinte.
Numit la începutul lui martie 2021 manager al Metrorex, el s-a făcut vizibil miercuri, 7 aprilie. La orele prânzului, în fața unei lung șir de camere de luat vederi, directorul general Ștefan Paraschiv a venit însoțit de forțe de ordine ca să asiste la demolarea chioșcurilor unde, până acum, vindeau alimente și mărunțișuri oameni care au contract cu sindicatul. Conform normelor de siguranță, acele chioșcuri nu au ce căuta acolo.
„Hai, îmi trebuie un curajos. Trebuie să luăm o decizie rapidă”, a spus Paraschiv.
Cum nimeni nu a înțeles ce înseamnă să fii curajos în fața unor chioșcuri neînsuflețite, managerul a luat o rangă și a încercat să deschidă fortăreața apărată cu prețul vieții de câteva gablonțuri, o mână de eugenii cam sleite plus un pluton de sticle de apă plată, la jumătate.
În conflictul cu sindicatul, opinia publică este de partea Ministerului Transporturilor și a conducerii Metrorex. Și, pe valul acestei popularități, s-au întors metodele vechilor primari din Capitală.
Fără să aibă nici lovitura de cap a lui Traian Băsescu și nici jocul de picioare al lui Popescu „Piedone”, dar dotat cu un curs scurt de „General Management Plus” la Otto Beisheim University – Dusseldorf, Ștefan Paraschiv a zis să nu rateze oportunitatea de imagine. Erau atâtea televiziuni venite la fața locului! Și directorul general a găsit un drug.
A produs imaginea zilei și și-a actualizat pasiunile din CV-ul de manager Metrorex: „Basket, Ski, Muzica, Jogging, Călătorii”. Active hobby-uri, desigur, dar prea puțin colțuroase pentru vremurile în care politicile publice se fac în studiourile TV, pe Facebook sau, dacă pică o pleașcă, pe teren, cu obiecte contondente.
Ștanga ca instrument în politicile publice e doar începutul. Vor urma pila, sula, secera și ciocanul.
Referințele în privința altor calități ale lui Ștefan Paraschiv sunt, potrivit aceluiași CV, „Disponibile la cerere”. Nu, mulțumim!
Cum arată buletinul de vot pentru alegerile prezidențiale din 24 noiembrie!