Dacă Ministerul Educației voia cu adevărat să descentralizeze decizia pentru începerea noului an școlar la nivelul unităților de învățământ, instituția ar fi trebuit să  întrebe școlile cu câteva luni înainte de realizarea normelor: „Oameni buni, ce vă trebuie pentru ca elevii să vină în siguranță la școală în timpul pandemiei?“ 

Unde sunt normele?

După ce președintele Klaus Iohannis a anunțat săptămâna trecută cele trei scenarii pentru începerea noului an școlar, pasul firesc era ca Institutul Național de Sănătate Publică (INSP) împreună cu Ministerul Sănătății să publice imediat normele de care școlile ar trebui să țină cont pentru a se încadra într-unul din cele trei scenarii astfel încât elevii să învețe în siguranță.

Școlile au trebuit să trimită până azi, la ora 16.00, o situație cerută de către inspectorate, pe care acestea la rândul lor o vor trimite Ministerului Educației. Mai exact, unitățile de învățământ au trebuit, printre altele, să transmită:

  • numărul de elevi, de profesori, de săli de clasă, inclusiv suprafața pe care o au
  • numărul de schimburi în care ar urma să învețe elevii
  • numărul de spații de învățare și de profesori de care mai are nevoie școala

Dar INSP și Ministerul Sănătății nu au publicat încă normele, oficiale, care trebuie să fie respectate de școli pentru siguranța copiilor, în ciuda insistențelor elevilor, părinților și profesorilor. Și-atunci ne putem pune următoarele întrebări:

  1. Autoritățile statului realizează normele, având în calcul investițiile necesare în creșterea efectivului de săli și de personal pentru ca un număr cât mai mare de elevi să meargă în siguranță la școală?
  2. Sau realizează normele astfel încât școlile să le poată respecta cu resursele pe care le au deja – chiar dacă asta înseamnă să chemi mai puțini copii la școală, deci să faci un compromis în educația lor?

Mai simplu spus: Facem norme pentru siguranța și accesul copiilor la o educație de calitate sau facem norme care să nu dea bătăi de cap directorilor și inspectorilor?

Cea de-a doua întrebare este cu atât mai îndreptățită în condițiile în care mai este doar o lună până începe noul an școlar. Poate Ministerul Educației să facă angajări în timp record? 

Pot autoritățile locale să facă un plan de redistribuire a spațiilor școlare sau să achiziționeze noi săli în doar o lună, dacă nu ies calculele cerute abia acum?

Altfel spus, poate statul român să facă o minune până pe 14 septembrie pentru cele trei milioane de elevi din România?

Foto principală: INQUAM / Photos / Octav / Ganea

 
 

Urmărește-ne pe Google News