Peste 500 de muncitori și ingineri de toate specializările, cu aproximativ 270 de vehicule grele și mașini precum excavatoare, buldozere, macarale grele, betoniere, batiuri pentru lucrări de fundare a podurilor, macarale tip portal pentru construcția de poduri , sau autocamioane, lucrează non-stop acolo, în peisajul plat de la sud-vestul Bucureștiului, pe o fâșie de pământ și pietriș lungă de 18 km, astfel încât să puteți conduce la toamnă pe o autostradă ce va ocoli traficul sufocant din Capitală.
„Am asigurat personal Guvernul României că vom fi gata până la sfârșitul lunii august, începutul lunii septembrie”, a declarat Alexandros Exarchou, Vicepreședinte al Consiliului de Administrație și CEO al Grupului Intrakat, care include constructorul Aktor SA.
Și este serios în privința termenului, pentru că aceasta este dovada angajamentului lui Aktor în România, țară în care constructorul grec a început să lucreze acum peste 20 de ani și unde are planuri mari.
Construind viitorul: investiții majore în infrastructura românească
Aktor se va concentra cu precădere pe piețele din Grecia și România în următorii ani și va depune eforturi pentru a-și dubla prezența în țara noastră în următorii ani. Înseamnă că va pune la lucru uriașul capital adunat la Bursa de la Atena de către grupul-mamă Intrakat, a cărui capitalizare bursieră variază în jurul a 8-900 de milioane de euro.
Grupul din Grecia și compania din România sunt puternice, financiar, iar aceasta este condiția primordială pentru a acționa în sectorul construcțiilor, unde sunt necesare investiții uriașe, precum cele aproape 70 de milioane de euro plătite de Aktor pentru 4 mașini de forat (TBM) care vor săpa 4 tuneluri pe sub doi munți din centrul Transilvaniei, pentru a face loc viitoarei linii ferate Brașov – Sighișoara.
„Încă din primul moment al finalizării achiziției Actor de către Grupul Intrakat, România a fost o prioritate de top pentru Aktor”, a declarat Alexandros Exarchou în 2023. În noiembrie anul trecut, Aktor România a primit o injecție semnificativă de capital de la compania mamă din Grecia pentru a accelera realizarea proiectelor sale aflate în derulare și al căror valoare se ridică acum la 1,3 miliarde de euro.
Operă de artă inginerească: soluții pentru relieful transilvănean
Un alt mare proiect în care Aktor este implicat în România este reabilitarea liniei de cale ferată Brașov-Simeria, parte a Coridorului Rin-Dunăre, pentru trafic cu o viteză maximă de 160 km/h, tronsonul Brașov-Sighișoara, subsecțiunea 2 Apața-Cața. Proiectul este cofinanțat de Uniunea Europeană, iar contractul a fost semnat de Compania Națională de Căi Ferate (CFR SA) cu consorțiul Aktor SA – Alstom Transport SA – Compania Arcada.
Acest proiect presupune forarea a 4 tuneluri cu lungimea cumulată de 24 km, în perechi gemene de câte două, sub doi mici munți din centrul Transilvaniei, pentru a scurta pe sub ei calea ferată existentă, care în prezent urmează firul râului Olt. Aceasta înseamnă că, începând de la un anumit moment în 2025, Aktor va opera simultan 4 mașini de forat tuneluri în două direcții divergente, un eveniment rar în toată Europa.
Primele două TBM-uri existente, printre cele mai mari din Europa, poartă numele „Eleni” și respectiv „Varvara”, în spiritul tradițiilor miniere. Eleni este un nume simbolic care înseamnă „Rază de soare” iar Sfânta Varvara este ocrotitoarea minerilor.
Eleni este primul TBM pornit pe 5 martie și care va fora unul dintre tunelurile gemene Ormeniș din munte, cu o lungime de 6,9 km fiecare, între Racoș și Ormeniș, pe segmentul sudic al tronsonului de cale ferată care va străpunge munții din zonă. O a doua pereche de tuneluri, numită Homorod, cu o lungime de 5,1 km fiecare, va fi forată între Racoș și Homorod.
Tunelurile vor fi conectate prin galerii de legătură: 13 galerii de legătură, cu o lungime totală de 601 metri liniari pentru tunelul Ormeniș, respectiv 10 galerii de legătură, cu o lungime totală de 417 metri liniari pentru tunelul Homorod.
Pasajele subterane Ormeniș/Homorod vor fi formate fiecare din câte două tuneluri feroviare cu câte o linie de cale ferată. Distanța dintre cele două tuneluri forate va fi variabilă și este planificată să fie cuprinsă între 30 de metri lângă zonele de intrare și 70 m lângă zona cu suprasarcină mare.
Cele patru tuneluri vor avea un diametru interior de 8,6 metri (un diametru exterior de 9,4 metri, datorită căptușelii din beton). Acestea vor fi forate cu ajutorul a patru TBM-uri, construite de compania Herrenknecht.
Noi orizonturi: Viziunea Aktor pentru dezvoltarea României
Vorbind despre diferitele modalități de sporire a implicării în țara noastră, dl Exarchou a subliniat determinarea Aktor de a crește prezența în România inclusiv prin Parteneriate Public-Private (PPP), o metodologie modernă de implementare a proiectelor de infrastructură la cheie dacă și când guvernul implementează acest tip de dezvoltare a infrastructurii. „Ideea ar fi să avem o companie Aktor România la același nivel cu Aktor Grecia. Sper să ne putem dubla prezența aici în câțiva ani”, a adăugat el.
Aktor are o prezență internațională și a livrat unele dintre cele mai emblematice proiecte de transport, energie, construcții și turism din Grecia.
Aktor Construction este membru al Grupului Intrakat, un lider al industriei în sectoarele Greciei de construcții, infrastructură, concesiuni/parteneriate public-private (PPP), surse regenerabile de energie (SRE), stocare de energie, dezvoltare imobiliară, proiecte de mediu și tehnologii digitale. , cu o prezență semnificativă în Europa de Sud-Est, listată la Bursa de Valori din Atena din 2001.
La ce secție de votare votezi duminică și cum poți vota dacă nu ești în localitatea de domiciliu pe 24 noiembrie la alegerile prezidențiale!