14 februarie e o piatră de încercare pentru multe cupluri. De când trece și la noi drept Ziua Îndrăgostiților, fetele și femeile așteaptă cadouri și declarații de iubire de la partenerii lor, iar aceștia… au de ales: le fac sau trag ponoasele. Psihologul Libertatea explică sărbătoarea de Valentines Day din perspectivă psiho-socială și analizează comportamentele cele mai des întâlnite în această zi.
E minunat să fii îndrăgostit. E rar sentimentul, nu ține mult, nu depinde de voință, ci de chimie, nu se supune rațiunii și nu ți se întâmplă de multe ori în viață. Numeri pe degetele unei mâini momentele în care ai fost atât de îndrăgostit, încât nici după mulți ani nu ți s-au șters amintirile din minte și trăirile din suflet!
Autenticitatea și intensitatea unei iubiri fac din ea o sărbătoare în sine. Americanii au observat tendința celor îndrăgostiți de a-și celebra iubirea și i-au dat și un nume: Valentines Day. Sărbătoarea a căpătat recunoaștere internațională tocmai datorită similarității sentimentului de iubire în toate culturile. E la fel de benefic pentru suflet să fii îndrăgostit în orice țară, pe orice continent, orice culoare a pielii ai avea și oricărui Dumnezeu te-ai închina.
Marile iubiri venite la pachet cu mari suferințe ori decepții au inspirat poeții și scriitorii să conceapă opere de acum clasice în literatura universală și au ajuns subiectul unor filme de la Hollywood cu bugete uriașe.
Ce spune psihologul Libertatea despre Valentines Day: “adevăratul beneficiu este al comercianților”
În vremurile noastre, oamenii au observat că iubirea “se vinde” bine. Ursuleți de pluș și inimioare roșii venite cu tonele din China, flori fără miros și cu aspect de cauciuc importate din Olanda și vândute la suprapreț de comercianți în ghereta de la colțul străzii, toate acestea și multe alte kitsch-uri lucitoare, siropoase și fără substanță sunt folosite pe post de indicator al iubirii. Societatea modernă presupune că iubirea e cu atât mai mare cu cât oferi cadouri mai multe și mai scumpe de Valentines Day.
Din punct de vedere psihologic, este o un mod de percepție fals al ideii de iubire și al statutului de îndrăgostit. Această frenezie de achiziționare de kitsch-uri NU înseamnă că ești îndrăgostit, ci doar că ai un orgoliu mai mare decât al celor pe care vrei să îi depășești. Nu cădea pradă ideii de marketing “Vrem să cheltuiești cât mai mulți bani ca să-ți dovedești iubirea”, în care adevăratul beneficiu este al comercianților, iar sărbătorirea este de dragul gestului, fără ca cineva să fie îndrăgostit pe bune!
Iată câteva dintre cele mai false comportamente de Ziua Îndrăgostiților
Valentines Day ca obligație
Atât bărbații, cât și femeile tind să privească Valentines Day și să aibă așteptări în această zi prin comparație cu ceea ce fac oamenii din jur. Așa se naște în mintea lor ideea că dacă ceilalți cumpără și oferă kitsch-uri, iubirea lor e mai mare și se simt obligați de acest val să facă și ei același lucru, ba chiar să mărească miza. Nu este nimic altceva decât un sentiment al obligației și al competiției. E o presiune socială care te obligă să iei atitudine. Simți că trebuie să faci și tu ceva ca să îți dovedești iubirea – pe care, uneori, nici nu o simți! -, altfel, se supără partenerul. Acest comportament este specific și celor care nu au capacități autentice de a își manifesta iubirea, chiar dacă o simt. Când nu știi cum să reacționezi la o avalanșă de trăiri, dai fuga și cumperi ursuleți de pluș, forțat de conjunctură.
Valentines Day ca exagerare
Multă lume se dă în spectacol de Valentines Day, iar exagerările creează o prăpastie între atitudinea față de partener în această zi și atitudinea din restul zilelor anului. Folosesc expresii la diminutiv, sunt foarte “dulci” în comportament, iar de a doua zi revin la indiferența, plictiseala și banalitatea relației. Asta arată că iubirea nu e starea naturală a acelui cuplu, ci este o chestiune de imagine proiectată într-o zi anume. Ca și cum ai fi mai credincios de Paște sau de Crăciun decât în restul zilelor. Nu ești, doar exagerezi atunci!
Valentines Day pe Facebook
De Valentines Day, cei mai mulți oameni devin proiectivi. În psihologie, proiecția poate fi privită și ca o tendință de a dovedi ceva lumii întregi prin crearea unei imagini. Iar asta se face cel mai bine pe Facebook: se creează o imagine falsă cu iubiri ca în filme, cu manifestări spectaculoase ale iubirii, cu gesturi de iubire extremă, cadouri, jurăminte sau mari așteptări și reușite de excepție în viața de cuplu. De cele mai multe ori, această imagine este opusul realității, doar că… nimeni nu cunoaște realitatea.
Autenticitatea de Valentines Day
Cel mai important indicator al autenticității iubirii este nevoia de a-i acorda celuilalt timp din timpul tău și de a-i căuta mereu prezența. E sentimentul acela că acolo e locul tău și nu ai prefera să fii în altă parte. Nu îți ții partenerul de mână din obligație, ci asta simți că vrei să faci. Realizezi că așa a fost tot anul trecut și la fel ai prefera ca anul următor să fie.
Cei mai autentici dintre îndrăgostiți au renunțat de ceva vreme la cadourile materiale de Valentines Day, în favoarea acordării de timp de calitate în doi. Este vorba de evenimente petrecute în doi, de preocupări și de îndeletniciri comune, de ieșiri spontane, excursii și activități care vor deveni amintiri neprețuite în timp.
Zonele creierului responsabile cu iubirea vor ține minte toată viața o interacțiune autentică și de impact cu cineva, în vreme ce amintirea obligațiilor și exagerărilor se disipează în timp.
Reducere de 50% la biletele de tren, de Valentines Day și Dragobete. Care sunt condițiile