Dacă la nivel local ne confruntăm cu un rasism instituțional vădit, la nivel național „negocierile politice mediocre” împiedică orice măsură oportună de a îmbunătăți calitatea educațională, cea mult disputată de atâția ani.
Am tot auzit în ultimii zeci de ani că „romii trebuie educați”, în special dinspre instituțiile statului, pe fondul persistentei segregării școlare, a profesorilor necalificați, a școlilor în grajduri sau manualelor și mobilierului din anii ’90.
Pentru o mai bună exemplificare a situației de facto, iată două exemple curente, care relevă exact felul în care instituțiile „tratează” procesul educațional la romi.
Cazul de la Sânpetru
În Sânpetru (Brașov), construcția unei școli în vecinătatea comunității de romi este considerată o risipă, pentru că acolo locuiesc „indieni” sau „negri”, fiind totodată și mijloc de amuzament pentru consilierii locali ai acestei instituții.
La ultima ședință a Consiliului Local, câțiva dintre aleși, în frunte cu viceprimarul, au ținut morțiș să justifice de ce construcția acestei școli și dezvoltarea educațională a zonei nu este fezabilă. Principalele motive au fost: că există un negru acolo (venind din partea viceprimarului), că sunt indieni (consilier local 1), paradigme științifice gen „să iasă țiganii în curtea școlii și merge la școală să învețe” (consilier local 2) și eventual, pentru că este zona mlăștinoasă – ceea ce ridică un alt semn de întrebare cu privire la condițiile de locuire ale acestor cetățeni.
Această ședință de consiliu reprezintă o imagine clară și un modus laborare la nivel național în ceea ce privește nivelul de implicare al autorităților locale când vine vorba de nevoile comunităților de romi. Iar părerile denigratoare și ofensatoare ale acestora față de etnia romă fac dovada existenței unui rasism tranzitiv și instituțional, cu repercusiuni grave asupra nivelului de trai și coexistență al minorității rome.
Platforma Civică Aresel va face toate demersurile legale de a sancționa asemenea comportamente și de demitere a acestor persoane din funcțiile publice.
Problema avizelor pentru liceu de la Partida Romilor
Toamna trecută, a fost emis un Ordin al Ministrului Educației (nr. 5.423/2022) privind organizarea și desfășurarea admiterii în învățământul liceal pentru anul școlar 2023-2024.
Art. 2, alin. 11 prevede: „Recomandările scrise vizând apartenența la etnia rromă se pot elibera doar de către organizațiile care au încheiat un protocol de colaborare cu inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București sau care au prevăzută în statut posibilitatea de a elibera recomandări privind apartenența la etnia romă”.
Deși aparent bazat pe temei nediscriminatoriu și nepolitizat, în spatele acestui articol se ascunde o formă prin care subsecretarii de stat, delegați de partidul reprezentativ al minorității rome – Partida Romilor Pro-Europa, încearcă să monopolizeze acest segment privind măsurile pentru tinerii romi. Asta îngrădește posibilitatea multor organizații rome de a elibera aceste recomandări, în special celor din provincie, a căror activitate este oricum excedată de monopolul în instituțiile locale al aceluiași partid de mai sus.
Practic, se încearcă închiderea unui cerc, oricum perturbat de existența unor ONG-uri care au reușit materializarea acestor parteneriate, restul fiind nevoiți să își încerce șansa cu inspectorii sau delegații acestui partid.
De ce toate astea? De foarte mult timp, un mijloc de constrângere al acestor tineri de „a presta” în interesul partidului a fost această recomandare, care „per se” reprezintă o șansă pentru un tânăr minoritar să acceseze mediul academic, fără nici un fel de „îndatorire”. În schimb, realitatea este alta.
Aresel va începe o campanie împotriva acestui articol din Ordin, în virtutea valorilor democratice și principialității față de tinerii romi. care trebuie susținuți și nu îngrădiți cu îndatoriri.
Foto: Eli Driu