Alegerea combustibilului pentru o mașină nouă era destul de simplă până nu demult: benzină sau motorină. Dar ce faci azi când vezi adăugate opțiuni ca mild hibrid, hibrid, plug-in hibrid sau electric? La costul de achiziție, chiar și cu subvențiile care cresc progresiv, prețul este la rândul său mai mare pe măsură ce înaintezi printre opțiuni. Însă pentru a lua cea mai bună decizie pentru buzunarul tău, relevant este mai degrabă costul total al utilizării, care include prețul carburantului și al întreținerii, eventuala valoare de revânzare în cazul că vei vrea să vinzi mașina înainte să vină vremea casării.
Atunci când toate costurile și beneficiile sunt luate în calcul, rezultatele finale s-ar putea dovedi surprinzătoare. Costul de azi se dovedește o investiție care se amortizează, iar apoi începe să aducă profit, însă doar cu condiția să iei decizia optimă. Reperele orientative care urmează țin cont în mod decisiv de subvențiile acordate de stat prin programele Rabla și Rabla Plus, care în prezent sunt cele mai mari din Europa în cazul mașinilor electrice*. Ceea ce vine desigur și cu dezavantajul că orice schimbare sau întârziere în program, din vina statului, riscă să îți dea peste cap și calculele, și planurile.
Pentru a te putea hotărî asupra tipului de combustibil de care ai nevoie, principalul criteriu economic este dat de modul de utilizare al autoturismului. Cât de mult mergi în regim urban și cât de mult la drum lung, în afara orașului. Iată patru variante care să te ajute să te poziționezi pentru început – cu rezerva că apoi marja de apreciere rămâne destul de largă și poate depinde de mulți alți factori.
Mergi aproape exclusiv la drum lung sau extrem de rar
Atunci când autoturismul este folosit în proporție covârșitoare pentru concedii sau alte deplasări pe drum întins, motoarele clasice rămân cel mai adesea rentabile financiar. Rămân valabile reperele orientative de până acum. Dacă mergi până în 20-25 de mii de kilometri pe an, este preferabilă benzina, iar dacă mergi mai mult – motorina. În cazul unor cifre chiar mai mari – de peste 40-50.000 de kilometri pe an în acest regim – începe să aibă sens să te uiți și la alte opțiuni.
Un pas intermediar care merită luat în calcul este așa-numitul „mild hybrid” – o tehnologie care presupune un motor electric auxiliar de foarte mică putere (nu poate propulsa mașina de unul singur) și care aduce o economie marginală de combustibil de 5 până la 10%. Această tehnologie se poate dovedi rentabilă din punct de vedere financiar, în funcție de kilometrii parcurși, dacă nu adaugă mai mult de 500-1000 de euro la prețul mașinii. O situație specială apare atunci când sistemul „mild hybrid” face ca nivelul de emisii de CO2 al modelului să scadă sub pragul care îl califică la un eco-bonus de 1500 de lei, pe lângă tichetul Rabla de 7500 de lei valabil pentru aproape toate mașinile noi.
Altă situație în care are rost să cumperi o mașină cu motor clasic – în acest caz, cel mai adesea doar varianta pe banzină – este atunci când știi că urmează să conduci mașina foarte rar, nu mai mult de 5.000 de kilometri pe an, indiferent unde.
Mergi mai mult la drum lung decât în oraș
Atunci când măcar o parte substanțială, chiar dacă nu majoritară, din kilometri îi parcurgi în traficul urban, începe să aibă sens mașina hibridă. Tehnic, aceasta are două motoare – unul pe carburant și altul electric – însă nu poate fi încărcată la priză. Economic, tandemul funcționează totuși mult mai eficient. Consumul extraurban scade cu aproximativ 10%, iar cel urban scade cu până la 30-40%, astfel că deja se răstoarnă ceea ce se știe dintotdeauna despre mașini: consumul urban este mai mic decât cel extraurban, undeva spre jumătate față de o mașină clasică.
Din aceste economii cumulate, ai mari șanse să amortizezi mașina chiar și fără subvenție în funcție de cât de mulți kilometri urmează să parcurgi cu ea. Bonusurile de 3.000 până la 4.500 fac ținta de amortizare chiar mai ușor de atins, dar atenție – cifrele exacte variază destul de mult în funcție de marcă și model.
Mergi mai mult în oraș decât la drum lung
Dacă ai treabă zi de zi în oraș, dar vrei să poți folosi mașina frecvent și pentru ieșiri prin țară sau peste graniță, varianta optimă în acest moment o reprezintă mașinile hibrid plug-in. Față de hibridele obișnuite, acestea au și o mică baterie, suficientă pentru cei câțiva zeci de kilometri pe care îi reprezintă drumurile zilnice în oraș. Pe aceasta o poți încărca fie acasă seara, fie la punctele de încărcare de câte ori ai ocazia, la un sfert de preț față de cât te-ar fi costat carburantul. Cât timp există curent în baterie, motorul clasic nu are nevoie să pornească. Însă la drum lung sau în oricare situație în care se golește bateria, ai confortul unui rezervor plin cu benzină sau motorină care să o încarce la loc.
Hibridele plug-in vin cu o diferență substanțială de preț și sunt rezervate deocamdată pentru modelele care oricum sunt destul de scumpe din start, însă bonusul de 20.000 de lei de la stat vine să mai atenueze din șoc, după care investiția are șanse bune să se amortizeze în următorii 5-10 ani.
Mergi aproape exclusiv în oraș sau pe drumuri unde găsești stații de încărcare
Pasul cel mai îndrăzneț este să alegi o mașină complet electrică și să îți asumi din start toate avantajele și dezavantajele ei. Strict din punct de vedere financiar, avantajele sunt costul de patru ori mai mic al alimentării, întreținerea cu cel puțin un sfert mai ieftină și prima de la stat de 45.000 de lei. Dezavantajele majore sunt prețul substanțial mai mare față de un model echivalent, autonomia mai redusă care poate genera costuri cu alternativele de transport și incertitudinea legată de costul înlocuirii bateriei după ce îi va expira durata de viață.
Există însă două situații relativ distincte: Atunci când mașina este destinată exclusiv traficului urban – asta însemnând dimensiuni, putere și autonomie foarte reduse – prețul este pe măsură: de 10.000-20.000 de euro după aplicarea bonusului. Sistemul de bonificare fix din România stimulează în mod special acest segment, făcând alegerea una extrem de profitabilă – practic sunt șanse mari ca într-un scenariu în care parcurgi 150.000 – 200.000 km în 10-15 ani să îți recuperezi întreg prețul plătit exclusiv din banii pe care altfel i-ai fi cheltuit în plus pentru benzină, motorină sau ulei. Nici nu mai contează scenariul – din ce în ce mai puțin probabil! – că la final mașina va fi numai bună de aruncat din cauza bateriei slăbite, pentru că din punctul de vedere al costurilor de oportunitate ea va fi fost gratis sau aproape gratis.
Dacă ești pregătit și îți permiți să plătești ceva mai mult – de exemplu în jurul a 30.000 de euro după aplicarea bonusului, lucrurile se complică puțin (nu se mai poate vorbi de cvasi-gratuitate), dar principiul rămâne același (diferența de preț față de o mașină normală se amortizează cu vârf și îndesat). Avantajul în acest caz este că modelele din gama respectivă de preț vin deja cu autonomii reale de peste 300Km, care permit naveta pe distanțe mai mari sau chiar călătorii mai lungi, cu singura condiție ca ele să fie planificate în funcție de prezența stațiilor de încărcare de pe traseu, lucru care pare să devină o problemă din ce în ce mai mică.
*Primele de casare în programele Rabla Clasic și Rabla Plus 2021
7.500 de lei – tichet de reducere obținut după casarea unei mașini mai vechi de opt ani, în stare de funcționare și cu ITP valabil. Se poate folosi un singur de astfel tichet la cumpărarea unei mașini, care trebuie să aibă emisii reduse de noxe (maximum 140g/km), însă el se poate cumula cu oricare alte tichete dintre cele care urmează.
1.500 de lei – ecobonus pentru autovehicule cu emisii de CO2 de cel mult 96–124 g/km (diferă standardele de măsurare). Acest bonus se poate cumula mai departe doar cu cel pentru autovehicule hibride.
3.000 de lei – bonus pentru autovehicule echipate cu sistem de propulsie hibrid.
20.000 de lei – bonus pentru autovehicule hibrid Plug-in cu emisii de CO2 mai mici sau egale cu 50 g/km.
45.000 de lei – bonus pentru achiziția unei mașini 100% electrice.
Detalii despre program pe site-ul Administrației Fondului pentru Mediu.