August, luna cu cel mai scăzut consum de televiziune (pe telecomandă) din cursul unui an, a fost în această vară bogată în competiții sportive. Dacă ratingurile televiziunilor generaliste comerciale au scăzut (cu excepția Antenei 1, salvată de „Insula iubirii”!), nișa de sport a beneficiat de avantajul difuzării unor competiții de anvergură.
TVR și Eurosport au avut drepturile pentru Jocurile Olimpice de la Paris (11 zile din august), iar DigiSport și Prima Sport au profitat de partidele din SuperLiga și de începerea celor mai tari campionate de fotbal din Europa (Anglia, Spania, Italia).
Așa încât, în august, 10 din cele 11 televiziuni de sport, cuprinse în sondajele de audiență Kantar Media, au crescut puternic în audiență față de luna precedentă. Spre deosebire de televiziunile de știri, care și-au temperat pierderile de telespectatorii cu Breaking News și News Alert pe seama anchetei de la Spitalul Sf. Pantelimon și abuzurilor sexuale de la SNSPA, nișa de sport a crescut… natural și curat.
Cele 11 televiziuni de sport au avut o cotă cumulată de piață de 6,4%, mai mare cu 1,5 puncte procentuale față de iulie (dintr-un total de 92 de televiziuni). Adică, 6,4% dintre românii care s-au uitat la televizor, în august, au urmărit cel puțin un program al acestor stații TV. Creșterea procentuală (1,5 puncte) poate fi considerată minoră, dar pentru o categorie de canale de nișă reprezintă un câștig foarte important.
DigiSport 1, liderul detașat al nișei de sport TV, a avut un rating mediu de 88.220 de telespectatori pe minut la nivel național, potrivit Kantar Media, mai mare cu 24.560 de persoane față de iulie. Este cea mai mare creștere de audiență de pe piața TV în luna august. De exemplu, Pro TV a pierdut 86.230 de telespectatori și ratingul Kanal D a scăzut cu 12.430 de persoane. DigiSport 1 a ocupat locul 7 în topul audienței naționale, înaintea televiziunilor Realitatea Plus, Digi24 și TVR 1.
La mare distanță de DigiSport 1 s-a plasat Eurosport 1, televiziune deținută de grupul american Warner Bros Discovery, cu un rating mediu de 21.390 de telespectatori pe minut, mai mare cu 3.090 de persoane față de luna precedentă. Principalele evenimente transmise de Eurosport 1 au fost Jocurile Olimpice de la Paris, Turul Spaniei la ciclism și primele runde din turneul de tenis de Grand Slam US Open.
Cea de-a treia televiziune în ierarhia nișei a fost Prima Sport 1, cu o audiență medie de 18.790 de telespectatori pe minut, în creștere cu 5.080 de persoane. Prima Sport 1 este deținută de grupul Clever Media.
Alte trei televiziuni au performat în august:
Pro Arena – 10.650 de telespectatori, creștere de 920 de persoane față de iulie;
DigiSport 2 – 10.630 de telespectatori pe minut, +2.810 persoane;
TVR Sport – 9.680 de telespectatori pe minut, +3.270 de persoane.
Jocurile Olimpice de la Paris au reprezentat pentru TVR Sport ocazia să scoată capul din anonimat și să urce în sondajele de audiență. Pe acest segment, TVR Sport a ocupat locul 6 din 11 televiziuni, dar va fi imposibil să-și conserve poziția în următoarele luni difuzând doar reluări de la Jocurile Olimpice și meciuri de fotbal din anii 70-80.
Eurosport 2 a fost singura televiziune care a suferit pierderi în august: -3.280 de persoane față de iulie.
Grupul DIGI, care deține televiziunile DigiSport 1, 2, 3, 4, a avut o cotă de piață cumulată de 3,8%, mai mult de jumătate din audiența nișei de sport. Clever Media (Prima Sport 1 și 2) a avut o cotă de 0,8%, în timp ce Warner Bros Discovery (Eurosport 1 și 2) a obținut o cotă de 1,1%. Sportul pe TV este controlat de grupul DIGI, care deține cel mai mare număr de abonați pe cablu TV.
Cine se uită la televiziunile de sport?
Bărbații sunt majoritari în audiențele programelor de sport. În august, în intervalul orar 7.00 – 24.00, publicul masculin a avut o cotă de 77,5% din audiențele DigiSport 1 și Prima Sport 2. Este cea mai mare cotă a bărbaților de pe această nișă, pentru că nucleul dur al acestor televiziuni este fotbalul intern și internațional. TVR Sport, care a difuzat întrecerile de la JO Paris, a avut cea mai mare cotă procentuală a publicului feminin: 42%. De asemenea, Pro Arena, televiziunea grupului Pro TV, care difuzează și programe de divertisment (filme și reality-show), a atras o cotă feminină de 40%.
Televiziunile de sport suferă de aceeași „boală” ce afectează întreaga piață TV: bătrânețea. Tinerii consumă digitalul. La cele 11 televiziuni analizate, publicul majoritar (peste 50%) este format din persoane cu vârste de peste 55 de ani. Cele mai mari procente se înregistrează la TVR Sport (72,8%), Eurosport 1 și 2 (68%), Pro Arena (61%) și Prima Sport 1 (58,5%). Cel mai mic procent al seniorilor se află la Prima Sport 2 (51%).
Telespectatorii cu studii medii sunt majoritari pe nișa de sport TV. Aceștia reprezintă 66,2% din audiența DigiSport 1. Eurosport 2, o televiziune cu un rating mediu de 9.450 de persoane pe minut, are cea mai mare pondere a telespectatorilor cu studii superioare: 44,6%. Alte televiziuni cu „studii superioare”: Eurosport 1 (44%), TVR Sport (30,4%) și Prima Sport 1 (33%). Televiziunile cu cele mai mari ponderi cu studii primare sunt Pro Arena (16,6%) și Prima Sport 2 (14%).
Din păcate, toți acești telespectatori (indiferent de sexe, vârste și educație) sunt bombardați cu reclamele sufocante, enervante și caraghioase ale caselor de pariuri sportive și jocuri de noroc. Din această perspectivă, televiziunile de sport sunt de-a dreptul antipatice, oricâte „sacrificii financiare” ar face pentru cumpărarea drepturilor TV ale competițiilor sportive.
Foto: 123rf