În exercițiul bugetar curent, fostul consilier Darius Vâlcov, omul de-a dreapta șefului de altădată Liviu Dragnea, a blocat 1,5 miliarde de euro, pentru ca toți cei patru operatori de telefonie mobilă de la noi să câștige contractul oferit de Guvern.
O dată cu contractul, se pot pune condiții pentru alegerea furnizorului de rețelistică de mare viteză. Aici intervine riscul de securitate al implementării tehnologiei 5G în România.
Pentru că furnizorul mondial cel mai avansat tehnologic este Huawei – suspectată că e firmă controlată indirect de statul chinez -, asupra căreia curg neîncetat acuzațiile de spionaj, prin furt de date mijlocit chiar de rețeaua pusă la dispoziția beneficiarului.
Memorandumul
Trump-Iohannis ar exclude Huawei de la licitația 5G în România
Deocamdată, Guvernul nu a dat drumul la licitația 5G, în
ciuda urgenței semnalate de la nivelul Comisiei Europene, încă de anul trecut.
În acest timp, președintele Klaus Iohannis s-a întors de la Casa Albă cu un ”Memorandum”
semnat alături de omologul său american, Donald Trump, referitor la
implementarea tehnologiei 5G în România.
Detaliile din document – privind elementele de care să se
țină seama în alegerea furnizorilor de tehnologie 5G – indică aproape fără
dubii condiționări clare, menite să excludă participarea chinezilor de la Huawei
de la furnizarea de rețelistică de mare viteză.
Pe de o parte, e bine de știut că Memorandumul semnat la Washington nu este un document angajant juridic, cât mai degrabă reprezintă o listă de dorințe agreate în comun de cei doi președinți.
Pe de altă parte, nu este mai puțin adevărat că orice discuție despre tehnologia 5G, care are o componentă de securitate cibernetică vitală la nivelul alianței militare NATO, pentru toate țările membre, nu poate ignora conținutul recentului document româno-american.
Este de așteptat ca, la proxima ședință a CSAT, Președinția să expună un punct de vedere izvorât din înțelegerea tete-a-tete de la Casa Albă, din 20 august.
Guvernările succesive
PSD au insistat pe relația cu China, în pofida reglementărilor UE sau a
parteneriatului strategic România-SUA
Relația autorităților române cu furnizorii chinezi de tehnologie de telecomunicații începe de prin 2013, din vremea cabinetului Ponta, cel prea iubitor de contacte și contracte cu chinezii.
Guvernul Ponta chiar a încheiat un ”Memorandum” cu Huawei, pentru construcția mai multor sisteme IT, precum rețeaua integrată pentru Transelectrica, sistemul pentru smart-city, sistemul național de informații și comunicații, sistemul pentru E-Government (guvernare electronică) sau sistemul de monitorizare și supraveghere a traficului.
Guvernanții PSD au apreciat că dezvoltarea rapidă a tehnologiei 5G va aduce în România un plus de 4,7 miliarde de dolari în PIB și va crea până la 250.000 de locuri de muncă noi, până în 2025, urmare a creșterii industriei 4.0, bazată pe această tehnologie.
Este notorie atracția constantă pe care a reprezentat-o
China pentru liderii PSD, încă din perioada cabinetului Adrian Năstase. Pentru
favorizarea unei relații cu China, au fost avansate promisiuni riscante de
colaborare pentru mari proiecte în infrastructura de transport. S-a renunțat la
bani europeni nerambursabili, în favoarea unora în parteneriat public-privat
„strategic”, cu companii din China.
Acestea au fost elemente care au produs neliniște nu numai la partenerii noștri americani, ci și la cei europeni.
Din 2013, România negociază cu chinezii pentru construirea Reactoarelor 3 și 4 de la Cernavodă, prin firma China General Nuclear Power Corp (CGN). Autostrada Comarnic-Brașov va fi construită în parteneriat public-privat cu China Communications Construction Company.
Guvernul PSD mai dorește să cumpere trenuri rapide din China, să construiască termocentrale, hidrocentrale, căi ferate rapide, totul desfășurat în regimul netransparent ”public-privat strategic”, prin eludarea legislației europene și, mai ales, a fondurilor nerambursabile alocate de forul european pentru infrastructura din țările membre.
Tehnologia 5G face parte din infrastructura critică și reprezintă suportul înalt tehnologizat pentru o revoluție scalară a sistemelor de telecomunicații mobile, care va schimba fundamental societatea, în ansamblul ei, prin beneficiile aduse de inteligența artificială și apariția mașinilor autonome.
Huawei – vârful de
lance al ascensiunii Chinei în întreaga lume
Fondată de un fost colonel al Armatei de Eliberare a Chinei, colosul Huawei a fost finanțat de la început din fonduri de stat, iar astăzi este al doilea mare producător de telefoane inteligente de pe mapamond, după Samsung.
Relația organică pe care o are cu guvernul chinez face din Huawei ținta acuzațiilor de spionaj în favoarea Chinei, la fiecare tranzacție obținută în afara țării, mai cu seamă în Occident.
La acest moment, războiul comercial feroce privind
tehnologia 5G este câștigat de Huawei și de guvernul chinez. Americanii au
pierdut deja startul, iar chinezii de la Huawei au cel puțin un an avans în
privința tehnologiei 5G, datorită unor investiții masive atrase direct de la
bugetul marii economii chineze. În lumea IT, un astfel de avans este uriaș și
extrem de greu de recuperat.
Miza uriașă financiară a capacitat marele perdant, Statele Unite ale Americii, să provoace o veritabilă blocadă comercială, pentru blocare ascensiunii acestui colos mondial chinezesc.
Astfel că decalajul ar fi crescut, dacă Huawei câștiga licitații pentru dezvoltarea rețelei 5G în părți din SUA și Europa.
Dar nu a fost așa: Australia, Japonia și Nouă Zeelandă au
interzis echipamentele Huawei în rețele 5G, din cauza riscurilor de securitate.
Probleme de securitate au fost semnalate în Polonia, Cehia, Danemarca,
Norvegia.
Americanii sunt cei mai porniți împotriva Huawei: nicio
companie americană nu mai are voie să facă afaceri cu grupul chinez. Intel, Broadcom
și Qualcomm, fabricile de cipuri, nu mai exportă semiconductori către Huawei.
Google, Microsoft și-au încetat relațiile comerciale cu Huawei, la solicitarea
guvernului american.
Toate suspiciunile au același predicat: riscul de spionaj, ”legăturile apropiate” dintre companie și autoritățile chineze.
Pe acest narativ al acuzațiilor de spionaj s-a creat o
blocadă occidentală legată de furnizarea de echipamente 5G de la Huawei, deși
până acum nicio instanță de judecată nu a dat un verdict de ”spionaj”, referitor
la grupul chinez de telecomunicații.
Principalii competitori ai Huawei în Europa sunt Ericsson
(Suedia) și Nokia (Finlanda).
România, obligată să
rămână în tabăra europeană și transatlantică, cu arme și bagaje, potrivit
angajamentelor luate
Dincolo de chestiunile comerciale (prețul cel mai mic, asistență până la finalizarea implementării, mentenanță post-instalare etc.) sau de securitate cibernetică (riscuri care pot fi reduse prin asumarea unor politici de securitate draconice), intrarea tehnologiei 5G în România trebuie să se facă pe o poartă occidentală.
Este angajamentul pe care țara noastră l-a luat, ca stat-membru NATO și UE, cu privire la sprijinirea reciprocă, în materie militară, de securitate, economică și comercială.
Reglementări asumate prin Tratatul de la Lisabona, privind capitalizarea pieței comune europene, prin favorizarea afacerilor intra-comunitare, duc la alegeri menite să contribuie la calitatea noastră de europeni și de parteneri transatlantici.
Este o datorie de predictibilitate în cadrul parteneriatelor care ne-au adus cele mai multe avantaje în ultimii 30 de ani.
Relația România –
NATO în noua eră 5G
Asigurarea securității cibernetice, la noi acasă, este
condiționată de apartenența României la NATO – scutul de protecție aliat. Asaltul
Huawei în Europa, în care majoritatea țărilor sunt membre NATO, deschide o
breșă de securitate în sine, dată fiind capacitatea tehnologiei 5G de acces la
date militare ultrasecrete sau la decizii politice, economice și comerciale
care, o dată ”scurse” prin posibilitățile conferite de noua tehnologie, pot
ajunge unde nu trebuie. Iar informația înseamnă putere.
Opțiunea pentru tehnologia 5G în România trebuie să țină seama de angajamentele de securitate, de acordurile agreate cu partenerii europeni, în materie economică și comercială.
Războiul comercial dintre China și SUA afectează întreaga
lume. Este așteptată o poziție fermă a Uniunii Europene – prin Comisia
Europeană -, cu privire la integritatea și probitatea ca partener comercial al
furnizorului chinez Huawei, pe piața europeană. Mai mult, nu raportul
calitate-preț al echipamentelor Huawei este important, cât delicata problemă a
fidelității acestora.
Avertismenetele venite din partea țărilor NATO, care informează că Huawei are obligația să coopereze cu serviciile secrete chineze, iar acestea din urmă conlucrează cu fostul KGB rusesc, ne pun în fața unei opțiuni securitare de nenegociat.
Cu o China care domină peisajul tehnologic planetar, prin
giganții săi tehnologici Alibaba, Tencent, Huawei, Xiaomi, ZTE ori Foxconn,
bătălia pentru 5G excede o simplă competiție comercială.
Înclinația liderilor chinezi pentru măsuri antidemocratice violente, autocrate – vezi revolta locuitorilor din Hong Kong, ori situația de regim concentraționar trăită de chinezii din Xinjiang – face periculoasă deținerea unei tehnologii 5G, care poate vulnerabiliza comunitățile beneficiare.
De exemplu, softurile de recunoaștere facială, prin utilizarea tehnologiei, sunt folosite de autoritățile chineze, pentru controlul și intimidarea propriilor cetățeni.
China este deja o nație supravegheată intens și mulți politicieni autocrați râvnesc la această tehnologie. Rețeaua de comunicații ultrarapidă este esențială atunci când construiești un astfel de sistem. De altfel, Rusia este unul dintre principalii clienți care se grăbesc să implementeze tehnologia 5G, și pentru a urmări în timp real proprii cetățeni.
Străzile vor fi acoperite integral cu camere video, capabile de identificare facială cu scopul – declarat – de a combate criminalitatea. Dar, într-un regim închis, nu doar criminalii sunt cei vizați. Ofițerii de poliție vor fi echipați în curând cu ochelari ”smart”, cu funcții de identificare a indivizilor, de pe listele de urmăriți.
Pentru ca viitorul să rămână predictibil, România trebuie să sară de pe muchia de cuțit pe care stă acum, de partea partenerilor europeni și transatlantici.
Viitorul 5G este exponențial mai generos, dar și mai
vulnerabil din punctul de vedere al securității cetățeanului și a statului.
Depinde pe mâna cui lăsăm ca acest viitor al erei tehnologiei să ne cuprindă.