• Cea mai populară postare despre criza facturilor a fost publicată pe pagina lui Alin Marina de la PRO România, pe 15.01.2022. Postarea conţine filmări din arhivă cu Nicolae Ceauşescu şi are peste două milioane de vizualizări şi peste 67.000 de distribuiri.
  • 4 din 10 cele mai urmărite postări au legătură cu AUR.

„Hoţul Virgil la Viena” – aşa şi-a numit George Simion filmarea live în care l-a urmărit recent pe ministrul energiei, Virgil Popescu, la Viena cu insulte şi reproşuri difuzate pe Facebook timp de peste o oră şi jumătate într-o postare care a atins 2,5 milioane de vizualizări şi 38.000 de distribuiri.  

Aceasta este doar una din seria de agresiuni întreprinse de Simion la adresa ministrului, pentru care cel din urmă a făcut a treia plângere penală, pentru hărţuire. În replică, Popescu l-a numit pe Simion „trompetă putinistă”, sugerând că acţiunile sale de intimidare ar viza contribuţia ministrului PNL şi a guvernării liberale la iniţiativele de creştere a independenței energetice faţă de Rusia. Mai exact, legea offshore privind gazele din Marea Neagră – o lege, de altfel, criticată și care a fost motivul altui scandal inițiat de Simion la adresa lui Popescu.

Un exemplu: 4media.info

Întrebat mai de mult cum justifică acest comportament agresiv, Simion s-a justificat prin grija pe care le-o poartă românilor sărăciţi de liberalizarea pieţei de energie. 

Liderul AUR şi-a legitimat acţiunile îmbrăcându-le într-o aură moral-justiţiară, de pedeapsă a presupusului vinovat pentru tot haosul declanşat de facturile uriaşe şi proasta gestionare a liberalizării. 

L-au ajutat în amplificarea acestei naraţiuni şi website-uri care fac propagandă pro-AUR. Printre ele – 4media.info – un website destul de popular pe Facebook, deşi are doar în jur de 2 ani de existenţă. 

Despre 4media.info, Europa Liberă şi organizaţia de fact-checking Factual au arătat recent că este conectat cu Dorin Marius Lulea – vicepreședinte şi fondator AUR – şi că se află printre sursele care au primit bani de promovare de la partid. În pofida faptului că reprezentanţii AUR neagă vreo relaţie cu website-ul şi susţin că partidul nu are contracte cu presa. 

A șaptea cea mai populară postare pe tema facturilor la energie, publicată pe 8.01.2022 de website-ul pro-AUR 4media.info. Postarea are peste 700.000 de vizualizări şi aproape 3.000 de distribuiri

Am analizat 70.000 de postări din rețeaua socială cea mai folosită de români

Dacă ministrul Virgil Popescu este sau nu vinovat pentru criza facturilor sau dacă este sau nu „hoţ” aşa cum îl califică George Simion, nu putem stabili noi aici şi nici nu reprezintă scopul acestui text. 

Ne rezumăm la a spune că, şi dacă ar exista un adevăr în acuzaţiile aduse, acesta nu poate legitima modul agresiv şi nedemocratic în care liderul AUR alege să-şi exprime opoziţia. 

Acest mod de a face politică reprezintă o instrumentalizare populistă a frustrărilor şi furiei legitime ale populaţiei pentru propriul capital electoral. Efectul e acela de a creşte constant violenţa politică. Parlamentul se transformă într-o galerie de fotbal unde cine ţipă sau loveşte mai tare câştigă, mai degrabă decât într-un for de discuţii democratice supus anumitor norme minime de respect reciproc.

Prezentăm în cele ce urmează rezultatele unei cercetări privind postările publicate pe Facebook în perioada 1 ianuarie 2021 – 1 iunie 2022 despre facturile la energie – mai exact, circa 75.000 de postări descărcate prin aplicaţia CrowdTangle.

Evoluţia în timp a atenţiei acordate subiectului facturilor – cu un vârf clar în luna ianuarie 2022

AUR şi propaganda de partid au dominat online-ul pe tema facturilor la energie

Cele mai de succes postări şi articole distribuite pe Facebook-ul românesc ne arată că cei care au reuşit cel mai bine să capitalizeze de pe urma crizei facturilor la energie au fost de regulă (ultra)naţionaliştii, mai ales George Simion şi alţi membri AUR. 

Din totalul de zece postări din top, patru au legătură cu AUR: două îi aparţin lui George Simion, una altui membru AUR – Alexandru Săraru – şi încă una portalului 4media.INFO, care promovează şi, implicit, legitimează reacţiile lui Simion. Acest portal face parte dintr-o posibilă reţea de propagandă pro-AUR, aşa cum vom arăta în cele ce urmează.

A doua cea mai populară postare publicată pe 13.01.2022 pe profilul lui George Simion, atingând peste un milion de vizualizări și peste 13.000 de distribuiri

Facturile mari trezesc pofta de dictatură, dar şi dorul de politici sociale în sprijinul cetăţeanului

Topul celor mai populare zece postări arată că printre cele mai frecvente răspunsuri trezite de criza facturilor la energie se numără furia şi dorinţa de pedeapsă (chiar violentă) – manifestate inclusiv prin nostalgii autoritare precum invocarea lui Ceauşescu. 

De exemplu, replica dintr-un interviu în piaţă la Ştirile KanalD „Dacă ar învia Ceauşescu, i-ar împuşca pe toţi!”. Sau, la polul opus, apelul la umor, pe principiul când n-ai ce face, faci „haz de necaz”, precum şi actele individuale de caritate

Când statul eşuează şi trădează interesul cetăţenilor, aceştia îşi caută cum pot dreptatea, oscilând între apetenţa spre autoritarism, spre chemări populiste (ultra)naţionaliste şi reţele informale şi individuale de sprijin. Acestea pot să includă comunitatea apropiată, ONG-urile sau Biserica. Tendința românilor spre autoritarism este confirmată și de un sondaj recent, care arată că aproape 60% dintre cei intervievați și-ar dori un conducător puternic, nedemocratic.

Cea mai populară postare despre criza facturilor, publicată pe pagina lui Alin Marina de la PRO România, pe 15.01.2022. Postarea conţine filmări din arhivă cu Nicolae Ceauşescu şi are peste două milioane de vizualizări şi peste 67.000 de distribuiri

Sunt solicitate politici de stânga

Ce rezultă clar este că eşecul de a adresa problemele reale ale cetăţenilor, precum şi lipsa unor partide de stânga cu astfel de preocupări reale şi constante fac posibilă instrumentalizarea lor de către partidele (ultra)naţionaliste şi (ultra)conservatoare, care nu oferă soluţii reale, deşi se arată preocupate de problemele oamenilor. 

Astfel de partide au început să se înmulţească odată ce au descoperit că există o astfel de cerere în rândul electoratului. Acest lucru poate conduce la o radicalizare progresivă sau exponenţială a spectrului politic înspre extrema dreaptă.

Pe de altă parte, postările şi articolele din social-media confirmă rezultatele recentului studiu al Fundației Friedrich Ebert Stiftung România (FES), care arată că, de fapt, există o largă susţinere pentru politici de stânga care să asigure un stat social mai puternic (de aici şi nostalgiile exprimate pe Facebook după regimul ceauşist), doar că ele sunt canalizate de (extrema) dreapta, în lipsa unor actori politici asumați şi consecvenți de stânga, suficient de puternici care să le adreseze. 

Cele mai distribuite surse media care au scris despre criza facturilor în 2021-2022

În topul celor mai distribuite domenii web care apar în postările despre criza facturilor la energie le-am ales pe cele care au peste 2.000 de distribuiri pe Facebook. Asta înseamnă că ele au fost distribuite fie pe pagini publice, fie de conturi personale (date la care nu avem acces, din fericire, din motive de protecţie a datelor private).

Printre cele mai viralizate link-uri se numără 27 de domenii web distribuite fiecare de peste 2.000 de ori pe Facebook, care pot fi împărţite astfel: 

  • Mass-media tradiţionale (televiziuni: antena3.ro, observatornews.ro, digi24.ro, tv6.md; ziare: adevarul.ro, libertatea.ro)
  • Media „alternative”, unele dintre ele fiind cunoscute ca surse îndoielnice (ex. stiripesurse.ro. gandeste.org)
  • Presa online generalistă (ex. www.g4media.ro) şi de specialitate – de regulă economică (ex. economica.net) sau juridică (ex. avocatnet.ro)
  • Presa locală (ex. www.bizbrasov.ro)
  • Presa tabloidă internaţională (ex. dailymail.co.uk).

Apar şi website-uri de propagandă politică fie că sunt asociate cu anumite interese în mod formal (ex. ro.sputnik.md, care a fost între timp interzis în UE, împreună cu Russia Today) sau informal – şi vorbim aici de website-uri hiperpartizane ale căror legături cu anumite partide politice rămân mai degrabă netransparente. 

Este cazul unor website-uri ca www.gazetacivica.ro (care-şi declară în descriere simpatiile USR-PLUS, dar nu şi o afiliere formală, şi despre al cărui ton extrem de tendenţios antisocialist, pro-USR-ist, antisindicalist am scris mai multe aici). 

Sau 4media.info şi criticii.ro – website-uri care fac, neasumat şi netransparent, propagandă AUR, deşi ambele se autodefinesc ca „independente”. Ambele au fost create în 2020, înainte şi după alegerile parlamentare, iar criticii.ro folosesc chiar şi estetica galben-negru tipică AUR. Investigaţii anterioare au arătat despre ambele website-uri 4media.info şi criticii.ro că fac parte din reţeaua de propagandă AUR. Vedem aici că ele îşi îndeplinesc cu succes misiunea.

Cele mai distribuite domenii în postările despre facturi (peste 2.000 shares):

Propaganda AUR, nume de site-uri

Două website-uri, 4media.info şi criticii.ro, deşi sunt semiobscure pentru majoritatea dintre noi, au reuşit performanţa de a fi printre cele mai populare surse de „informare” în mediile sociale, chiar şi pe teme precum cea a facturilor la energie. Acestea ocupă a 10-a, respectiv a 11-a poziţie în topul celor mai distribuite website-uri pe această temă, după surse consacrate ale presei mainstream precum Antenele, Digi24 sau Adevărul – fără a ne pronunţa în vreun fel despre calitatea jurnalistică a acestora. 

Este suficient să intri pe cele două website-uri pentru a vedea tonul lor – critic la adresa lui Iohannis şi a tuturor partidelor tradiţionale, pozitiv doar privind AUR, căruia îi oferă spaţiu foarte generos, atât lui George Simion, cât şi lui Marius Lulea sau altor AUR-işti mai puţin cunoscuţi precum Alexandru Săraru

Că cele două website-uri fac netransparent şi neasumat propagandă pro-AUR o arată şi faptul că ele sunt distribuite mai ales de către grupurile şi paginile afiliate AUR/George Simion, printre care Susținătorii lui George Simion, Prietenii lui George Simion, Susținem necondiționat George Simion și AUR 💙💛❤, Alianța Pentru Unirea Românilor Darova (Timiș) 🇷🇴🇷🇴🇷🇴 etc. 

De altfel, criticii.ro a reuşit performanţa de a avea, dintre site-uri, cel mai viralizat articol despre facturi, cu peste 3.500 de distribuiri, deşi el citează un membru AUR mai degrabă necunoscut – „Alexandru Săraru: Nimic nu ne mai aparține, fraților!”.

Că 4media.info şi criticii.ro sunt site-uri gemene de propagandă AUR o arată şi preluarea identică a acestui articol şi pe 4media.info, împreună cu multe alte articole de pe acelaşi website care-i fac reclamă aceluiaşi AUR-ist, fost PRM-ist, Săraru. Acesta a reuşit şi performanţa de a avea printre cele mai populare postări de Facebook, pe pagina sa personală. Despre Săraru şi criticii.ro a scris şi PressOne în 2021.

Dar specularea facturilor nu este o operațiune doar a unui partid. Mult mai amplu, ea încearcă să multiplice și predicate de genul „SRI lucrează pentru Soros”, promovate de propaganda „identitară” de extremă dreapta.

Citește următorul episod: Analiza a 75.000 de postări pe Facebook arată cum se leagă tema facturilor românilor de tema ieșirii din UE. Ce site-uri încurajează propaganda RoExit

 
 

Urmărește-ne pe Google News