În ședința publică a Consiliului Național al Audiovizualului (CNA) din 5 decembrie s-au prezentat doi reprezentanți ai Ministerului Finanțelor cu solicitarea ca membrii instituției să vizeze, să aprobe și să ajute „campania de promovare a implementării sistemului național privind facturarea electronică, începând cu 1 ianuarie 2024”. Introducerea sistemului urmărește creșterea colectării TVA și reducerea evaziunii fiscale în România.
Cererea celor doi funcționari a fost confuză și bizară, pentru că, în prezent, potrivit modificărilor din Legea Audiovizualului, CNA nu mai este implicat în recomandarea campaniilor de interes public către radiodifuzori, decizia de difuzare revenind televiziunilor.
Astfel, entitățile publice sau private se înțeleg direct cu televiziunile pentru difuzarea campaniilor de interes public. Oare nu știau cei de la minister, care i-au trimis pe cei doi, de prevederea din Legea Audiovizualului?
„Este interzisă emiterea recomandării cu privire la difuzarea în regim de anunț de interes public a spoturilor informative radio-TV”.
Dar membrii CNA au închis ochii, ba mai mult, au aprobat spotul video, care va fi adaptat și pentru radio, și au promis, prin vocea președintei Monica Gubernat, că „o să le trimitem în redacții înștiințarea dumneavoastră, cu rugămintea de a le difuza. Nu mai avem dreptul, conform legii, să facem recomandări. O să facem o adresă separată către TVR și SRR cu rugămintea de a le difuza pe o perioadă de trei luni”.
Mesajul amenințător
Așadar, campania a obținut „binecuvântarea” CNA. Un singur membru al Consiliului, dintre cei nouă prezenți, a votat împotriva acestei campanii: Valentin Jucan. Pe bună dreptate.
Spotul TV pe care reprezentanții ministerului l-au prezentat în ședință a avut următorul mesaj: „De la 1 ianuarie 2024, facturarea electronică prin e-Factura devine obligatorie pentru toate tranzacțiile între companii. Cei care nu vor respecta această prevedere vor fi sancționați conform legii.
e-Factura este un instrument care contribuie la combaterea fraudei TVA și reduce pierderile asociate cu evaziunea fiscală”.
Valentin Jucan a remarcat mesajul amenințător din spot – „Cei care nu vor respecta această prevedere vor fi sancționați conform legii”. El a explicat: „Nu cred că o campanie publică, ce anunță o măsură care are ca scop creșterea colectării TVA și e pozitivă pentru economia României, ar trebui să debuteze cu o amenințare. N-ar trebui să conțină o amenințare că o să fii sancționat. Cetățenii trebuie mai întâi să fie informați cu această modalitate de lucru și să se informeze, înainte de a-i amenința și a le da în cap!”.
Observația lui Valentin Jucan a fost trecută cu vederea, ca și cum nici n-ar fi existat. Puteau membrii CNA să discute pe argumentele lui Jucan și să respingă această făcătură de spot? Nu puteau. Nu trebuia ofensat Ministerul Finanțelor. Complicitatea politică și instituțională este evidentă.
O campanie făcută de „milițieni”
Spotul radio-TV pentru e-Factura este o improvizație atât ca formă (niște cartoane care se mișcă pe ecran), cât și în conținut. Sare în evidență amenințarea citită din off cu o voce gravă: „Cei care nu vor respecta (…) vor fi sancționați conform legii”.
Atât știe ministerul să comunice: o amenințare. În fapt, este o dovadă clară că statul român încă n-a învățat să comunice cu cetățenii săi. (Mesajele din pandemie, redactate în același registru polițienesc, sunt alte dovezi de nepricepere!) Cei care au compus acest mesaj cred oare că firmele vor da năvală până la 1 ianuarie 2024 să se înscrie în acest sistem de facturare electronică văzând anunțul pe micile ecrane? De teamă că vor fi amendate? Acest spot execrabil pare făcut de niște milițieni de pe vremea lui Ceaușescu sau de urmașii acelor tablagii care-și mai fac veacul acum în Ministerul Finanțelor. Amenințare și-un baston pe spinare!
Ce este e-Factura?
Începând din 1 ianuarie 2024, toți operatorii economici au obligația să emită facturi între firmele românești (sistemul Business-to-Business – adică de la firmă la firmă, inclusiv PFA) doar prin sistemul național e-Factura. Dar sistemul nu înseamnă doar emiterea facturilor în format electronic, ci presupune generarea unui fișier care conține informațiile din factură și care se transmite la ANAF, prin intermediul contului din Spațiul Privat Virtual (SPV).
Prin intermediul acestui sistem, ANAF poate monitoriza gradul de colectare a TVA, dar și a celorlalte taxe și impozite și poate vedea în timp real ce facturi se emit între operatorii economici.
SPV va avea două funcționalități: încărcarea facturilor emise de o companie și descărcarea facturilor primite de aceasta de la furnizori.
Acest sistem trebuia implementat din ianuarie 2023, dar lansarea a fost amânată de Ministerul Finanțelor pentru că nu era pregătit. Nici acum nu este.
Amenzile pentru cei care nu respectă prevederile sunt:
- Contribuabilii mici: 1.000 – 2.500 de lei
- Contribuabilii mijlocii: 2.500 – 5.000 de lei
- Contribuabilii mari: 10.000 de lei.
Șanse mici de reușită
Este greu de crezut că această campanie de informare publică va avea un impact. În primul rând, a fost realizată (încropită) prea târziu, cu mai puțin de-o lună înaintea începerii introducerii sistemului e-Factura. Firesc ar fi fost ca aceste mesaje să înceapă să fie difuzate pe radio-TV cu șase luni în urmă. Chiar dacă va fi difuzată în următoarele trei luni, impactul campaniei va fi penibil.
În al doilea rând, decembrie este o lună foarte aglomerată cu reclame. Practic, televiziunile comerciale sunt sold-out, adică au vândut toate spațiile din calupurile publicitare pentru ofertele supermarketurilor, siropurile de tuse și supozitoarele împotriva constipației etc. Un biet spot e-Factura, cu un astfel de mesaj, nu-și va găsi locul în pauzele publicitare și, chiar dacă va fi difuzat prin bunăvoința televiziunilor comerciale, nu va fi văzut, memorat, recepționat de public. Va fi îngropat în aglomerația din pauzele publicitare.
Cât privește sistemul propriu-zis e-Factura, care presupune încărcarea facturilor în Spațiul Privat Virtual, este de așteptat ca platforma electronică să se blocheze, începând din 3 ianuarie 2024. Un supermarket, de exemplu, va avea de încărcat în fiecare zi sute de facturi, poate chiar peste o mie de documente. Va rezista infrastructura SPV la această avalanșă de utilizatori? Cu siguranță, nu! Un comercial din mediul rural, care ține un chioșc într-un sat, va ajunge să se înroleze în SPV și să emită facturi prin acest sistem? Greu de crezut!
Spațiul Privat Virtual s-a dovedit până acum un fel de „gazetă de perete” digitală pe care sunt postate niște documente PDF. Cei care îl utilizează cunosc în ce hal funcționează mai ales în luna mai a fiecărui an, când se blochează din cauza depunerii Declarațiilor Unice. Este de așteptat ca SPV să devină nefuncțional, așa cum se întâmplă în prezent cu platforma electronică a asigurărilor de sănătate a Casei de Sănătate, care îi scoate din minți pe medicii de familie și pe farmaciști.
Televiziunile care au difuzat mesajul e-Factura
În prima săptămână a campaniei de informare publică (6-13 decembrie), doar 17 televiziuni au difuzat spotul dintr-un total de 87 cuprinse în măsurătorile Kantar Media. Așa cum am anticipat mai sus, nicio mare televiziune comercială nu l-a difuzat. Dintr-un total de 127 de difuzări, televiziunea Canal 33 l-a difuzat de 42 de ori. Canal 33 se numără printre televiziunile cu ratinguri minuscule (consum pe telecomandă). În noiembrie, conform Kantar Media, Canal 33 a avut o medie de 220 de telespectatori pe minut (toată ziua). 220 de persoane, o audiență care îngroapă orice reclamă!
A doua stație care s-a arătat binevoitoare cu anunțul Ministerului Finanțelor a fost Euronews, care l-a difuzat de 20 de ori. Euronews a avut luna trecută o medie de 2.340 de telespectatori pe minut. Altă groapă bună de înmormântat campanii.
Alte televiziuni care au ieșit la „raport”: Digi 24 (6 difuzări), Digi Sport 1,2,3,4 (24 de difuzări), TVR 1 (4 difuzări) și TVR Info (4 difuzări). Este de-a dreptul comic că televiziunile muzicale Kiss TV, U TV, Rock TV și Magic TV au difuzat de câte 4 ori fiecare acest mesaj, de parcă publicul-țintă al campaniei ar fi tinerii. Dar aceste stații muzicale și-au umplut calupurile publicitare și „s-au pus bine” cu Ministerul Finanțelor și, foarte important, cu CNA!
Sistemul e-Factura, în ciuda bunelor intenții ale Ministerului Finanțelor (reducerea evaziunii fiscale), are toate șansele să reprezinte o altă lovitură de măciucă în capul mediului de afaceri. Pentru că sistemul este pregătit cu amatorism și indolență, așa cum se întâmplă cu mai toate proiectele derulate de statul român.
1Gin • 19.12.2023, 09:48
Bineînțeles că afacerile mari nu vor păți nimic. Se pun cu măciuca tot pe cei mici.