Cu toate datele, nesecrete, aflate la dispoziția Guvernului și a Ministerului Sănătății, Adrian Ionel a fost lăsat șef peste bugetul rapid construit în pandemia COVID-19, buget de peste 250 de milioane de euro!
Mai mult decât atât.
Față de ONAC, celălalt pol de cumpărare a statului în această perioadă, unde se organizau licitații, uneori complet deformate, dar totuși licitații, Adrian Ionel a putut acționa la Unifarm fără nici un mecanism de control și de transparență publică. El decidea de unul singur cui dă contractele
Așa a ajuns să negocieze contractele și mita la restaurantul Bârlogul lupilor, după cum a relatat G4Media despre dosarul deschis de DNA. Iar procurorii l-au pus sub acuzare, dar abia după ce o parte a banilor au fost cheltuiți.
Bârlogul lupilor
Responsabilitățile sunt extinse. Bârlogul lupilor este mult mai adânc. Iar președintele Iohannis, premierul Orban și miniștrii Costache și Tătaru au o explicație de dat pentru că au menținut în funcție un om numit de Victor Ponta în decembrie 2012 și despre care aveau informații că, de-a lungul anilor de serviciu public, comisese nu mai puțin de 18 nereguli!
Doar că mai puternic decât Ponta, Iohannis și Orban a fost firul roșu al Serviciului Român de Informații.
”În spatele lui Adrian Ionel este SRI”
Dacă pentru public și pentru presă a fost, la început, un secret, oamenii din Sănătate cunoșteau cine îl apără pe Adrian Ionel și cine l-a permutat pe traseul Unifarm – Institutul Cantacuzino – Unifarm, ambele obiective strategice.
”În spatele lui Adrian Ionel este SRI, ei l-au pus și l-au ținut acolo”, au spus specialiști din Ministerul Sănătății, încă din perioada stării de urgență.
Pe baza acestor informații și a datelor din achizițiile suspecte de echipamente medicale făcute în starea de urgență, Libertatea a scris acum două luni despre această legătură a achizițiilor și a lui Ionel cu SRI.
Firmele care au livrat, direct sau prin intermediari, marfa medicală care a ajuns la Unifarm sunt deținute de partenerele de viață ale unor foști ofițeri, sereistul Alexandru Sas și polițistul Petru Pitcovici. Adrian Ionel are el însuși studii la Academia SRI.
Investigație Libertatea, 16 aprilie 2020:
Un efort persistent al presei din toată țara a arătat în toată perioada pandemiei cum firmele foștilor ofițeri SRI se nimeresc să aibă legăturile internaționale și cu marfa după care strigau oamenii din spitale.
SRI, în achizițiile din București, SRI, și în achizițiile de la Iași
Încă din 20 martie, la doar patru zile de la declararea stării de urgență, publicația locală 7iasi.ro a descoperit că celebrele teste coreene, vă amintiți că României îi lipseau testele PCR pentru detecția COVID-19, au fost aduse de Unifarm, dar nu direct, ci prin intermediul firmei unui fost ofițer de informații angajat la SRI Iași: Cristian Hristodorescu.
Cantitatea contractată de firma ieșeană a fost uriașă, ca să acopere nevoia națională: 2 milioane de teste PCR Covid-19, în valoare de aproximativ 30 de milioane de euro. Tot timpul presa și cetățenii au cunoscut doar valori estimative ale contractelor de achiziții de la Unifarm, pentru că Adrian Ionel nu s-a supus legii transparenței informațiilor de interes public, oferind doar ce date a vrut el.
Hideg, Secureanu, Ionel, studenții Academiei SRI
Oamenii din Sănătate au știut că serviciile românești de informații s-au implicat în achiziții, dar sloganul a fost acela că ”se ia sub prețul pieței”.
”Serviciile secrete românești s-au activat și și-au folosit relațiile din Asia ca să coboare prețul și să urgenteze livrarea”, a spus o sursă din Ministerul Sănătății pentru Libertatea pe 24 martie.
În spatele sloganului siguranței naționale, presa a depistat, de fapt, contracte la preț dublu sau firme de țigări și băuturi care au livrat la preț de cinci ori mai mare măști medicale, conform Newsweek.
Hotnews a remarcat că afacerea cu măști de la Giurgiu, una din primele care au ieșit la iveală, îl are ca beneficiar pe Cătălin Hideg, absolvent al Academiei SRI.
De fapt, apropo de felul în care SRI își pierde creațiile drum, Hideg și Secureanu au fost colegi la Academia de Informații, ambii fiind elevi ai fostului general sereist Constantin Onișor. Fostul general Onișor a devenit astăzi unul dintre vectorii unui partid identitar, prorus.
Ca și Vasile Ionel, acești oameni s-au intersectat între ei, au fost protejați decenii la rând pe poziții unde au făcut afaceri cu bani publici, au fost ocoliți de controale, iar abuzurile au fost mușamalizate. Ei au fost ”garantați de SRI”.
”Toate achizițiile de echipamente medicale pentru protejarea personalului sanitar”
Sâmbătă, 14 martie 2020, președintele Iohannis a ținut un discurs la Palatul Cotroceni în care i-a anunțat pe cetățeni că ”Avem nevoie de voi, dragi români!”, pentru că va declara starea de urgență.
Atât șeful statului, cât și premierul Orban au subliniat că unul dintre motivele principale ale apelului la starea de urgență constă în nevoia de a face achiziții de materiale sanitare pentru spitale fără procedurile mai îndelungate ale licitațiilor.
Două zile mai târziu, când a declarat starea de urgență, președintele i-a asigurat pe compatrioții săi că ”Voi verifica personal la fiecare minister și autoritate în parte cum se aplică aceste măsuri”.
În aceleași discurs din 16 martie, Klaus Iohannis le-a transmis medicilor: ”Vă asigur că prin acest decret am luat toate măsurile pentru a se putea face cu maximă celeritate toate achizițiile de echipamente medicale pentru protejarea personalului sanitar, astfel încât sănătatea dumneavoastră să nu fie pusă în pericol”.
De fapt, oamenii au aflat repede din presă, și azi de la DNA, că multe achiziții au fost supraevaluate.
În timpul în care românilor li s-a cerut disciplină și au renunțat la dreptul la învățare, dreptul la proprietate, dreptul la informare, dreptul la libera circulație, dreptul la justiție și la alte drepturi, înalți responsabili cerut mită și că milioane de echipamente medicale au fost defecte și au pus în pericol viața personalului medical și a pacienților.
Nu doar Ionel, un întreg sistem a fost ”gradat”
În afară de faptul că a fost ”Garantat de SRI”, ce i-a determinat pe șefii stării de urgență să țină în fruntea celui mai important for de investiții în sănătate un personaj coruptibil precum Adrian Ionel?
Spre deosebire de miniștrii sănătății, care nu au nici un alibi, Klaus Iohannis și Ludovic Orban se pot apăra spunând că nu au cunoscut cine e Adrian Ionel, încă o dată, din documente oficiale zdrobitoare, nu din zvonuri.
Dar opțiunea lor a fost mai cuprinzătoare și trece dincolo de un om. Ei au delegat către SRI și Armată o putere invizibilă enormă.
Responsabilii politici au desenat un sistem de achiziții publice din care au exclus specialiștii în achiziții publice. De unde știm asta? Pentru că în Unifarm există rudele lui Ionel, nu specialiști în achiziții.
Președintele și premierul au dat putere absolută serviciilor secrete, care și-au protejat un om pe care-l aveau la mână prin lipsa de integritate documentată de Corpul de Control al MS și, cu mare probabilitate, de alte zeci de documente clasificate.
Politicienii au acceptat ca Unifarm, unde nu doar Ionel, ci și un fost șef al SRI, generalul Ionel Maranda, a fost permanent în Consiliul de Administrație, să fie sub controlul ”serviciilor”.
Multe alte instituții au fost ”gradate” în secret, nu de acum, de multă vreme, de la ANAF la justiție, însă în pandemia COVID-19 toată această structură nedemocratică a ieșit la iveală.
O operațiune incompatibilă cu o țară UE
Ceea ce au făcut Palatul Cotroceni și Palatul Victoria este nedemocratic și ilegal. Nu cei care expun sau critică amestecul serviciilor, ci cei care l-au agreat și aplicat pun în pericol statura europeană a României.
Oricât ar încerca să controleze discuția publică, dovadă că majoritatea televiziunilor n-au făcut în trei luni nici o investigație despre achizițiile medicale, nu e nimic de discutat în privința rolului toxic al implicării SRI dincolo de domeniile legale.
Această dezbatere publică a avut loc și s-a încheiat prin adoptarea Constituției.
Nicăieri în Constituția României nu scrie că SRI are rolul de a-și infiltra oamenii și de a ”veghea patriotic” în structuri de achiziții publice, de control sau de comunicare națională, apropo de celebrul Grup de Comunicare Strategică, care nu a vrut niciodată să-și dezvăluie componența.
”Dosarul Unifarm” este eșecul unui fel de a guverna pe ascuns, cu oameni nealeși și nepregătiți, în disprețul efortului a mii de ofițeri de informații care sunt profesioniști și știu foarte bine că nu asta trebuie să facă.
Bologa și DNA, în fața unei mari încercări
Cum vor continua dosarele DNA? Opinia publică este sceptică în legătură cu hotărârea justiției de a merge pe firul acestor achiziții.
Sunt oameni puternici la mijloc, unii au plecat de ceva vreme în spațiul arab, alții au legături cu Rusia, și, peste toate, miza este devoalarea unui sistem greșit de a delega responsabilitatea în stat.
Noul șef al DNA, Crin Bologa, dar și colegii săi au o responsabilitate imensă, după cum arată și o analiză rece a Spotmedia. De felul în care cei din DNA, dar și SRI sau poliția judiciară, ca instituții, se vor comporta acum depinde modul în care oamenii se vor gândi la justiție foarte multă vreme de acum înainte. Încredere sau resemnare.
PRECIZARE: După publicarea opiniei, unul dintre cei amintiți a trimis o precizare. În esență, Cristian Hristodorescu, fost ofițer SRI Iași, spune că firma lui, care a importat teste, nu are nici o legătură cu SRI. Precizarea integrală mai jos.