Scopul principal al învățării, încă de la o vârstă fragedă, a limbilor este de a menține o atitudine și o motivație pozitivă, deoarece aceasta este singura modalitate de a stabiliza învățarea ulterioară a limbii. Beneficiile debutului precoce sunt vizibile pe termen lung. De aceea, este foarte important ca micuții să nu eșueze la începutul învățării unei limbi străine, să fie capabili să-și mențină motivația și atitudinea pozitivă pe care au avut-o la început. Profesorul care va preda limba străină apare ca un element cheie în proces, nu numai prin propria personalitate, ci și ca organizator al procesului educațional. El, împreună cu unitatea în care se învață limba străină sau prin aportul Ministerului Educației, selectează curriculumul și diversele activități care ar trebui să fie motivante în sine pentru copii, în special pentru cei mai mici dintre elevi. Astfel că totul ar trebui să se facă în funcție de vârstei, lucru care se întâmplă la instituțiile private precum ilsc.ro. În ceea ce privește caracteristicile de vârstă, trebuie să luăm în considerare memoria copilului, pe de o parte, și capacitatea de concentrare și motivația lui, pe de altă parte.
Memoria joacă un rol important în învățarea cititului. Când învață să citească, copilul trebuie să-și amintească litera citită în timpul formării cuvântului pentru ca cuvântul să fie creat. Desigur, performanța de a-și menține atenția a copiilor este mai mică decât cea a adulților, asta pentru că durata atenției unui copil va crește exponențial pe măsură ce anii trec.
Nu putem să-i cerem unui copil de 3 ani să fie la fel de atent ca un copil de 6 ani sau ca unul de 12 ani. Totuși, deși performanța memoriei este mai mică la copii, capacitatea de a stoca informația și de a învăța o limba străină este mult mai dezvoltată. De exemplu, copiii de până la șase sau șapte ani învață o limbă străină asemănător cu limba maternă, nu conștient, ci jucându-se, prin situații naturale și cotidiene. Informațiile legate de limba străină studiată sunt stocate în părțile profunde ale creierului.
Datorită beneficiilor învățării timpurii a limbilor la copii într-un mediu fără stres, precum o școală de limbi străine privată, datorită unui mediu motivant, îndrăzneala de a se exprima într-o limbă străină sunt mult mai probabil să se dezvolte.
Pe lângă competențele lingvistice, se dezvoltă întreaga personalitate a copilului. Un copil antrenat astfel va avea o personalitate mult mai puternică și nu îi va fi frică să accepte și alte provocări ulterioare. Datorită unui mediu lipsit de stres, jucăuș, apreciativ, demn de laudă, copilul consideră că învățarea limbilor este o activitate veselă, plăcută, lucru care va avea o mare importanță pentru tot restul vieții.
Pentru ca lecțiile de limbi străine să dea roade, orele nu trebuie să fie foarte lungi și plictisitoare și joaca, desenul și activitățile antrenante trebuie să se întrepătrundă. Nu trebuie să fie mai mult de 6 copii într-un grup de limbi străine. Fiecare lecție ar trebui să se concentreze pe un anumit subiect adus în discuție printr-o varietate de jocuri de limbaj, cântece, poezii, activități manuale. Profesorul nu trebuie să prelungească nicio activitate prea mult timp. Trebuie să înțelegem faptul că capacitatea de concentrare depinde nu numai de vârstă, ci și de curiozitatea și motivația pe care copilul o are. Dacă prelungim discuțiile despre un anume subiect pentru prea mult timp, vom avea ca rezultat doar plictiseală copilului.
Scopul de bază al învățării limbilor străine în viață este dezvoltarea competențelor de comunicare într-o limbă străină. Cu toții trebuie să facem eforturi pentru a păstra o atitudine pozitivă și o motivație față de învățarea limbilor străine la elevi și de a le crește gradul de conștientizare cu privire la limba pe care au învățat-o. Acest lucru va fi foarte benefic și va asigura succesul învățării ulterioare și în alte domenii.
Trebuie subliniat și rolul evaluării, deoarece feedback-ul constant, pozitiv este foarte important la această vârstă. Din păcate, programele școlare impun copiilor să reproducă o limbă străină din primul minut. De aceea este foarte important să nu forțăm niciodată un copil să vorbească ci să-l încurajăm să o facă atunci când are suficientă încredere în el. Este mult mai oportun să încercăm să-l implicăm. Trebuie aplicate diferite strategii motivaționale pentru un efect pozitiv asupra copiilor. Copilul timid trebuie să fie conștient de ceea ce știe deja.
Primii ani sunt fundamentul pentru învățarea intensivă a limbii străine. Totuși, învățarea limbilor străine este un proces ce are loc pe tot parcursul vieții care, în cel mai bun caz, începe la grădiniță și continuă după părăsirea școlii. Totuși copilul are șanse mai mari decât adultul să învețe o limbă străină mai eficient. Multilingvismul la care se poate aștepta în cazul predării timpurii a limbilor străine garantează șanse egale pentru copii în cazul unei posibile schimbări din viață sa sau a părinților, precum și rațiunea de a fi a școlilor multilingve și mobilitatea elevilor.