„Când strategia de content marketing este pentru oricine, nu este de fapt pentru nimeni”. Joe Pullizzi, autor bestseller și unul dintre cei mai renumiți experți din marketing în SUA, spune lucrurilor pe nume. Publicitatea nepotrivită la locul nepotrivit pentru grupul țintă nepotrivit ne însoțește zilnic, indiferent că suntem cititori sau utilizatori.
Totuși, remediul este aproape, cel puțin după cum ne promite un articol dintr-un ziar german: „Publicitate la momentul potrivit. Cum schimbă inteligența artificială un întreg domeniu”. Se presupune că inteligența artificială ar trebui să direcționeze publicitatea în așa fel încât să ne întâmpine exact în secunda în care suntem cei mai receptivi.
Ce poate fi mai natural decât să lenevesc în șezlong în prima sâmbătă însorită de la finalul lunii mai ca să verific dacă inteligența artificială este deja pe urmele momentului meu publicitar.
Pentru început, inspectez aplicația unui ziar de bulevard cunoscut din Elveția și, asemenea unui telespectator ocazional de televiziune trash, apăs pe povestea unei vedete Ballermann care a murit de curând, a cărui văduvă nu vrea să accepte moștenirea. Motivele mă interesează mult mai puțin decât publicitatea în care a fost îmbrăcat articolul special pentru mine.
Pe rândul de sus apar mai multe jachete și mai mulți pantaloni ai unei companii, pe pagina căreia mă uitasem fugitiv cu câteva ore înainte la un hanorac din polar.
Inteligenței artificiale pe semne că i-a scăpat total din vedere că nu îmi doream să îl cumpăr din cauza culorilor penibile și nici nu aveam intenția de a mai căuta pe site alte articole.
Pe rândul din dreapta mi-a fost oferit un pantof Birkenstock mărimea 35, ceea ce denotă mai degrabă impertinența artificială. În cazul meu, având mărimea 46, nu există nici un singur moment în care să port această ferocitate modernă, indiferent cât de intensiv caută inteligența artificială.
Speranța că un ziar elvețian gratis de mare succes m-ar aborda mai bine dispare la primul click. Din nou hanoracul de nedescris, iar cei 34.90 pentru zborul către Lisabona îi voi investi probabil în alt mod.
Este mai degrabă o dovadă a ignoranței artificiale că încearcă să mă atragă cu „Carforyou”, pe mine, coproprietar al Autoscout. Nu aș participa la concertul lui Billie Eilish din 2 iulie anul viitor, chiar dacă s-ar oferi locuri pentru seniori. Cu toate acestea, reclamele mă urmăresc încontinuu, indiferent unde mă uit pe pagină.
O scurtă privire într-un ziar interregional din Zurich și un ziar cu pretenții naționale din vecinătatea redacției de presă nu oferă nicio perspectivă în plus în ceea ce privește marketingul.
În primul, în afară de „Paid Post”, nu găsesc aproape deloc publicitate, iar la ziarul vecin, inteligența artificială pare să fie rezervată redacției, pentru că nu mi-am dorit publicitate nici pentru banca Zurcher Land-bank, nici pentru Caritas.
Ca ultimă speranță rămâne doar Instagram, oricum în controlul gigantului tehnologiei, Facebook, dar chiar și aici s-a tras cu mult pe lângă țintă, dragi oameni ai publicității. „Exact de ce ai nevoie!”, mă învață o casă de asigurări de sănătate, chiar dacă eu am o cu totul altă părere.
Conform medicului meu, ar trebui să beau „Swissmilk” la fel de puțin ca oricare alt lapte. Iar aparatul de curățat urechile, care se conectează la telefon, pentru mine este cel mult „idioțenie artificială”.
Ca o concluzie, nu ne rămâne decât să recunoaștem că încă avem nevoie de mult efort al inteligenței naturale ca să ridicăm IQ-ul inteligenței artificiale în publicitate la un nivel utilizabil.
Foto: Shutterstock