Alexandra a sunat de trei ori la 112 implorând să fie salvată, dar poliția a intrat în locația din care ea suna abia după 19 ore de la aceste apeluri. Un fapt care a revoltat o țară întreagă și ne-a făcut pe toți să ne întrebăm ce s-ar fi întâmplat dacă apelul Alexandrei la salvare era făcut în altă țară.
Cum ar fi funcționat atunci serviciile de localizare? Cât de precise ar fi fost informațiile date de STS poliției?
12 țări din Europa, de la Marea Britanie până la Moldova, și încă trei din afara Europei folosesc deja pentru localizarea apelurilor la numerele de urgență o tehnologie recentă, disponibilă de abia acum 3 ani. Este vorba de AML/ELS.
AML, adică Advanced Mobile Location, este o tehnologie cost-eficientă, care salvează deja vieți în toată Europa. Dar e nevoie de un smartphone
Au fost cazuri când această tehnologie a redus aria de căutare de la o rază de 14 kilometri la una de 6 metri, apelul unui băiețel de 8 ani din Lituania.
Tehnologia nouă, cu o acuratețe de 4.000 de ori mai mare
AML, adică Advanced Mobile Location, este o tehnologie cost-eficientă, care salvează deja vieți în toată Europa. Trimite rapid cea mai bună geolocalizare disponibilă serviciului de urgență din țara apelantului.
Nu este o aplicație, ci o tehnologie direct integrată în sistemul de operare al smartphone-ului. Și are o acuratețe de 4000 ori mai mare decât sistemul clasic de localizare, pe baza datelor trimise de operatorii de telefonie mobilă, despre cea mai apropiată antenă GSM.
Față de cazul clasic, când datele operatorilor de telefonie puteau oferi o arie de căutare de câțiva kilometri pătrați, în cel mai bun caz, respectiv câțiva zeci de kilometri pătrați în anumite zone rurale, noua tehnologie restrânge aria de căutare la cel mult jumătate de teren de fotbal.
Când cineva sună la 112 folosind un smartphone cu AML, telefonul își activează automat funcția de locație și/sau datele mobile în cel mult 20 de secunde. Apoi stabilește poziția telefonului și trimite această informație prin SMS la serviciul de urgență din țara respectivă, dând o rază de 50 de metri pentru majoritatea apelurilor (aproximativ 85% din locații, pentru Marea Britanie).
Ca să facă asta, serviciul AML folosește GPS sau Wi-Fi, oricare variantă oferă cea mai bună localizare la un moment dat în timp.
AML a fost dezvoltat în Marea Britanie, de British Telecom, EE Limited și HTC, ca soluție la problemele localizării apelurilor de urgență, un obstacol pentru serviciile de profil din toată Europa.
Apoi, în iulie 2016, Android a anunțat că a făcut propria versiune a AML, numită Emergency Location Service (ELS), disponibilă direct în sistemul lor de operare. Ba mai mult, Google a mers mai departe și a făcut-o compatibilă cu sistemele de operare Android mai vechi, astfel încât să nu fie utilă doar celor care își cumpără un telefon nou. Prin urmare, oricine are un telefon Android cu versiunea Gingerbread (2.3.7) sau mai recentă, deci un telefon din 2010 încoace, ar putea în teorie beneficia de această tehnologie. Cu condiția ca sistemul de urgență să aibă infrastructura necesară pentru a o folosi.
Dispozitivele Apple cu versiunile noi de iOS (din martie 2018 încoace) suportă și ele AML.
Înainte de invenția AML, toate țările occidentale aveau probleme cu localizarea apelurilor, așa cum are România.
Marea Britanie a fost prima țară care a implementat sistemul. Apoi, cu finanțare de la Comisia Europeană s-au alăturat Austria, Lituania și Italia, în 2017.
În martie 2019, Olanda devenea a 15-a țară din lume care folosește AML.
Astăzi, cu ajutorul AML și ELS, 12 țări din Europa și 3 din afara ei au deja posibilitatea de a identifica foarte exact majoritatea apelurilor de urgență: Austria, Belgia, Estonia, Finlanda, Islanda, Irlanda, Lituania, Moldova, Olanda, Noua Zeelandă, Norvegia, Slovenia, Emiratele Arabe Unite, Marea Britanie și SUA.
România, obligată să modernizeze facilitățile de localizare 112 până în decembrie 2020
O directivă a Parlamentului European, din noiembrie 2018, cere ca toate statele membre, inclusiv România, să implementeze tehnologie AML/ELS până în decembrie 2020.
Nu este prima dată când țările europene cad de acord să aducă aceleași modernizări sistemelor de urgență. Avem numărul comun 112 în Europa, tocmai pentru ca un cetățean european să poată primi ajutor ușor oriunde s-ar afla în Europa, chiar dacă, de exemplu, a fost răpit și dus în afara țării sale. Sau pur și simplu are nevoie de ajutor în afara țării de rezidență.
Directiva europeană este și motivul pentru care în prezent STS este în procedură de modernizare a infrastructurii sistemului 112, după cum au anunțat în declarația de presă de vineri.
Să ne întoarcem la cazul Alexandrei. Dacă este adevărat că apelurile ei veneau de pe un ”telefon cu butoane”, cum a fost descris în presă, atunci tehnologia nouă nu ar fi fost de folos STS nici dacă ar fi implementat deja AML.
Adică nu ar fi putut da o localizare mai precisă decât cea trasată de cea mai apropiată antenă GSM: de câțiva kilometri pătrați sau câteva sute de case.
Dar de ce ne pot localiza livratorii de pizza și aplicațiile de taxi?
A umblat mult în spațiul virtual ideea greșită că deși ne pot găsi ușor aplicațiile de taxi, livrare de mâncare sau Instagram, un serviciu public nu reușește să facă asta.
Trebuie reținut că pentru toate acele aplicații de taxi sau pizza este nevoie de: date mobile/internet wireless și tuturor aplicațiilor, la instalare, le dăm acordul de a folosi funcția de locație de pe telefon.
Chiar dacă de multe ori nu suntem atenți când facem asta. Pe același principiu, al unei aplicații cu share location, merge și STS când spune că oamenii ar putea să își instaleze aplicația Apel 112 pe telefonul mobil.
Când face asta, STS pasează, de fapt, responsabilitatea de la un serviciu public înapoi la cetățean. Iar soluția aplicației nu ar trebui să mai fie una necesară, din moment ce există deja tehnologie integrată în sistemul de operare al mobilului. Iar tehnologia este gratuită pentru utilizator și nu necesită instalarea unei aplicații în plus.
Este aplicația Apel 112 o soluție?
Până la implementarea AML însă, și alte țări au folosit și folosesc aplicații de urgență, pentru precizia locației. Aceste aplicații pot fi utilizate doar când telefonul permite instalarea lor și doar cu datele mobile pornite, dar, ca și AML, sunt o variantă cu acuratețe mult mai mare decât localizarea primară oferită de operatorii de telefonie mobilă.
Aplicația din Danemarca are o acuratețe de 10-60 de metri în doar 12 secunde, iar aplicația ”Siguranța mea” din Letonia întoarce locația cu precizie de 10 metri. Dar tocmai ca să ajungă la mult mai mulți utilizatori, Letonia deja este în curs de implementare a tehnologiei AML
Aplicația recomandată de STS pentru România, Alert 112, are o marjă de eroare de 65 de metri, în condițiile în care nu funcționează decât dacă utilizatorul are locația pornită pe smartphone.
Cine a avut curiozitatea să o descarce, la recomandarea autorităților, și a citit termenii și condițiilor, a putut remarca și că practic această aplicație nu garantează absolut nimic: nici că vor fi corectate erorile semnalate de utilizatori, nici că este disponibilă în permanență.