Companiile care și-au făcut publicitate la TVR la meciurile de fotbal de la Campionatul Mondial de fotbal din Qatar au provenit, cu precădere, din trei domenii: pariuri sportive, farmaceutic și retail alimentar. Pe scurt, telespectatorii au primit, prioritar, oferte la pariuri, medicamente și alimente.
„Două zile de reclamă” într-o lună de competiție
În programele rezervate transmisiunilor din Qatar (pauzele meciurilor propriu-zise, emisiunile „Studio Mondial” și „Super Mondial”), au fost difuzate în total 8.059 de spoturi publicitare (atât pentru sponsori, cât și pentru clienții publicitari obișnuiți), conform monitorizării companiei Kantar Media.
Durata totală s-a ridicat la 44,7 ore, dacă aproximăm durata medie de 20 de secunde, aproape două zile de reclame într-o lună de competiție. TVR 1 a difuzat 7.336 de spoturi, în timp ce TVR 2, 723 de inserții.
Cine a oferit, de fapt, Mondialul? Contribuabilul, că el plătește 80-100 de milioane de euro pe TVR anual plus 10 pentru CM
Categoria care a angajat cel mai mare volum de reclame a fost, de departe, reprezentată de casele de pariuri sportive. Au fost difuzate 1.627 de reclame pentru 11 case de pariuri sportive, reprezentând 21% din totalul inserțiilor. Cel mai vizibil a fost brandul Superbet, „sponsorul” transmisiunilor de la CM din Qatar, cu 411 inserții.
TVR a anunțat că „Superbet oferă transmisia meciului”, ceea ce e un fel de a spune, complet nepotrivit însă cu statutul real al televiziunii publice și al Campionatului Mondial. TVR cheltuiește anual aproximativ 80 de milioane de euro. Iar Mondialul a costat 10 milioane de euro, din surse de piață.
E incorect și față de cetățeni, dar și față de restul brandurilor care investesc în publicitate, fie că e marcă de pariuri sau nu, ca o singură companie, indiferent care, să pretindă în comunicare că ea a oferit meciurile pentru telespectatori. În realitate, meciurile din Qatar au fost plătite de contribuabilii români care finanțează, din buget, televiziunea publică. Inclusiv Mondialul a fost plătit din buget, pentru că încasările de publicitate, conform surselor din TVR, au adus cam jumătate din costul competiției (drepturile TV – 10 milioane, sateliții, locurile de comentatori și bugetul echipei deplasate – încă până un milion).
Revenind la clasamentul pariorilor, pe locul secund al vizibilității s-a situat brandul Betano, în postura de „Suporter Oficial Regional în Europa” pentru Cupa Mondială, cu 358 de spoturi difuzate. Alte case de pariuri sportive care și-au bombardat telespectatorii în pauzele publicitare au fost: Winner (222 de difuzări), Unibet (196), Casa Pariurilor (156), Winbet (96) și Fortuna (80).
Publicitatea TV pentru casele de pariuri sportive este încadrată de legislația din Audiovizual la „categoria producțiilor interzise minorilor sub 15 ani”, fapt care obligă la difuzarea acesteia între orele 23.00 și 6.00, dar poate fi difuzată și în timpul zilei numai în cadrul transmisiunilor sportive în direct.
Din cauza anotimpului, a lipsit reclama la bere
Un pariu merge cu o bere! Numai că, la actuala ediție a campionatului mondial, berarii au lipsit. Nu din cauza interdicțiilor consumului de alcool din Qatar, ci pentru că noiembrie și decembrie nu sunt lunile specifice consumului de bere în România.
În plus, în aceste luni, TVR a avut prețuri de publicitate mai mari, fapt care i-a descurajat pe berari să investească în publicitate. Altfel ar fi fost consumul de publicitate la bere dacă Mondialul s-ar fi desfășurat, ca de obicei, în sezonul cald. Așa încât, acum, brandurile de bere au lipsit de la întâlnirea cu suporterii. Doar brandul Timișoreana a avut o prezență discretă, cu 23 de spoturi. Brandul Neumarkt a avut doar trei difuzări… rătăcite.
Medicamentele și farmaciile au fost pe locul 2
Dacă n-au fost reclame la bere, în schimb brandurile de medicamente OTC (care se eliberează fără rețetă medicală) au zburdat în calupurile publicitare ale meciurilor de fotbal. Volumul de difuzări comandat de rețelele de farmacii și producătorii de medicamente s-a ridicat la 1.185, reprezentând 15% din totalul publicității. Cel mai prezent a fost lanțul de farmacii Catena (campania cu Moș Crăciun), cu 272 de spoturi. Pe locul secund s-a plasat producătorul Biofarm, cu 191 de inserții. Vizibilitate crescută au înregistrat rețeaua de farmacii Dr. Max (120 de sporturi), Fiterman Pharma (83) și GlaxoSmithKline (64).
La alte ediții ale CM de fotbal, s-au înregistrat veritabile „bătălii” de comunicare între operatorii de telefonie mobilă și comunicații. La această ediție, „apele” au fost calme pe „terenul” comunicațiilor. Orange și Vodafone au investit simbolic în 16, respectiv 33 de reclame difuzate. Aceștia au lăsat pe Digi Mobil să-și facă „jocurile”, care a comandat 122 de spoturi.
Compania Visa, unul dintre sponsorii competiției, a avut parte de 71 de difuzări, în timp ce McDonalds, alt sponsor, a beneficiat de 22 de reclame. Coca-Coca, partenerul FIFA, a avut rezervat un număr de 23 de spoturi, aproape că nu s-a văzut. Acești sponsori au fost foarte discreți, comparativ cu brandurile de pariuri sportive.
Supermarketurile încheie podiumul
Cea de-a treia categorie mare de investitori în publicitatea transmisiunilor din Qatar a fost reprezentată de retail-ul alimentar, adică supermarketurile și hipermarketuri. Cele 8 mari rețele de retail au avut un total de 496 de reclame, însemnând o cotă de 7% din totalul reclamelor difuzate. „Golgheterul” a fost lanțul de hipermarketuri Kaufland, cu 186 de spoturi. La mare distanță s-au situat METRO (71 de clipuri), Selgros (67), Mega Image (56) și Lidl (42).
Rețeaua de magazine de IT&C și electrocasnice ALTEX și-a luat în serios rolul de jucător în publicitate și a comandat în timpul campionatului numai puțin de 62 de reclame.
Doar două bănci comerciale au fost prezente în pauzele publicitare de la Mondialul din Qatar: TBI Bank (40 de spoturi) și Raiffeisen Bank (31). Banca Transilvania, cea mai mare bancă din România, a făcut figurație: doar 3 inserții. Gigantul american Procter & Gamble, cândva un mare investitor în astfel de evenimente, a bifat doar 14 reclame difuzate.
Profilul categoriilor de produse și servicii care au investit în programele CM de fotbal din Qatar reflectă un segment important din preocupările consumatorilor români care se uită la TV: pariurile, sănătatea și mâncarea.
Foto: Hepta
cititornormallacap • 21.12.2022, 15:46
Dumneata Petre Barbu, ai facut sesizare la CNA, la audiovizual pentru asta? Sau prin editorial inciti oamenii sa faca? Pune mana, fa reclamatie, fii cetatean cum trebuie, nu doar...poet in ziar.
prodanka • 21.12.2022, 15:13
Nu e televiziune publică. Niciun altă cupă sportivă din vreun alt sport nu e transmis acolo. Doar fotbalul. Mizeria asta trebuie să înceteze. Reclame poți vedea pe televiziuni private până te saturi. Eu am văzut meciurile pe site-urile celea "deocheate" fără nicio reclamă. bbc, itv, fs1 scria sus in dreapta si comentariile excelente :) Pe bune? Ați plătit șeicii ca să vă lase la circ? Celelalte morți sunt pe conștiința voastră.
Imparatul_e_gol_pe_YOUTUBE • 21.12.2022, 10:22
Nu poti si cu curcubeul pe steag si cu sufletu-n rai. Dvs ce ati fi dorit ? Pay-per-view la campionatul mondial ? Ca sa fim siguri ca ii luam si ultima bucurie amaratului ala care nici nu are bani de lemne ca sa nu moara de frig in propria casa ? Sau sa interzicem reclamele la X sau la Y sau la Z, pt ca in mintea intelectualului de cafenea "boboru" e prea prost ca sa decida singur. Asa ca e nevoie de iluminati care sa apere prostimea de propria ei prostie, nu-i asa ? Pariurile sportive exista fix de cand s-a inventat prima competitie sportiva oficiala. Se practicau la Olimpiadele grecesti!!! N-au reusit sute de generatii de acrituri pline de sine si de solutii "salvatoare" sa le interzica complet, in numele "binelui boborului". Care e pana la urma rostul articolului ? Ca ar fi fost mai bine sa se arunce banii astia pe niste proiecte culturale (singura categorii de intretinuti de stat mai parazitara ca policienii)? Ca pariurile sportive isi fac reclama in timpul unui meci ? Daca premiza de la care ati pornit scriind acest articol e ca "romanul de rand" poate fi "inselat" de "reclama falsa" legata de afirmatia ca firma X a adus cupa mondiala in Romania, atunci dvs nu va considerati semenii ca fiind fiinte umane cu putere de ratiuni si decizie, ci niste oi ce trebuie pastorite. Ori asta e odios