Sunt acele televiziuni care nu-și împing vedetele la interviuri de PR, nu fac scandal, gălăgie și panaramă, de aceea nici nu sunt băgate în seamă de presă. Sunt televiziunile tematice, altfel spus, televiziunile care difuzează documentare pe diverse teme: istorie, știință, geografie, civilizație și natură.
Nișa acestor televiziuni de documentare este destul de mare în grilele cabliștilor, dar în sondajele Kantar Media există numai șase stații care își măsoară audiențele pentru a-și vinde timpii de publicitate.
Ratingurile acestor televiziuni sunt pe măsura temelor pe care le abordează filmele documentare difuzate: foarte mici.
Un documentar precum „Misterul Aurului Dacic”, difuzat pe History Channel, nu poate să bată ratingul pe care liderul AUR, George Simion, îl face pe România TV. De asemenea, documentarul „Test de supraviețuire pe cont propriu” de la Discovery Channel nu va pune în pericol niciodată un interviu la Antena 3 cu Dana Budeanu, care se pricepe de la geopolitică și criza energetică până la macroeconomie și sănătate publică.
Sunt „prăvălii” total diferite, care nu suportă vreo comparație. Cu o mențiune: de la Viasat Explore, de exemplu, se pot afla mult mai multe lucruri despre lumea în care trăim decât din prime-time-ul de la Realitatea Plus.
Interesul românilor pentru aceste televiziuni de documentare este foarte redus. În decembrie 2022, o lună cu un consum ridicat de televiziune liniară (pe telecomandă), audiențele celor șapte televiziuni tematice, la nivel național, au fost:
- History Channel – 17.000 de telespectatori pe minut;
- Discovery – 9.000 de telespectatori pe minut;
- National Geographic – 8.000;
- National Geographic Wild – 7.000;
- Viasat History – 6.000;
- Viasat Explore – 6.000;
- Travel Channel – 3.000 de telespectatori pe minut.
Într-o variantă extinsă a acestei nișe, pot fi adăugate televiziunile HGTV, TV Paprika, TLC sau CBS Reality, poziționarea lor fiind discutabilă, dar având ratinguri la fel de mici, sub 6.000 de telespectatori.
Campioana nișei este History, televiziune deținută de rețeaua internațională A+E Networks, care este disponibilă în România de peste 10 ani. În decembrie, History Channel a ocupat locul 31 în topul audienței naționale din 83 de televiziuni monitorizate de Kantar Media. A avut un rating general mai mare decât televiziunea publică TVR 3 (12.000 de telespectatori pe minut), televiziunea de telenovele Acasă Gold (16.000) sau televiziunea de sport Pro Arena (14.000).
În decembrie, „Bătrâna Doamnă” a nișei de televiziuni tematice, Discovery Channel, deținută de gigantul american Warner Bros. Discovery, s-a plasat pe locul 42 în clasamentul audienței naționale, peste televiziunile de știri TVR Info (5.000 de telespectatori pe minut) și Euronews (2.000). Dar să nu comparăm mere cu pere! La nivel urban, Discovery a avut o medie de doar 8.000 de telespectatori pe minut.
Interesul scăzut al românilor față de aceste televiziuni tematice este confirmat și de valorile cotelor de piață – adică indicatorul de audiență (exprimat în procente) care arată câți telespectatori s-au uitat la o televiziune, într-o anumită perioadă de timp, raportat la totalul telespectatorilor înregistrați în acel interval de timp.
Astfel, cele șapte televiziuni de documentare au avut, în decembrie 2022, o cotă cumulată de vizionare de 1,5%. Cu alte cuvinte, doar 1,5% dintre românii care s-au uitat la televizor, în ultima lună a anului 2022, au urmărit pe telecomandă una dintre cele șapte televiziuni. Acest segment TV nu se poate compara cu marile televiziuni de divertisment Pro TV (18,5%), Antena 1 (13,4%) și Kanal D (10,5%).
De altfel, în decembrie 2022, segmentul televiziunilor tematice a avut cea mai redusă cotă de vizionare comparativ cu alte nișe TV: știrile (16%), filmele (9,2%), televiziuni pentru copii și tineret (4,6%) și sport (2,9%).
Audiențele slabe ale televiziunilor de documentare ar putea fi explicate prin cele mai vehiculate tipare din societatea românească: educația precară a unei părți a publicului, analfabetismul funcțional, eșecul tuturor proiectelor de tipul „România Educată”, lista este lungă. Până la urmă, aceste televiziuni au audiențele „pe care le merită”: în grilele lor de programe nu apar Dan Puric, Gigi Becali, Diana Șoșoacă, Liviu Dragnea… Ați sesizat sarcasmul, da?
zubi • 12.01.2023, 12:43
Imi pare rau, dar nu aveti absolut deloc dreptate. Televiziunile documentare dau la nesfarsit aceleasi episoade. Iar daca comuti de pe Nat Geo pe Wild dai de acelasi nemuritor doctor Pol. Pe Discovery nu mai ai ce vedea. Pe scurt, televiziunile invocate nu mai sunt deloc atractive. V-o spune unul care se uita aproape numai la ele...
cititorlibertatea2132 • 11.01.2023, 18:10
Dle Petre Barbu.....un sfat si mai bun este renuntarea definitiva la conceptul de Televiziune....Este depasit, este plin de coruptie si este absolut stabilit, coordonat si definit de corporatii si guverne corupte...pana si aceste canale cu documentare....Macar sa folosim de internet ca acolo avem mai multa libertate, INCA.....
Serbanescumarius • 11.01.2023, 16:52
Dacă nu e scandal, sex, fotbal, nu produce audiență. Publicul media are un nivel de "cultură " sub 0 (zero), dorește senzațional, chiar dacă în sinea lui, nu-l crede. Emisiunile de culturalizare în masă nu mai au credibilitate, oamenii vor "sânge", ar trebui o altă clasă conducătoare ca să schimbe ceva. Dar e un fenomen mondial, nu doar în România. Nu cred că voi vedea o schimbare cât mai trăiesc. Dacă arăți o fărâmă de cultură, ești catalogat ca depășit, ramolit, comunist?