Anvelopele de iarnă sunt proiectate să se „agațe” de zăpadă cu șanțurile fine săpate între blocurile de cauciuc. Atunci când roata calcă, profilul se lărgește și permite agățarea de stratul de zăpadă iar când revine la starea inițială, după ce nu mai este supus presiunii, evacuează zăpada acumulată acolo. Este ca și cum ați introduce în apă un burete strâns în mână, l-ați elibera ca să absoarbă cât mai mult lichid, iar când îl scoateți îl stoarceți. Pe același principiu funcționează și pneul de zăpadă. 

Anvelopele de iarnă sunt la fel ca anvelopele de teren?

Diferența mare intervine atunci când analizăm un profil de zăpadă cu unul pentru teren accidentat. Cel proiectat să facă față unor încărcători suplimentare de noroi, nisip și zăpadă au șanțurile dintre blocurile de cauciuc mai mari. În plus, mai prezintă și tăieturi mai fine chiar în crampoane. Șanțurile mai mari sunt concepute să sape în pământ, să crească aderența și ulterior să elimine pământul acumulat după principiul buretelui exprimat mai sus. 

Imagini greu de privit din centrele unde copiii cu dizabilități erau ținuți încuiați cu zăvoare, ca să nu iasă din camere, în Mureș
Recomandări
Imagini greu de privit din centrele unde copiii cu dizabilități erau ținuți încuiați cu zăvoare, ca să nu iasă din camere, în Mureș

Tăieturile mai subțiri din corpul blocurilor de cauciuc au rolul de a menține aderența pe suprafețe acoperite cu zăpadă. Atenție, însă, o anvelopă proiectată să descarce mai eficient noroiul dintre crampoane nu va mai avea o pată de contact compactă, majoră, la fel ca un set de anvelope de iarnă. Prin urmare, aderența pe asfalt rece va fi mai redusă și, implicit, va duce la alungirea distanțelor de frânare și la rezistența la efort lateral (pe viraje).

Avantajul major al acestor cauciucuri se poate observa la deplasarea pe suprafețe friabile (cu nisip, pământ sau pietriș) mai ales atunci când afară sunt temperaturi mai mici de 7 grade Celsius. În astfel de condiții, pneul își va menține un grad ridicat de elasticitate permițându-i să descarce mizeria acumulată în canalele de scurgere.

O atenție deosebită trebuie acordată la temperaturile ambiante. Dacă veți folosi un asemenea pneu pe timp călduros, crampoanele respective se vor deteriora. Mai mult, materialul din care este construită anvelopa va deveni și mai elastic, iar o alungire prea mare va duce la ruperea unor bucăți din anvelopă, mai ales atunci când va întâlni suprafețe agresive (pietre, pietriș etc). 

Anvelopele de iarnă sunt la fel ca anvelopele de teren?
Povestea tinerei care a plecat în Italia la 15 ani din Gherţa Mare şi a ajuns antreprenoare, cu patru localuri şi o firmă de construcţii. „Mă simt liberă, am învățat că poți să începi oricând de la zero”
Recomandări
Povestea tinerei care a plecat în Italia la 15 ani din Gherţa Mare şi a ajuns antreprenoare, cu patru localuri şi o firmă de construcţii. „Mă simt liberă, am învățat că poți să începi oricând de la zero”

Dar rezistența unui pneu proiectat să performeze eficient în teren accidentat este dată și de montarea acestuia pe jantă. Trebuie neapărat verificată presiunea aerului în roți. Cu cât aceasta este mai mare, cu atât pata de contact va fi mai mică. În teren accidentat însă, mai ales pe nisip, este recomandabilă scăderea presiunii la valori de sub o atmosferă. Atenție însă că această operațiune se poate solda cu dejantarea pneului. Pentru a preveni acest fenomen se recomandă jantele dedicate, prevăzute cu inele de fixare (bedlock). Atunci când le veți folosi pe jante normale, dintr-o singură bucată, nu se recomandă scăderea excesivă a presiunii. Mai mult, dacă anvelopa este pentru sezonul rece, riscul dejantării este și mai mare din cauza creșterii elasticității materialului (cauciucului). 

Prin urmare, nu se recomandă utilizarea anvelopelor cu profil de off-road pe asfalt și cu atât mai puțin pe asfalt umed, mai ales atunci când sunt peste 7 grade Celsius. În timpul rulării, anvelopele se încălzesc și mai mult, crescând riscul derapajului. Verificați atât presiunea cât și integritatea anvelopei atât înainte cât și după ce parcurgeți un traseu de teren accidentat. În plus, nu exagerați cu viteza de deplasare. Aceste anvelope nu sunt proiectate pentru viteze ridicate.

   

Urmărește cel mai nou VIDEO

Google News Urmărește-ne pe Google News

Comentarii (1)

chiruleonard   •   08.11.2023, 10:26

Un articol foarte interesant si util. Multumesc.

Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.

DEMISIE neașteptată în televiziune! Vedeta pleacă de la celebrul post TV după 10 ani!
Unica.ro
DEMISIE neașteptată în televiziune! Vedeta pleacă de la celebrul post TV după 10 ani!
El este fiul lui Călin Georgescu. Are o meserie total diferită de a părinților lui și s-a aflat și ce alte afaceri mai are, dar și cât de mult câștigă: "Un șoc total, dar am avut norocul..." Uluitor, ce spune și despre victoria tatălui său
Viva.ro
El este fiul lui Călin Georgescu. Are o meserie total diferită de a părinților lui și s-a aflat și ce alte afaceri mai are, dar și cât de mult câștigă: "Un șoc total, dar am avut norocul..." Uluitor, ce spune și despre victoria tatălui său
Încă un divorț-șoc în showbiz! Celebra actriță, mamă a 3 copii, divorțează după 16 ani! Și soțul e foarte cunoscut
Libertateapentrufemei.ro
Încă un divorț-șoc în showbiz! Celebra actriță, mamă a 3 copii, divorțează după 16 ani! Și soțul e foarte cunoscut
Ce conține ciorba de burtă din restaurante. Cât de sănătoasă este, de fapt
FANATIK.RO
Ce conține ciorba de burtă din restaurante. Cât de sănătoasă este, de fapt
Surpriză! Mario Fresh este în Bali alături de o bombă sexy care nu este deloc străină de luminile reflectoarelor. Imaginile au ajuns imediat virale
Unica.ro
Surpriză! Mario Fresh este în Bali alături de o bombă sexy care nu este deloc străină de luminile reflectoarelor. Imaginile au ajuns imediat virale
"Mi-au apărut dintr-o dată în față, am fost orbit". O bătrână de 87 de ani a murit pe loc, după ce un şofer de 18 ani a intrat în plin în motocultorul în care se afla
Observatornews.ro
"Mi-au apărut dintr-o dată în față, am fost orbit". O bătrână de 87 de ani a murit pe loc, după ce un şofer de 18 ani a intrat în plin în motocultorul în care se afla
Horoscop 11 ianuarie 2025. Berbecii ar fi bine să evite complicațiile de orice fel, chiar și pe cele pe care le provocă pentru că le fac plăcere
HOROSCOP
Horoscop 11 ianuarie 2025. Berbecii ar fi bine să evite complicațiile de orice fel, chiar și pe cele pe care le provocă pentru că le fac plăcere

Știri mondene

Știri România

RECOMANDĂRI